Skip to content

Tudor Giurgiu: „Trebuie sa fim relevanti si pentru generatiile care vin din urma”


IQOS continua si in acest an parteneriatul cu TIFF (Festivalul International de Film Transilvania). Una dintre componentele acestei colaborari este muralul realizat de Obie Platon in cadrul proiectului Art for Air. Proiectul, care a debutat in cadrul Romanian Design Week cu o lucrare amplasata in Bucuresti in strada Matei Millo  9, si-a gasit o continuare fireasca la Cluj, in cadrul TIFF. Noua lucrare a lui Obie Platon infatiseaza o mira stilizata si este realizata cu vopselurile inovatoare Airlite. 

Am vorbit cu Tudor Giurgiu, Presedintele TIFF, despre colaborarea cu IQOS si editia aniversara TIFF. 

Colaborarea cu IQOS continua si la aceasta editie aniversara a festivalului, inclusiv cu acest mural care care da publicului un semnal al preocuparii fata de tehnologie, inovatie si progres. Cum se declina la TIFF aceste valori?

Pentru noi e o preocupare constanta si in fiecare toamna, cand pregatim urmatoarea editie, asta e intrebarea principala: Ce inovam? Cum facem lucrurile altfel, cum surprindem publicul? Sigur ca inovatia merge mana in mana cu tehnologia si cu faptul ca acum ne adresam unei generatii care trebuie atrasa catre festival. Nu mai sunt doar tiffarii de acum 20 de ani, trebuie sa fim relevanti si pentru generatiile care vin din urma. 

Pe de alta parte, ne preocupa de foarte mult timp ideea asta ca proiectele care vin din industria creativa nu prea se intalnesc cu antreprenorii din zona de tech si nu prea ajung sa creeze continut impreuna, motiv pentru care am resuscitat InfiniTIFF. Anul acesta am transformat proiectul intr-un accelerator de proiecte, cu scopul de a aduce impreuna acesti oameni cu interese si preocupari aparent diferite, si incercam sa facem mentoring, sa descoperim proiecte valoroase pe care sa le premiem si la final o sa fie un pitch, la toamna, la Timisoara. 

Pentru mine acesta e cel mai important proiect TIFF din zona in care inovarea, creativitatea si tehnologia se intalnesc, si sper ca o sa deschida noi perspective pentru urmatorii ani. 

Din perspectiva ta de fost manager de televiziune, regizor, producator si presedinte de festival de film, ce reprezinta mira, elementul central din muralul IQOS & Obie Platon? 

(rade) Eu asociez tot timpul mira cu televizorul color pe care l-au luat ai mei, in Clujul de dinainte de ’89.Eram absolut fascinat ca pot sa vad imaginile alea color si partial color! E o intrebare foarte misto, pentru ca, de fapt, cred ca mira are un impact diferit pentru generatii diferite. Pentru mine, insa, e emblema definitorie a finalului de program. S-a terminat, gata, MIRA! 

Apropo de generatiile care se schimba, luati asta in calcul la selectie? Am vazut, fiindca tot vorbeam de mai tinerele generatii, ca exista in program si cu un documentar inspirat de meme. 

Uite, azi noapte am intrat pe grupul de WhatsApp al colegilor din staff, se cheama Serghei Polumeme, si sunt uimit de creativitatea si umorul lor. Cred ca un festival ramane relevant daca stie cum sa-si cultive publicul acesta. Acum, nu inseamna ca an de an vom cauta cu obstinatie filme care sa le faca lor cu ochiul, dar, in egala masura, trebuie sa fie filme care sa vorbeasca despre problemele lor pe limba lor, si probabil ca acestea sunt diferite de o retrospectiva Rohmer sau Antonioni. 
Dar, da, asta e cea mai grea provocare cand faci un program la un festival cum e al nostru, unul unde vine public in numar mare si trebuie sa faci un mix intre filme audience friendly si unele mai edgy, horror sau scandinave, si cele cautate de orice tip de audienta. Cred ca a pune punctul pe i, asta e cea mai grea misiune a echipei noastre. 

Ultima intrebare este, de fapt, un exercitiu de imaginatie. La TIFF sunt si masterclass-uri, cu personalitati care sunt, sau nu, din lumea filmului. Daca ar fi sa poti alege orice personalitate din istorie, trecuta sau contemporana, pe cine ai alege ca sa sustina un masterclass la TIFF? 

Sunt sub impactul unui cadou pe care l-am primit de la sora mea, aseara, o jacheta de training, merchandise oficial de la F.C. Liverpool asa ca nu pot sa spun decat ca mi-as dori sa-l chem pe Jürgen Klopp. Mi se pare ca face ceva, at its best, care e foarte aproape, de fapt, de ceea ce se intampla in lumea filmului. Practic, el antreneaza o echipa de personalitati diferite pe care trebuie sa o motiveze, s-o duca spre succes, sa armonizeze mentalitati, lucru care se intampla zi de zi pe orice platou de filmare, si tot asa se intampla si cu chimia echipei care sta in spatele TIFF. Klopp mi se pare o personalitate care oricand ar putea sustine un InspiraTIFF la TIFF, un InspiraTIFF nefotbalistic, ci despre cum ai o viziune, cum reusesti sa tii stacheta sus ani de zile, cum te motivezi si te recuperezi dupa esec, cum inveti sa mergi mai departe. Deci, da, Klopp. Ar fi FOARTE TARE! 

Citește în continuare