O pictura veche de 300 de ani de la Uffizi si un scaun Van Gogh din Verona, rupte de vizitatori care isi faceau selfie-uri.

In Italia, doua muzee importante s-au confruntat recent cu neglijenta vizitatorilor moderni care au deteriorat grav doua opere de arta. Nu este vorba despre acte de vandalism premeditat sau dezastre naturale ci de simpla dorinta de a obtine selfie-ul perfect pentru retelele sociale.
La Florenta si la Verona, doua lucrari valoroase – una pictata in secolul al XVII-lea, cealalta sculptata si decorata cu cristale – au fost grav afectate de turisti care au vrut „doar o poza”.
Un selfie esuat a stricat un portret vechi de trei secole la Galeria Uffizi din Florenta.


In weekend, un vizitator al Galeriei Uffizi din Florenta a deteriorat accidental un portret realizat de pictorul Anton Domenico Gabbiani, datand din jurul anilor 1695–1700. Lucrarea il reprezinta pe printul Ferdinando de’ Medici, figura emblematica a Toscanei de la sfarsitul secolului XVII.
Vizitatorul, a carui identitate nu a fost dezvaluita public, s-a oprit in fata tabloului pentru a reproduce, intr-o fotografie, postura nobilului. In momentul in care a incercat sa imite gestul si sa-si faca poza, barbatul s-a dezechilibrat si a cazut inapoi, sprijinindu-se fara sa vrea de panza.
Imaginile surprinse de camerele de supraveghere au fost difuzate de presa locala: in ele se vede cum barbatul se ridica brusc dupa ce realizeaza ca atinsese lucrarea. Ulterior, a fost observata o ruptura serioasa in zona gleznei personajului din portret, tabloul fiind retras imediat din „Florenta si Europa: Artele secolului al XVIII-lea”, prima expozitie organizata sub conducerea noului director, Simone Verde.
Sindicatul angajatilor din muzeele italiene a atras atentia asupra cauzelor mai putin vizibile ale incidentului. Potrivit reprezentantei Silvia Barlacchi, turistul s-a impiedicat de o platforma joasa amplasata in fata tabloului, menita sa tina vizitatorii la distanta. Problema, spun angajatii, e ca aceste platforme sunt greu vizibile si prea intunecate. Nu era prima data cand cineva se impiedica acolo, dar, din nefericire, aceasta a fost prima data cand s-a produs si o paguba.
Directorul Simone Verde a avut o reactie ferma: „Problema vizitatorilor care vin in muzee pentru a face meme-uri sau selfie-uri pentru retelele sociale a devenit acuta. Vom impune limite foarte clare pentru a preveni comportamentele incompatibile cu sensul acestor institutii si cu respectul datorat patrimoniului cultural.”
Zilele trecute, la Verona, un alt turist a rupt un scaun decorat cu cristale, incercand sa creeze o iluzie fotografica.



Un alt muzeu italian a avut de suferit din cauza aceluiasi reflex vizual: o fotografie pentru retele sociale cu o opera de arta. De aceasta data, s-a intamplat la Palazzo Maffei din Verona, unde un turist a deteriorat grav un scaun artistic acoperit cu cristale Swarovski, inspirat de celebra pictura „Scaunul lui Van Gogh”. Lucrarea apartine artistului italian Nicola Bolla si este descrisa de curatorii expozitiei ca fiind „extrem de delicata”.
Inregistrarea video, care a fost facuta publica ulterior, arata o sala goala in care un barbat si o femeie se apropie de scaunul stralucitor. Cei doi par sa profite de absenta paznicilor si se pregatesc sa faca o fotografie. Femeia se pozitioneaza in fata scaunului, incercand sa creeze impresia ca sta pe el. Barbatul, insa, merge mai departe si se asaza efectiv pe lucrarea de arta.
In cateva secunde, scaunul se apleaca in spate si ramane stramb, semn ca structura delicata a fost grav afectata. Cei doi par sa realizeze gravitatea situatiei si se indeparteaza rapid din cadru.
Reprezentantii Palatului Maffei au declarat ca „ceea ce este cosmarul oricarui muzeu a devenit realitate”. In lipsa personalului de supraveghere, un gest iresponsabil a dus la deteriorarea unei lucrari valoroase, greu de reparat. Muzeul a fost in criza timp de mai multe zile, nestiind daca opera va putea fi restaurata.
In cele din urma, gratie eforturilor restauratorilor si sprijinului oferit de autoritatile locale, scaunul a fost readus la forma initiala. Reprezentantii institutiei au multumit public celor implicati si au transmis un mesaj clar catre vizitatori: „Distribuim acest episod nu doar pentru informare, ci pentru a lansa o adevarata campanie de constientizare privind valoarea artei si respectul pe care il merita. Pentru ca arta nu e doar de privit. E de iubit. E de protejat.”
Incidentele din Florenta si Verona nu sunt singulare.
In aprilie, intr-un muzeu din Olanda, un copil a deteriorat o lucrare semnata Mark Rothko, evaluata la zeci de milioane de dolari. In Italia, lista incidentelor provocate de turisti neatenti sau iresponsabili e din ce in ce mai lunga: de la urcari pe statui antice pentru poze pana la zgarierea monumentelor istorice, tot mai multe muzee se vad puse in situatia de a alege intre acces si protectie.
Problema nu tine doar de tehnologie sau de lipsa educatiei culturale, ci de o schimbare de ritm si sens. Vizitatorii par tot mai des conectati la ecranele din palma si tot mai putin atenti la ceea ce au in fata ochilor. In goana dupa validare online, obiectele de patrimoniu ajung sa fie tratate ca decor sau fundal, nu ca martori fragili ai istoriei.
In mod evident, muzeele si galeriile de arta vor fi nevoite sa-si regandeasca spatiile si regulile iar programele educationale timpurii ar trebui sa includa recomandari despre conduita pe care ar trebui sa o avem cand vizitam o expozitie.