Skip to content

Saptamana falsurilor. Angajatul unui muzeu german, condamnat la inchisoare dupa ce a furat si vandut picturi de sute de mii de euro si le-a inlocuit cu falsuri. In Romania, Dan Pervjoschi acuza casa de licitatii Artmark ca vinde lucrari false sub numele lui.

Un angajat al unui muzeu din München, Germania, a fost prins in timp ce schimba tablouri de mii de euro cu falsuri. Schema functiona de indeajuns de multa vreme incat sa ii permita acestuia sa vanda originalele pe piata de arta si sa-si creeze un stil de viata luxos cu banii obtinuti. Acesta a marturisit ca a comis multiple furturi dupa ce a fost surprins de colegii sai in timp ce inlocuia, fara rusine, originalele cu copii ieftine.

Potrivit deciziei Tribunalului din München, hotul a fost gasit vinovat si a primit o pedeapsa de un an si noua luni si obligatia de a returna muzeului peste 60.000 de euro. Instanta sustine ca barbatul a cheltuit banii pe un apartament nou, ceasuri de mana de lux si un automobil Rolls-Royce. 

Barbatul in varsta de 30 de ani a furat trei picturi in timp ce lucra ca tehnician la muzeu. El lua operele originale din depozitul muzeului si le inlocuia cu falsuri in speranta ca specialistii muzeului nu vor verifica prea curand lucrarile respective. 

Furturile au avut loc intre mai 2016 si aprilie 2018, timp in care originalele au fost vandute la o casa de licitatii din München, iar falsurile au fost realizate cu ajutorul unui artist local. Potrivit instantei, o parte din banii castigati au fost utilizati pentru plata unor datorii, iar restul pe un stil de viata luxos. 

De asemenea, in decizia tribunalului se mentioneaza ca „Barbatul a declarat ca a actionat fara sa se gandeasca la posibile repercursiuni. El nu-si mai poate explica in prezent comportamentul sau de atunci.”

Una din lucrarile furate si inlocuite cu un fals a fost pictura „Das Märchen vom Froschkönig” — „Basmul printului broasca” — din 1891, realizata de artistul german Franz Stuck. Barbatul a pretins ca este o mostenire de familie si a vandut-o la casa de licitatii Ketterer Kunst in mai 2017. 

Pictura a fost cumparata de o galerie elvetiana pentru o suma de 70.000 de euro, iar barbatul a primit dupa plata taxelor o suma de 49.127 de euro. 

Celelalte doua opere furate sunt „Zwei Mädchen beim Holzsammeln im Gebirge” — „Doua fete adunand lemne din munti” — de Franz von Defregger si „Die Weinprüfung” — „Degustand vinul” — de Eduard von Grützner. Acestea au fost vandute la randul lor, iar hotul a primit o suma suplimentara de 11.490 euro. Barbatul a optinut in total 60.617 euro si a incercat sa mai vanda o a patra pictura la o casa de licitatii din München, insa fara reusita.

Un purtator de cuvant al casei de licitatii Ketterer Kunst a declarat despre acest caz ca „Ne-am indeplinit, bineinteles, pe deplin datorita noastra si am cercetat extensiv lucrarile mentionate. Regretam ca operele au fost furate din muzeu printr-o strategie criminala atat de mare. Am cooperat indeaproape cu autoritatile inca dintr-o etapa timpurie a cazului si am predat toate documentele pentru a rezolva acest caz cat mai repede.”

In prezent, muzeul se afla in dialog cu galeriile si casele de licitatii care au facilitat vanzarea picturilor si spera ca in viitorul apropiat sa le recupereze. Institutia are mai multe opere germane de valoare in depozit datorita donatiilor primite de-a lungul timpului de la fundatii si familii instarite din München.

Instanta a declarat in verdict ca „Inculpatul a exploatat fara rusine oportunitatea de a avea acces la depozitele din cladirile angajatorului si a vandut bunuri culturale valoroase pentru a-si asigura un nivel de trai exclusivist si pentru a se lauda.” 

Un caz similar a avut loc si la British Museum acum cateva saptamani cand conducerea a realizat ca un angajat a furat aproximativ 1.500 de obiecte din depozitele muzeului si le-a vandut la preturi de chilipir pe eBay. Puteti citi mai multe despre acest caz la articolul de mai jos.

Acum cateva zile, in Romania cea mai cunoscuta casa de licitatii locala a fost acuzata ca a inclus intr-o vanzare de arta o pictura de Dan Perjovschi, iar ca reactie artistul a declarat pe pagina sa de Facebook ca aceasta este de fapt un fals si ca el nu a pictat niciodata o astfel de lucrare.

Dan Perjovschi, unul dintre cei mai importanti si expusi artisti din Romania la momentul actual, a anuntat in urma cu cateva zile ca intr-o vanzare de arta a casei de licitatii Artmark se afla o pictura  despre care se pretinde ca ar fi realizata de acesta, insa care este de fapt un fals. Artistul sustine ca el nu a pictat-o si ca nu a fost contactat pana acum de vreun reprezentat al casei de licitatii pentru a-i confirma autenticitatea sau provenienta. 

Intr-un prim anunt pe pagina sa de Facebook, artistul a declarat: „In atentia colectionarilor care vor lua teapa de la casa de licitatii care nu vrea sa spuna niciodata provenienta lucrarilor. In licitatia Artmark «Colectia eclectica» apare o pictura numita Autoportret semnata Perjo. Eu nu mi-am semnat niciodata picturile Perjo (sau Pergo cum pare ca e pe pictura asta), ci Perjovschi (cu un J drept in jos). Perjo am semnat doar desenele publicate in presa dupa 1989 si numai intr-o perioada limitata prin 1993-94. Si in plus e evident ca nu e un autoportret (ca asa apare ca titlu). Cu alte cuvinte ce apare in licitatie nu este lucrarea mea.”

Pe platforma online Artmark, lucrarea, denumita „Autoportret”, este datata intre 1984-1985, o perioada in care artistul era student la Universitatea Nationala de Arte din Iasi, si se vinde pentru o suma de 600 de euro. 

Intr-o postare ulterioara, Perjovschi a adaugat: „Lucrez cu galerii de arta profesioniste din New York, Paris, Viena-Berlin si Madrid incepind cu anul 2005. Cu alte cuvinte emit Certificate de provenienta doar din 2005. Oricare lucrare a mea sau atribuita mie datata inainte de 2005 care nu provine din respectivele galerii (eu nu vand din atelier) sau din proiectele mele de desene sau mail art si care nu are clar semnatura mea «Perjovschi» sau «Dan Perjovschi» sau un text care explica motivul eventualului cadou (care text e fie in baza desenului, fie pe spatele lui) este susceptibila sa fie fals sau copie. 

Mai ales picturile executate in studentie pentru ca eu imediat ce am terminat studiile in 1985 nu am mai pictat un centimetru. Singurul in masura sa autentifice aceste lucrari sint eu. Si ca sa fie clar ce are Artmark in licitatie acum nu este lucrarea mea. Si Artmark a fost anuntata de asta. Sa vedem daca lasa lucrarea contestata in licitatie.” 

Citește în continuare