Skip to content

Interviu. Cristina Dragna „Bujorul e asociat cu prosperitatea, frumusetea, curajul, sanatatea si dragostea.” Romania Atractiva, platforma care arata locuri superbe mai putin cunoscute din tara noastra, are ca identitate vizuala un bujor.

Intr-o initiativa foarte frumoasa pe 15 mai se lanseaza Romania Atractiva, primul program de turism cultural care scoate la lumina obiective de patrimoniu mai putin cunoscute, sub coordonarea Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene.

Programul national de sustinere a turismului cultural, finantat prin PNRR, pune la dispozitia turistilor o platforma multimedia care ii va ghida catre vacante autentice si experiente originale. O puteti descoperi aici, va fi activa cu toate informatiile din 15 mai.

Identitatea vizuala a acestui program este Bujorul Romanesc, o floare cu puternice semnificatii istorice (e floarea care ii reprezinta pe veteranii de razboi), culturale (apare in multe cantece populare sau in literatura, pictura, arta decorativa, design) dar si sociologice (in Romania, peste 500.000 de romani poarta numele Bujor).

In tara noastra exista rezervatii spectaculoase cu 5 specii de bujori protejate prin lege, iar pe teritorilul Romaniei cresc trei specii cultivate cu peste 100 de varietati si soiuri in toate curtile si gradinile din tara.

Una dintre cele mai cunoscute rezervatii de bujori salbatici din tara este cea din judetul Mures, langa localitatea Zau de Campie (in extremitatea vestica a judetului Mures, aproape de limita de granita cu judetul Cluj, in bazinul hidrografic al Paraului de Campie, pe teritoriul comunelor Zau de Campie si Valea Larga). Alte zone in care creste aceasta floare spectaculoasa se afla in Dobrogea, pe Dealul Consul sau in Muntii Macinului, dar si in cateva locuri din Muntenia (padurea Comana) sau in sudul Moldovei. A fost descoperit si in Padurea Troianu din judetul Teleorman. Rezervatia din Muntii Macinului, pe dealul Consul, e consemnata stiintific inca din anul 1927.

Cu semnificatie istorica, si valoare emotionala pentru veteranii de razboi, bujorul s-a dovedit a fi in ultimii ani unul dintre simbolurile care a coagulat atat autoritatile cat si societatea civila.

Urban.ro a stat de vorba cu Cristina Dragna, promotoarea initiativei Bujorului Romanesc ca floare nationala, pentru a va arata cat de mult poate face diferenta pasiunea si perseverenta in a sustine o valoare atractiva a Romaniei pentru a fi apreciata de cat mai multi oameni.

Care crezi sunt elementele de identitate nationala care au facut ca bujorul sa fie preluat de programul de turism cultural istoric Romania Atractiva ca identitate vizuala?

Cred ca l-au conisiderat relevant pentru prezenta sa pe scara larga in traditiile culturale, etnografice, toponimice si antropologice care il asociaza cu prosperitatea, frumusetea, curajul, perenitatea, sanatatea si dragostea. De la sarbatori populare la rezervatii de bujori, de la prezenta pe camasile si textilele traditionale la cea in ceremonia de botez si prin alegerea sa cu precadere in ceremonii de nunta. Este iubit si ales sa fie plantat si cultivat in gradini din totdeauna pentru ca este asociat cu functii apotropaice, aducator de noroc si de sporire a sanatatii, bunastarii si iubirii in familii.

Cum a venit ideea pentru Ziua Bujorului?

Ca toate lucrurile senzationale din aceasta lume, a venit dintr-o frustrare. Propusesem in strategia de comunicare pentru hotel Caro Park, un palat istoric restaurant, initierea unui eveniment care sa atraga publicul sa vada hotelul. Asa am ajuns la o expozitie florala pentru care am incercat sa caut o tema, iar cand am cautat floarea nationala, in cateva topuri am gasit neoficial mentionata specia Rosa canina. Nu stiam ce e, dar am gasit ca e macesul salbatic, pe care il gasim peste tot in Romania, pe coclauri, o tufa verde cu flori mici, rosii. Si nu mi s-a parut ca are putere de simbol pentru floarea nationala.

