Skip to content

Trenduri pentru creatorii de entertainment, conform curatorilor muzeului Victoria&Albert din Londra, aflati in aceste zile in Bucuresti

  • envelope icon

A inceput la Bucuresti a treia editie a intalnirii curatorilor si expertilor care lucreaza in muzee, „Museums meet Museums”. 15 experti de marca in domeniul muzeelor din 10 tari sustin dezbateri si prezentari cu o tema inedita cu si despre „Curatorii de minuni si drame”.

Proiectul este coordonat de Reteaua Nationala a Muzeelor din Romania, cei care aduc sute, poate chiar mii de vizitatori in muzeele din tara, in fiecare an, la Noaptea Muzeelor si e un bun pretext sa descoperim povestile din spatele expozitiilor, dar si tendintele productiei de divertisment expozitional pentru anii urmatori

Patru idei pentru creatorii de entertainment, de urmat in viitor, conform Victoriei Broackes si lui Geoffrey Marsh, de la muzeul Victoria&Albert din Londra.

o experienta punchdrunk intr-o fabrica dezafectata

Punchdrunk este o productie care vrea sa schimbe formatul unei piese de teatru, prin realizari care transformat complet contextul si care se concentreaza atat pe public si spatiu, cat si pe interpreti si naratiune. Creatorii inspirati organizeaza astfel de productii in cladiri abandonate si ofera un nivel cinematografic de detaliu pentru a cufunda publicul in lumea spectacolului.

Secret Cinema reprezinta o seara de film, in care actorii joaca pe langa ecranul pe care se difuzeaza pelicula. Acest tip de divertisment este in plina ascensiune in America.

Faimoasele Escape Rooms, deja foarte cunoscute si in Romania, in care trebuie sa gasesti diferite chei prin rezolvarea unor jocuri, sa poti evada din incapere inainte de incheierea timpului acordat.

Crystal Maze este un joc interactiv britanic, conceput de Jacques Antoine, in care o echipa de concurenti isi asuma o serie de provocari stabilite intr-un labirint, trecand prin patru zone temporale diferite. Fiecare sarcina finalizata cu succes va aduce echipei cate un cristal. Astfel, vor avea mai mult timp sa participe in provocarea finala.

„Sound & Vision – immersive exhibitions at the V&A” – in spatele expoztiilor David Bowie si Pink Floyd

  Victoria Broackes si Geoffrey Marsh, de la Departamentul de Teatru si Spectacole – Victoria and Albert Museum au venit cu povesti despre fascinantele expozitii dedicate lui David Bowie sau fenomenului Pink Floyd, dar si cu exemple, provocari si concluzii din propriile lor experiente curatoriale.

Cea mai de succes desfasurare de arta de la V&A Museum este cu siguranta expozitia „David Bowie Is” – o retrospectiva a vietii si operei cantaretului, care a creat de-a lungul timpului o serie de personaje emblematice. Expozitia despre universul lui Bowie a avut peste 300 de piese expuse: texte din cantece, desene din tinerete, filme rare, coperte de disc, fotografii, costumele de scena originale, cat si extrase sonore. Puteai asculta muzica artistului de la primele acorduri de chitara pana la ultimul album din 2013.

„Revolutia” sunetelor si a tehnologiei a schimbat perceptia oamenilor despre muzica. Expozitiile au acum soundtrack-uri pe fundal, iar oamenii investesc mai repede in noile gadgeturi. In ultima perioada, se creioneaza o noua tendinta: oamenii au inceput sa cheltuie mai multi bani pe experiente si mai putin pe lucruri.

War Childhood Museum – singurul muzeu din lume concentrat exclusiv pe experienta copilariei afectate de razboi

La Sarajevo exista singurul muzeu din lume care aduce in atentia publicului experienta copiilor afectati de razboi: „War Childhood Museum”. Jasminko Halilović, fondatorul si directorul acestui muzeu, a prezentat in cadrul seminarului Museums meet Museums cum a luat nastere aceasta institutie si a uimit publicul cu comunitatea pe care a reusit s-o construiasca in jurul muzeului, o comunitate responsabila, sensibila si implicata.

Jasminko Halilović a creat initial o platforma online unde oamenii au fost invitati sa impartaseasca amintiri despre copilaria lor din timpul razboiului. Timp de 2 ani a strans aceste marturii intr-o carte, iar infiintarea muzeului a venit natural, oameni din toata tara implicatandu-se direct in crearea lui.

Jasminko a observat ca oamenii isi spuneau mai usor povestile triste din copilarie daca le identificau cu un obiect pe care il aduceau ca donatie pentru muzeu. In plus, persoanele care vin sa doneze lucruri nu ii judeca pe ceilalti, existand o puternica conexiune emotionala.

Este impresionant cum copiii copiilor, care si-au donat obiectele din acea perioada, vin sa viziteze muzeul si vor sa afle povestile din spatele lucrurilor aduse de parinti. Exista un indicator in dreptul exponatului, daca vor sa le fie citita si povestea. Sunt relatari sensibile, dar inspirationale si pline de speranta.

Jasminko Halilović a creat un spatiu nu foarte intunecat, in care vizitatorii sa se simta ca acasa, iar toate lucrurile colorate din muzeu sunt exponatele primite, pentru ca ele sa primeasca atentia cuvenita.

Muzeul are si un spatiu pentru copii si organizeaza activitati lunare pentru comunitatea oamenilor care au fost afectati de razboi si care isi impartasesc amintiri si experiente comune, fiind astfel un adevarat liant social.

In 2018, institutia a fost premiata de Consiliul Europei pentru activitatea derulata. Tot in Sarajevo, echipa muzeului are in plan dezvoltarea unui hub cultural, proiect ce se afla deja in derulare.

Jasminko Halilović cred ca oamenii ar trebui sa aiba mai multa incredere in institutiile muzeale, decat in media, iar pe canalele sociale doar continutul original si specific poate avea succes pe viitor.

  • envelope icon

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *