Skip to content

Trend gastronomie 2024: frunza de smochin, cocktailuri cu ingrediente alimentare, mult albastru in mancare, whiskey si condimente incalzite.

Agentiile de trenduri au facut analize si previziuni despre ce alimente vor fi preferate sau promovate in acest an.

Frunza de smochin este noul si surprinzatorul ingredient care va aparea in tot mai multe preparate.

Dupa cum arata meniurile restaurantelor mairi din toata lumea, frunzele de smochin sunt folosite in orice, de la inghetata la curry. Frunza nu poate fi consumata cruda, dar aroma sa dulce, cremoasa si ierboasa poate fi infuzata in uleiuri si lactate sau chiar transformata in siropuri ca ingredient pentru cocktailuri. Restaurantul Aulis al lui Simon Rogan ofera un parfait din frunze de smochin cu ciocolata alba si menta; noul local din estul Londrei, Papi, serveste stridii imbracate in mignonette de frunze de smochin; noul bar din Mayfair, Nipperkin, are un cocktail din frunze de smochin si unt; iar Parafante ofera un negroni din frunze de smochin imbuteliat pentru a fi baut acasa. Avand in vedere versatilitatea si abundenta frunzelor de smochin (sunt usor de cules), cu siguranta vom vedea mai multe preparate care le folosesc in 2024. Poate unele dintre ele vor fi si in Romania.

O alta tendinta a acestui an este incalzirea  sosului picant.

Moda sosului picant a crescut de ani de zile, dar retailerii raporteaza in prezent o crestere uriasa a cererii. In America dun retailuri care anunta cresterea vanzarilor acestui ingredient pana la 90% ceea arata un trend urias.

Aceasta crestere masiva vine din tendinta de a folosi sosurile picante in bucataria casnica pentru o aroma rapida, in timp ce  migratia asiaticilor catre estul Europei in cautare de locuri de munca a crescut interesul pe noi piete, iar consumatorii au inceput sa testeze mai multe preparate din aceasta zona.

Insa o mare parte din aceasta nebunie vine si gratiei succesului emisiunii Hot Ones de pe YouTube, in care celebritati sunt intervievate in timp ce mananca aripioare de pui stropite intr-o succesiune de sosuri care devin din ce in ce mai picante – clientii cumpara chiar si sosurile specifice Hot Ones pentru a recrea provocarea acasa. In Romania, avem o versiune asemanatoare a acestui show- o rubrica in emisiunea La Maruta care se numeste “spui tot sau iti ia gura foc”.

Agentia de trenduri Thompson anticipeaza ca muzica devine un ingredient important in restaurante.

Restaurantele londoneze sunt animate de sunetul muzicii – si nu mai este vorba doar de playlistul bucatarului cu melodii din anii 1980 care ii distreaza pe cei care iau masa. Din ce in ce mai mult, muzica si sistemele de sunet de inalta performanta sunt puse in centrul experientei culinare. Recent deschis, Bambi din London Fields are difuzoare Tannoy de epoca, un perete urias de discuri expuse si un program muzical curatoriat de Charlie Dark MBE, inclusiv DJ live care canta melodii pentru a acompania micile farfurii casual ale bucatarului Henry Freestone. Un alt loc nou, in Dalston, care se numeste  “mu”, ofera jazz live si trupe cubaneze alaturi de mancaruri izakaya de inspiratie japoneza; in timp ce in Newington Green, exista Stella’s, macelaria care se transforma intr-un bar cu muzici dar  cu mezeluri si vin in serile de weekend. Este o tendinta care se manifesta si in Europa, de la Bambino din Paris la Cornerstore din Amsterdam.

Este un moment fara precedent pentru a va extinde orizonturile whisky-ului dincolo de cele patru mari tari – Scotia, Irlanda, America si Japonia – si pentru a descoperi whisky-uri de pionierat din destinatii surprinzatoare, mai putin „traditionale”.

Tinerii producatori din lumea whisky-ului pot fi gasiti in prezent in Noua Zeelanda, natiunile nordice, Franta si Italia – acolo, producatorii de whisky se bazeaza pe secole de expertiza in domeniul distilarii si revigoreaza categoria „clasica”.

Pe masura ce restaurantele cauta surse de venit suplimentare, dincolo de simpla servire a cinei, vedem pe piata tot mai multe condimente si sosuri care au brandul restaurantului.In timp ce René Redzepi a inchis definitiv Noma la sfarsitul anului trecut, noua sa ramura Noma Projects a produs lucruri extrem de inventive din bucataria sa de testare, de la garum cu ciuperci afumate la sosul picant de porumb yuzu. In Marea Britanie, Bao ofera sticle de ketchup cu muraturi de prune si sos de ardei iute ars; de la Poon’s puteti lua sosul XO si dressingul cu otet de ardei iute; iar Gymkhana tocmai si-a lansat sosurile de curry de nivel Michelin in Whole Foods Market. Imbutelierea sosurilor este, de asemenea, o modalitate excelenta de a folosi ingredientele: Fallow are propriul sau sriracha super sustenabil facut din resturi de ardei iute englezesc, iar Rocks Oysters va lansa un sos XO de stridii in 2024 cu bucatareasa Ana da Costa, folosind stridii in exces care altfel s-ar fi irosit.