Eram in 2013 si am vrut sa vad ce cercetari despre florile din Romania exista. Am gasit un articol din care am aflat ca la Facultatea de Horticultura a fost lansat un proiect documentat de ce Romania ar trebui sa aiba ca floare nationala bujorul din specia Polonia Peregrin. N-am avut bujorul in acel eveniment, dar, in anul urmator, cand pregateam din nou evenimentul l-am cautat pe autorul articolului, seful catedrei de floristica de la Facultatea de Horticultura, Florinel Toma.

Mi-a dat studiul de cateva sute de pagini, dar si lista cu cateva sute de semnaturi pe care le adunase pentru ca bujorul sa fie floarea nationala. M-am oferit sa ajut la promovarea initiativei.

Si care a fost strategia, pentru ca a durat ceva ani

Am facut imediat o pagina de facebook. Am invitat televiziunile la facultatea de horticultura sa vada culturile de bujori, pentru ca acolo sunt 40 de specii de bujori. Toate materialele rezultate le-am preluat pe pagina nou creata. Apoi am vorbit cu amica mea Andreea Tanasescu de la La Blouse Roumaine, care avea in jurul ei o comunitate senzationala, care a reorientat atentia oamenilor catre camasa romaneasca. Ea a sprijinit pagina nou creata dedicata bujorului.

Bujorul nu sta multa vreme inflorit, mai-iunie sunt lunile lui. La sfarsitul lunii mai, doamna secretar de stat in Ministerul Apararii, Otilia Sava, care avea in grija zona de veterani, si-a dat seama ca bujorul romanesc ar fi o floare senzationala care sa vorbeasca despre jertfa romanilor si a ales ca in ziua dedicata veteranilor de razboi sa poarte un bujor in piept. Initiativa a fost preluata de asociatiile de veterani, iar ministrul apararii la Ziua Veteranilor de razboi a avut in piept si el un bujor.

In paralel eu am inceput sa rog designerii romani, floristii sa includa in munca lor bujori in luna mai. Si am rugat oamenii din toata tara sa ne trimita fotografii cu bujorii lor. Am cautat melodii care sa aiba legatura cu bujorii, picturi care sa aiba legatura cu bujorii si le-am pus in online. A fost o activitate care s-a reluat pe parcursul mai multor ani, in lunile aprilie, mai, iunie.

Dar tu descrii aici o actiune de 7 ani sau mai mult, facuta benevol. In acesti 7 ani s-au intamplat o multime de lucruri care tineau de profesia ta, dar si chestiuni personale. Care a fost drive-ul tau de a ramane pe subiectul asta 7 ani, perioada mare pentru viteza zilelor noastre?

Reactia oamenilor pentru ca fiecare dintre noi avem o amintire legata de aceasta floare. Intr-un an am avut 5000 de oameni care ne-au spus povestile lor si mi-a placut ideea ca pot sa mobilizez o comunitate in online care sa faca un lucru important, adica sa aduca in atentie un simbol care chiar sa ajunga floare nationala.

Si, de la an la an, implicarea oamenilor a fost mai mare: designerii au inceput sa faca haine cu imprimeuri cu bujori, parfumierii artizanali au inceput sa produca lumanari parfumate cu miros de bujori. Iar eu de fiecare data vorbeam ca acest bujor va putea sa devina floare nationala, daca ne mobilizam cat mai multi.

Noi avem in tara 4 rezervatii spectaculoase cu bujori pe care atunci le descopereai greu si nu exista tentatia de a fi vizitate, dar lucrurile avansau si se multiplicau organic.

