Skip to content

Pentru prima oara dupa 200 de ani, a fost scos la vanzare un nou pigment albastru. In trecut, culoarea a simbolizat doliu, barbarism si divinitate.

Dupa 11 ani de teste si aprobari, Agentia de Protectie a Mediului din SUA a aprobat comercializarea unui noi pigment albastru cu tonuri mult mai intense si mai vii decat albastru cobalt sau Prus. 

Noua culoare se numeste YInMn Blue si a fost descoperita in 2009 de cercetatorii de la Oregon State University.

Descoperirea din Oregon a marcat primul nou pigment albastru din ultimii 200 de ani. Culoarea a aparut in timp ce echipa condusa de chimistul Mas Subramanian dezvolta materiale care urmau sa fie folosite in producerea aparatelor electronice. Procesul lor implica amestecul constant de substante chimice incalzite la peste 1000 de grade Celsius. 

Andrew E. Smith, unul dintre studentii profesorului Subramanian a scos un amestec din special din cuptor si a descoperit ca are o nuanta neasteptata, un albastru luminos si bogat.

Subramanian a declarat: „Oamenii au cautat o nuanta de albastru noua si rezistenta  de cateva secole. Insa culoarea e parte dintr-un spectru, nu poti sa descoperi o culoare. Poti sa descoperi numai un material care are o culoare unica.”

Numele este preluat de la constituentii chimici: Itriu, Indiu si Mangan.

La 11 ani dupa aparitia lui YInMn Blue, pigmentul a fost aprobat de EPA pentru comercializare si a fost introdus in registrul oficial al culorilor. 

Profesorul Mas Subramanian

Numele comercial este „Blue 10G513” si a devenit disponibil din 2017 cand agentia guvernamental a aprobat folosirea la nivel industrial in volume foarte mici. 

Testele pentru consumatorii de vopsea sunt mai riguroase si dureaza cativa ani pana sunt verificate toate posibilele reactii pe care le-ar putea avea constituentii chimici ai culorii asupra diferitelor sensibilitati umane.

Companiile producatoare de vopseluri si paletare de culori au fost impresionate in ultimii trei ani cu opacitatea vizuala si proprietarile reflexiilor aproape infrarosii ale nuantei. Este o culoare bogata, cu profunzime si tonuri reci solide care isi pastreaza calitatile inclusiv in lumina soarelui.

Desi the Sheperd Color Company este prima care l-a licentiat pentru comercializare, compania Crayola a lansat un set de culori cerate inspirate de YInMn inca din 2017.

In asteptarea aprobarii de la Agentia Americana de Mediu, Crayola a lansat in septembrie 2017 un creion cerat inspirat de noul pigment albastru. Vandut sub forma unui set, comercializarea acestuia sub o forma simbolica pentru ca nu includea pigmentul exact, a venit dupa 90.000 de cereri primite de artisti din toata lumea care au fost inspirati si isi doreau sa creeze lucrari cu YInMn Blue. Numele creionului a fost „Bluetiful”, un joc de cuvinte intre „Blue” si „Beautiful”.

In lunile care urmeaza, culoarea va fi disponibila in toata lumea pentru comercializare sub forma de vopsea sau pasta. Urmatorul pas este aprobarea unei variante sub forma de pudra.

Fascinatia pentru albastru pleaca din senzatia de confort si libertate pe care o ofera dar si din faptul ca este culoarea cel mai des perceputa de ochiul uman. Inclusiv nevazatorii poseda un receptor special care percepe lumina albastra.

In Roma Antica, albastrul era cel mai putin folosit, doar 1% din totalul culorilor. Era un simbol al barbarilor si era purtat in perioada de doliu sau pentru a exprima nefericirea.

Schimbarea perceptiei asupra culorii s-a intamplat in secolul al XII-lea cand Abatele Suger de la Abatia Saint-Denis de langa Paris a introduse vitraliile gotice colorate cu cobalt care au fost replicate ulterior in alte catedrale din Europa in urmatorii 200 de ani. Pigmentul pretios de ultramarin a fost asociat cu Fecioara Maria inca din Evul Mediu si, pentru ca era foarte rar si foarte scump, a devenit cea mai pretioasa si cea mai dorita nuanta din perioada Renasterii si pana in secolul al XIX-lea cand au fost inventat versiuni sintetice ale culorii.

Ultramarin era obtinut printr-un proces laborios care incepea cu faramitarea, pisarea si framantarea pietrei lapis lazuli. Cerea multa atentie, rabdare si chiar reverenta in procesul de extragere, fapt care a influentat pretul ridicat care era platit pentru pigment.

La sfarsitul secolului al XII-lea, familia regala franceza a adoptat un nou blazon: un crin de aur pe fond azuriu ca omagiu adus Sfintei Fecioare. Nobilimea europeana s-a dat peste cap sa ii urmeze exemplul astfel ca in 1200 erau numai 5% din blazoane care contineau azuriu. In 1250 erau 15%, in 1300 erau 25% iar in 1300 in jur de 30%. Dupa Primul Razboi Mondial, albastru era in fruntea preferintelor cetatenilor din majoritatea tarilor europene.

In timp ce Michelangelo a lasat tabloul „Ingroparea” neterminat pentru ca nu avea bani sa cumpere albastru ultramarin pentru a finaliza hainele Fecioarei Maria, Vermeer si-a dus familia in faliment dupa ce a cheltuit banii pe cantitati mari de pigment.

Astfel, o culoare a degeneratilor si a barbarilor celti care atacau Roma si participau la orgii a cucerit intreaga lume.

La fel ca YInMn, albastrul Prus, primul pigment albastru sintetic din istorie, a fost descoperit accidental in 1704.

La inceputul secolului al XVIII-lea, Johann Conrad Dippel, un alchimist german si Johan Jacob Diesbach, un producator de pigmenti si coloranti lucrau la crearea unui pigment rosui sintetic. Din cauza unei potase contaminate, experimentul a rezultat intr-o nuanta de albastru in loc de rosu.

Aparitia albastrului sintetic l-a inspirat pe Van Gogh sa creeze capodopere precum „Noapte instelata” in 1889 in care a folosit albastru prus, cobalt si ultramarin.

Picasso a dedicat o intreaga etapa din cariera sa culorii, dupa ce s-a mutat de la Paris in Barcelona in 1901. Vreme de patru ani in care a trait in saracie si instabilitate, artistul a explorat diferite nuante de albastru si cian.

Dupa anii ’50, aparitiile lui Elvis Presley in faimosii „Blue Suede Shoes” si costumele lui James Dean din filmul „Rebel without a cause” au revolutionat purtea culorii prin intermediul blugilor din denim care au ramas unul dintre cele mai populare obiecte vestimentare din ultimii 70 de ani.

Yves Klein a lucrat mai mult de un an cu un chimist pentru a realiza o rasina speciala care era amestecata cu ultramarin sintetic si a creat un pigment apropiat de cel original.

In 1960, artistii francezi se plangeau de calitatea albastrului ultramarin sintetic care era de 2500 de ori mai ieftin decat cel autentic insa nu avea profunzime, varietate si era considerat prea uniform. Yves Klein a profitat de ocazie, a brevetat „Klein Blue” si s-a folosit de produs ca sa isi creeze propria marca de panze de un albastru-lucios, texturat cunoscute sub numele de „IKB Series”.

Inspirat de Klein, regizorul britanic Derek Jarman a creat filmul „Blue” din 1993 in care a proiectat aceeasi nuanta de albastru ultramarin timp de 75 de minute.

Vizualul considerat avantgardist in anii ’90 a fost completat de un fundal sonor cu ceasuri care ticaie, voci de cor, poezii recitate si povesti spuse de el si prietenii lui actori.

Jarman se afla in ultima partea a vietii sale cand a creat BLUE. Era diagnosticat cu SIDA iar complicatiile bolii l-au lasat partial nevazator si reusea sa vada numai in nuante de albastru. Filmul include un singur cadru colorat in Klein Blue.

Recent, Pantone a ales culoarea anului 2020 ca fiind „Classic Blue”, o nuanta apropiata de albastrul prus.

Citește în continuare