Recenzie: MACHETE

Imi plac filmele de serie B, deci nu puteam sa ratez Machete. Filmele tip “exploitation” si-au dobandit popularitatea mai ales prin anii ’70, cand devenisera destul de accesibile si cand si-au format publicul de nisa. Tarantino si Rodriguez sunt fani declarati ai acestui gen, el fiind sursa lor principala de inspiratie. Caracteristicile acestor filme sunt abuzurile de orice fel: de replici vulgare, scene de nuditate, violenta excesiva, personaje dezabuzate, umor negru, situatii neverosimile. Personajele cat mai pestrite ofera un freakshow pe cinste si pot fi incadrate in tipologii de genul: criminali in serie, justitiari de tot felul, motociclisti razbunatori, canibali, nazisti, puscariase sexy, nuns with guns… si cate si mai cate..

Cam asta sa va asteptati si de la Machete, filmul care s-a nascut mai mult dintr-o joaca si care asa si trebuie luat, ca o gluma. Pentru ca e un film care functioneaza perfect atata vreme cat esti constient ca e o parodie. Daca iti trece prin cap chiar si mai cel mic gand sa il iei in serios, filmul isi pierde orice farmec si poti sa te ridici sa parasesti sala. Filmul da exact ce promite: violenta dusa la extrem, glume grosolane, scene (s)explicite, replici proaste dar memorabile, femei sexy si dure, barbati neinfricati si actiune exploziva.

Se pare ca genul asta de umor si actiune atrage fani cat mai diversi. Cinematograful la care am vazut filmul era plin de personaje dubioase care savurau cu nesat fiecare replica si nu ratau niciun strop de sange asa cum nu ratau niciun strop din sucul pe care il sorbeau zgomotos. Aveai impresia ca ai nimerit la un film din distributia caruia nu lipsea niciun manelist de renume. Lucru care m-a amuzat doar pentru ca nici macar comentariile de cinema de cartier nu au reusit sa imi schimbe dispozitia… erau si ei din piesaj:)

Deci, sa ne intoarcem la origini. Nasii, Rodriguez si Tarantino au facut un concurs de trailere false. A castigat trailerul “Hobo with a shotgun” de care v-am mai povestit aici. Rodriguez a facut si el un trailer fals, care a intrat in “pauza” din Grindhouse alaturi de altele. Cativa ani mai tarziu, Robert Rodriguez si Ethan Maniquis l-au adus pe lume pe Machete.

Machete este intepretat de Danny Trejo care, la cei 66 de ani ai sai are la activ 195 de filme! Machete insa este primul sau rol principal si este deja ridicat direct la rangul de personaj mitic. Machete este un mexican, fost agent federal, care cauta sa-si razbune familia omorata de maleficul Torrez (interpretat de Steven Seagal). Si acesta nu este singurul sau inamic – pe urmele lui Machete mai avem un senator corupt care are ca pasiune vanatul de emigranti ilegali (interpretat de Robert de Niro), complicele acestuia, care vrea sa construiasca un gard electric pentru a tine emigrantii la distanta si pentru a controla astfel traficul de droguri (Jeff Fahey) si un psihopat care este nimeni altul decat seful politiei de granita (Don Johnson). Si chiar daca dusmanii ii poarta pica (dar n-au valoarea lui), pe cat de fiorosi sunt ei pe atat de pasionali si dedicati sunt cei care il sustin, in mare parte oameni cuviosi si femei frumoase si dure care par sa se topeasca in preajma lui Machete.

Cele doua femei care mor dupa el sunt nimeni altele decat Jessica Alba in joaca rolul unei agente care se ocupa de emigrantii ilegali dar pentru care simtul dreptatii este mai dezvoltat decat cel al datoriei si Michelle Rodriguez (care este mult mai convingatoare) in rolul unei revolutioanare pentru care niciun sacrificiu nu este prea mare cand vine vorba sa-si salveze concetatenii. Lindsay Lohan cade si ea victima farmecului brut al lui Machete, dar singura ei scuza e ca e drogata si beata… (adica se joaca pe ea).

Chiar daca mistocareala e punctul forte al filmului, abordeaza totusi si o problema serioasa: ura rasiala care ar putea face zilnic zeci de victime printre imigrantii ilegali. In cazul de fata, mexicanii. Dar am putea generaliza …

Pe final filmul promite, mai in gluma mai in serios, doua continuari: Machete kills si Machete kills again.. And again? Il puteti vedea la Hollywood Multiplex

Mie mi-a placut. Voua?