Review: „The golden compass”

Timisoara are in sfarsit, de putina vreme, multiplex. 😀 Era si cazul. Ma saturasem sa salivez de ani de zile dupa cinematografele din Bucuresti. Acum avem si noi unul la Iulius Mall si este bestial.
Azi am fost pentru prima oara si, in afara faptului ca atunci cand am iesit ma asteptam sa pasesc in parcarea de la Mall-ul din Vitan, dar m-am trezit la parterul mall-ului din Timisoara, experienta a fost foarte placuta mai ales pentru ca am vazut un film exceptional: „The golden compass” sau „Busola de aur„.
Nu o sa va povestesc actiunea, dar o sa punctez cateva aspecte.
Pentru inceput hai sa va zic cateva despre cartile care stau la baza acestei serii de filme. Da, este o serie, asta ca sa nu se mai trezeasca cineva sa spuna cand iese din cinema:
„Vai draga, ce frumos a fost filmul. Sfarsitul nu mi-a placut ca a fost in coada de peste. Nu s-a terminat nicicum”.
/:) Cat de retardat esti ca sa nu-ti dai seama ca e o serie si fara sa stii de carti…e un mister pentru mine. In fine….

Filmul este bazat pe romanele lui Philip Pullman, un scriitor englez care se autointituleaza ateu si care este si la baza disputei dintre creatorii filmului si biserica catolica. Cartea este prima dintr-o serie denumita „His dark matters” care este formata din: „The golden compass” sau „Northern Lights„, „The Subtle Knife” si „The Amber Spyglass„. Personajul principal este o fetita, pe numele ei Lyra Belacqua, care traieste intr-un univers paralel in care spiritul uman nu se afla in corp ci calatoreste alaturi de oameni in forma unor animale. Daca vreti o analogie: la fel ca si greierasul lui Pinochio. Acel unvers si celelalte sunt legate de o Pulbere despre care nu o sa va spun mai multe pentru ca in aceasta prima parte nu sunt date multe detalii si nu vreau sa va stric placerea. Va pot spune insa ca exista o batalie intre fortele binelui (vrajitoarele, ursii polari si giptii) si fortele raului (goblerii), batalie care are ca scop pastrarea spiritualitatii copiilor si aflarea adevaratei puteri a Pulberii. Busola, sau aletiometrul, este un instrument strans legat de existenta Pulberii care te ajuta sa vezi ce este adevarat. Lyra este singura care mai poseda un astfel de insturment si care il mai poate citi. Atat ea cat si aletiometrul fac parte dintr-o profetie care nu este pe deplin explicata in aceasta prima parte. Mai multe nu va mai spun… Daca doriti sa va stricati placerea cititi AICI un sumar.
Filmul este realizat impecabil. Decorul este exact pe gustul meu si pe gustul oricarui pasionat de design si istoria designului. Hainele, obiectele, atmosfera sunt o combinatie a stilurilor sfarsitului de secol IX si inceputului de secol XX si sunt impecabil si rafinat realizate. Ce mi-a placut in mod deosebit este prezentarea tehnologiei acelei lumi paralele pentru ca ea chiar este o varianta plauzibila a felului in care tehnologia umana putea sa arate daca logica si cunostintele omenirii o luau pe alta cale decat pe cea care au luat-o acum. Nicole Kidman este si ea incredibila. Desi putin prea plina de botox pentru gusturile mele (stiu ca spune ca nu are, dar nu o cred…), este perfecta in acest rol. Aduce aminte de Craiasa Zapezii a lui Andersen.
Citind acum mai multe pe internet incep sa inteleg disputa aceasta crestina/anti-crestina dintre Pullman si sustinatorii lui si cei care se opun ideilor lui „anti-crestine”. Pentru ca nu am citit inca trilogia si nici nu m-am documentat destul, nu vreau sa sar la concluzii asa cum aveam intentia la inceputul acestui articol. O sa revin cand stiu destule despre acest subiect. Eu oricum am o imagine ceva mai libera legata de religie, imagine pe care nu o asociez neaparat cu Biserica. Respect Biserica, dar religia este pentru mine ceva mai profund si mai personal.

In concluzie: Sa mergeti sa vedeti filmul neaparat. Actiunea te tine cu sufletul la gura pana la sfarsit, iar detaliile merita vazute pe un ecran mare. Cei care au probleme cu urechile sa-si ia vata ca la cat urla acei ursi…o sa va cam doara urechile. Nu glumesc. 😐
Acestea fiind zise va urez vizionare placuta si sper ca v-am facut macar putin curiosi desi am fost zgarcita in detalii. 😀