Recenzie: The Next Three Days/3 zile de cosmar

Zilele acestea a avut loc premiera filmului The next three days, care a beneficiat de o noua traducere romaneasca neinspirata: 3 zile de cosmar :).

The next three days este un remake al unui film francez intitulat Pour elle in regia lui Fred Cavayé. Paul Haggis, care semneaza regia si scenariul, este regizorul filmului Crash (2004), film care i-a adus doua premii Oscar, tot pentru regie si scenariu.

Asa ca, avand in vedere backgroundul sau de scenarist (Million Dollar Baby, Flags of our Fathers si Letters from Iwo Jima), cel putin din punct de vedere narativ, filmul ar trebui sa fie reusit.

“Cat de departe ai merge pentru cei pe care ii iubesti? “ e intrebarea cu care incearca sa ne agate producatorii filmului, iar Hagis declara ca si-a propus sa un film de actiune despre natura umana si despre puterea increderii. Si din punctul asta de vedere, sa zicem ca i-a reusit. Asa suna povestea: John(Russell Crowe), Lara (Elizabeth Banks) si micutul Luke Brennan(Ty Simpkins) formau o familie fericita, pana cand intr-o zi, politia intra in casa si le distruge tot viitorul. Sotia sexy si mama iubitoare este acuzata de crima, arestata si transformata intr-o detinuta neglijenta si disperata. Dupa 3 ani in care s-a luptat cu morile de vant, sotul ei, isi da seama ca legea nu-i poate ajuta asa, ca incepe sa puna la cale un plan de evadare. Si uite asa se transforma un profesor de literatura care nu a comis niciodata vreo ilegalitate intr-un om care e gata sa incalce legea pentru a-si salva sotia. Si chiar daca toate dovezile sunt impotriva ei, credinta lui ramane de neclinitit.

Urmeaza trei sferturi din film in care asistam la planificarea detaliata a unei evadari. Noutatea consta in faptul ca evadarea este pregatita din afara inchisorii, si nu dinauntru, asa cum se intampla de obicei. Cat de greu o fi sa ajuti pe cineva sa evadeze? Mai ales acum, in zilele noastre cand e de ajuns sa dai o cautare pe google si iti apar vreo cateva mii de siteuri de unde poti afla informatii extrem de utile precum: “cum sa spargi o masina’, “cum sa descui o usa cu o cheie falsa” sau altele de genul asta. Exact asa procedeaza si “eroul” nostru. In plus se foloseste de informatiile unui fost evadat (intepretat de Liam Neeson) care , contra unei sume de bani e gata sa ii dea toate hinturile posibile. Asa cum tot vedem prin filme, actele false nu sunt greu de procurat, iar armele par sa se gasesc la orice colt de strada, daca cunosti pe cine trebuie.

In teorie, pare floare la ureche. Totusi, cand trece la fapte, lucurile nu mai sunt asa simple mai ales ca planurile ii sunt date peste cap cand afla ca sotia va fi mutata in curand intr-o alta inchisoare. Oricat de nerealist ar parea acest plan de evadare, regizorul a incercat sa pastreze povestea la nivel cat se poate de credibil si a vrut ca personajul sau sa nu faca nimic care sa depaseasca posibilitatile oricaruia dintre noi, in cazul în care ne-am afla într-o asemenea situatie. Evadarea propiu zisa insa, parca nu este atat de spectaculoasa ca pregatirea, chiar daca suspanul si tensiunea te tin permanent in priza. Filmul are meritul de a nu fi previzibil – nu vei afla decat spre final daca sotia este vinovata sau nu si nu poti ghici nici pana in ultimul moment, daca vor scapa sau vor fi prinsi. Si nici eu nu am de gand sa va spun:).

Constructia filmul e putin neechilibrata…momentele intese fiind concentrate mai ales la inceput si spre final. In rest, mai mult de 3 sferturi din film, asistam la pregatirile evadarii. Actorii isi joaca bine rolurile, fara a iesi insa in vreun fel in evidenta. Si chiar daca la nivel de poveste, mai raman unele lucruri neexplicate, per total merita sa-ti pierzi 2 ore din viata pentru a vedea de ce sunt unii in stare, in numele iubirii:))

Ceilalti actori care apar in acest film sunt: Michael Buie, Moran Atias, Remy Nozik, Jason Beghe, Brian Dennehy, Olivia Wilde.

L-ati vazut, v-a placut?