In ultimele luni, fasolea si legumele au trecut de la ingrediente de baza si fade la ingrediente vedeta: conservele de fasole cu unt si de naut sunt super senzatia Occidentului, iar noile borcane de lux Bold Bean Co. au facut inconjurul retelelor de socializare, ceea ce a dus la o crestere de 650% a vanzarilor in ultimul an.

Ca ingredient, fasolea si leguminoasele sunt, cu siguranta, foarte utile in climatul economic actual – sunt ieftine, versatile si nutritive, fiind sarace in grasimi si bogate in proteine.Popularitatea lor face parte, de asemenea, dintr-o tendinta mai larga a legumelor si a leguminoaselor zdrobite, transformate in paste cremoase,  pe masura ce restaurantele si clientii cauta toppinguri alternative pentru paine prajita la avocado, care este problematic din punct de vedere ecologic. Intre timp, bucatarii au demonstrat ca fasolea nu trebuie sa fie plictisitoare, mancarurile pe baza de fasole fiind puse in centrul atentiei. La Bambi, exista fasole boabe inabusita cu varza si cas de capra, in timp ce Leo’s, nou-venit in forta, are in meniu fasole alba cu scoici, lamaie si ulei de masline.

Revista Time anticipeaza ca mesele in restaunrant vor fi tot mai des pe princhipiul “share”, cu mai multe preparate din care toti participantii la masa sa manance.

Bauturile vor fi din ce in ce cu mai multe functii, nu doar de relaxare, socializare si distractie, consumatorii fiind interesati sa aiba in bautura ingredient care aduc beneficiu corpului.

Lui Lauren Paylor O’Brien, un mixolog care este castigatorul sezonului 1 al emisiunii Drink Masters de pe Netflix, ii place sa foloseasca mancarea ca sursa de inspiratie pentru bauturile pe care le creeaza. In 2024, ea prezice ca vom vedea mai multa integrare culinara cu bautura. In timpul unui eveniment recent, ea a asociat o lingura de inghetata cu miere cu trei picaturi de ulei de masline si un cocktail efervescent cu whisky. Este o „experienta senzoriala. Exista aspectul vizual al inghetatei intr-un pahar, carbonatarea din bautura pe masura ce o torni, aromele atat din inghetata, cat si din cocktailul cu conserva, profilul de aroma suplimentar al adaugarii uleiului de masline si apoi, de asemenea, aromele pe care le obtii din uleiul de masline”.

Sunt deja in restaurantele din lumea intreaga cocktailuri care merg in aceasta directie: un bar din New York City ofera posibilitatea clientilor sa oata comanda  cocktailuri precum Cold Pizza (Don Fulano Blanco, parmigiano Reggiano, paine prajita arsa, rosii, busuioc, miere si albus de ou) sau Mango Sticky Rice (Bacardi Reserva Ocho, mango, ceai pu’er de orez lipicios, wakame, bere rece, nuca de cocos).La barul Savory Project din Hong Kong, se pot savura bauturi care folosesc ingrediente precum carne de vita, coji de porumb carbonizate, praz si ciuperci shiitake.”Profilele de arome cu adevarat neasteptate” vor fi mari, spune Lancaster.

Din punct de vedere cromatic, albastrul va domina, prezice Morgaine Gaye, un futurolog in domeniul alimentar din Londra.

Acest lucru reflecta o tendinta mai larga:In 2024, vom continua sa cautam natura – o parte a cautarii noastre continue de a gasi alinare intr-o lume divizata si stresanta. Inspirate de nuantele oceanului si ale cerului, mai multe dintre gustarile si mesele noastre vor incorpora albastru: „Vom vedea briose sau bauturi” colorate cu proteina de mazare fluture – o pulbere obtinuta din planta de mazare fluture, o vita de vie originara din Thailanda – sau alge albastre-verzi, spune Gaye.

Aromele de trandafir, lavanda si violete vor aparea in bauturi, produse de patiserie, inghetata, gustari si multe altele pentru a ne incanta. In 2024, vom avea nevoie de confort, bunatate si natura.  Toate aceste lucruri sunt esentiale pentru bunastarea mentala, in timp ce incercam sa ne tinem pe noi insine si sa ne tinem unii pe altii impreuna.

Citește în continuare