Skip to content

Tudor Chirila si Liviu Pintileasa sunt protagonisti in Rinocerii la Teatrul de Comedie. Piesa lui Eugen Ionesco revine la Comedie la 61 de ani de la premiera nationala, acum in regia lui Vlad Massaci

Teatrul de Comedie anunta o noua premiera a spectacolului RINOCERII de Eugène Ionesco, in regia lui Vlad Massaci, scenografie, light & video design Andu Dumitrescu, sound design Vlaicu Golcea, coregrafie Florin Fieroiu. Evenimentul va avea loc pe 4 decembrie, la Sala Radu Beligan, la ora 19:00.

Dupa 61 de ani de la premiera nationala, acest spectacol-fenomen revine pe scena Teatrului de Comedie. Noua montare are ca punct de pornire evenimentele ultimilor ani, introducerea tehnologiei de tip inteligenta artificiala, imposibilitatea de a discerne intre informatie si entertainment si se concentreaza pe lucrurile care ne aduc impreuna si convingerile ce ne fac sa ne separam categoric in tabere opuse.

Din distributia spectacolului fac parte: Tudor Chirila, Liviu Pintileasa, Andreea Alexandrescu, Dragos Huluba, Lucian Pavel, Alin Florea/ Lucian Ionescu, Sorin Miron, Mihaela Macelaru, Simona Stoicescu si Domnita Iscru.  

 In volumul Prezent trecut, trecut prezent Eugène Ionesco descria cine sunt acesti rinoceri care pun stapanire pe oras. Ei „au deformat, au deturnat voluntar sensul cuvintelor care este acelasi pentru ei, pe care-l inteleg, dar pe care-l denatureaza pentru necesitatile propagandei. Nu e vorba despre o noua gandire, de un nou limbaj, ci de o manipulare abila a termenilor pentru a crea confuzie in spiritul adversarilor lor sau pentru a-i ralia pe indecisi”.
„Si daca se intoarce dictatura, ce vom face? Ne vom conforma, vom cauta justificari pentru lasitatea noastra? Cine dintre cunoscutii nostri va ceda primul? Cine o va face din convingere, cine din oportunism, cine din frica, cine din prostie pura? Cine va fi indiferent? Cine va ramane ultimul om, printre rinoceri?

Traim la marginea prapastiei. Care este totodata si un abis interior. „Stii ce-ar trebui la noi? O tiranie ca-n Rusia” – asta este o ironie a lui Caragiale, dar nu vi se pare ca ati mai tot intalnit-o pe social media in ultimii ani?”, se intreaba regizorul Vlad Massaci.

Piesa „Rinocerii” de Eugen Ionescu (scrisa si publicata in 1959, montata prima data la Düsseldorf in 1959 si apoi la Paris in 1960) a fost conceputa in contextul marilor framantari politice si ideologice ale secolului XX.

Textul de teatru vorbeste despre experienta lui Ionesco in Romania anilor ’30 cand a asistat la radicalizarea treptata a prietenilor si colegilor sai, care au aderat la Miscarea Legionara (extremista de dreapta, fascista). Aceasta transformare l-a socat: oameni pe care ii considera independenti si critici ajungeau sa adopte fanatismul in masa. Aceasta experienta directa a inspirat imaginea „epidemiei” din piesa, unde oamenii se transforma in rinoceri.

„Rinocerizarea” este o metafora pentru modul in care indivizii pot fi contaminati de ideologii colective (fascism, nazism, comunism), renuntand la libertatea de gandire pentru a deveni parte dintr-o turma.

Scriitorul, parte a teatrului absurdului, surprinde sentimentul de inutilitate al rezistentei si izolarea individului care refuza sa se supuna.

Piesa este o alegorie despre conformism, pierderea individualitatii si pericolul ideologiilor colective. Prin personajul Bérenger (singurul care refuza transformarea), Ionesco ilustreaza fragilitatea dar si demnitatea omului care alege sa ramana singur impotriva multimii.

In interviuri si texte autobiografice, Ionescu a explicat clar sursa inspiratiei: „Am scris Rinocerii ca urmare a experientei mele din Romania, unde am vazut cum prietenii mei, oameni inteligenti, critici, lucizi, s-au lasat cuprinsi de ideologia legionara. Erau impotriva dictaturii, iar apoi, brusc, au inceput sa defileze in uniforme verzi. Nu puteam intelege aceasta metamorfoza.”

Biletele au fost puse la vanzare pe site-ul Teatrului  de Comedie.

Citește în continuare