Orasele din tara au inceput sa aiba evenimente numite Sarbatoarea Bujorului, Majestatea Sa Margareta a fost invitata la Facultatea de Horticultura, a vizitat gradinile de bujori. Eu primeam imagini de la toate aceste evenimente si le promovam pe pagina dedicata. Si, in valtoarea asta de evenimente, rectorul Facultatoii de Horticultura a spus spus ca 15 mai este Ziua Bujorului Romanesc.

Cand este momentul in care a fost declarat Ziua Nationala a Bujorului?

In noiembrie 2022 presedintele Iohannis a semnat legea care desemna 15 mai Ziua Bujorului Romanesc. S-a celebrat pentru prima data anul trecut, iar in jurul comunitatii bujorului sunt multe povesti emotionante. Fotograful rezervatiei Zau, Ciprian Cenan, care facea fotografii dementiale care au fost folosite mult in campaniile de promovare, a preluat rolul custodelui rezervatiei cand acesta a decedat pentru a duce mai departe traditia.

Bujorul s-a dovedit a fi un simbol care, prin tine, a unit si coagulat societatea civila pentru ceva frumos, motivational.

Eu doar am promovat o idee amplu documentata de cei din Facultatea de Horticultura. Am cautat sa arat cat de multe valente are bujorul. De exemplu, avem vorba populara “cu bujori in obrajori”, care este sanatate frumusete, tinerete. Bujorul este floarea care se oferea in alte vremuri fetelor nemaritate. Nu puteai sa ii dai un trandafir rosu pentru ca era deja prea mult simbolic.

Bujorul poate fi folosit in industria cosmetica sau in turism, cum deja a inceput sa fie folosit. Oamenii pot sa mearga in tara la evenimente care au bujorul ca si reprezentare, sunt foarte multe evenimente folclorice pentru ca sunt organizate la sat, iar muzeele au dezvoltat expozitii temporare cu reprezentari ale bujorului pentru ca se regaseste in tesaturile romanesti.

*

Programul Romania Atractiva include sute de obiective culturale si pune accent pe cele mai putin cunoscute locuri din intreaga tara, nedescoperite inca de publicul larg.

Romania face pasul pe care l-au facut deja alte tari europene care prezinta turistilor nu doar castele, conace sau catedrale spectaculoase vizual, ci si gastronomie, experiente culturale, fortificatii, ruine, ziduri sau fundatii de obiective arhitecturale sau arheologice, care ofera informatii importante din punct de vedere istoric pentru fiecare tara.

Efortul logistic si diversitatea echipelor implicate in dezvoltarea programului are un singur mare castigator – Romania, care incepe, prin primele 12 rute, constructia infrastructurii pentru turismul cultural, nisa neabordata strategic pana acum. Acestea sunt:

  • Ruta castelelor – 21 obiective promovate;
  • Ruta curiilor din Transilvania – 13 obiective promovate;
  • Ruta culelor – 11 obiective promovate;
  • Traseul gastronomiei traditionale romanesti – 30 obiective promovate;
  • Ruta bisericilor fortificate – 15 obiective promovate;
  • Ruta bisericilor de lemn – 53 obiective promovate;
  • Ruta manastirilor din zona Moldovei – 18 obiective promovate;
  • Ruta Sfantul Ladislau pe teritoriul Romaniei – 20 obiective promovate;
  • Ruta castrelor romane – 22 obiective promovate;
  • Ruta cetatilor – 31 obiective promovate;
  • Refacerea peisajului cultural din Delta Dunarii in vederea cresterii atractivitatii zonei – 8 obiective promovate;
  • Ruta satelor cu arhitectura traditionala – 33 obiective promovate.

Luati-va putin timp sa descoperiti platforma Romania atractiva care se lanseaza pe 15 mai si va fi disponibila aici. E o bucurie sa aflam in fiecare zi locuri noi din tara noastra care sunt o imbinare dintre modern si traditie, sunt locuri cu care ne-am putea lauda prietenilor din strainatate sau in care am putea petrece vacante foarte frumoase.

Citește în continuare