Skip to content

Un proces de 27 de milioane de dolari pentru o lucrare sparta a lui Brancusi

Un colectionar francez a dat in judecata trei firme din SUA si din Marea Britanie pentru 27,5 milioane de dolari din cauza unei sparturi provocate la una din cele mai cunoscute lucrari realizate de sculptorul roman Constantin Brancusi.

„Le Poisson” – „Pestele” – este o lucrare realizata de Constantin Brancusi intre 1920 si 1922 si face parte din motivele folosite de sculptor frecvent in munca lui precum pestele, pasarea, capul uman si miscarea acestora.

O cazatura de 27,5 milioane de dolari si nici un vinovat

Marc Baradel, un colectionar francez a cumparat lucrarea cu 22,5 milioane de dolari de la Asher Edelman si compania acestuia, Artemus. Pe langa pretul de achizitie, francezul a asigurat „Le Poisson” cu 5 milioane de dolari prin doua companii de asigurari – HUB International din Chicago si Lloyd’s din Londra.

Edelman, vanzatorul, a declarat ca Baradel a luat Pestele lui Brancusi si l-a pus pe un piedestal din birou si dupa cateva secunde, acesta a cazut si s-a spart in doua bucati.

Colectionarul a apelat la specialistul Alex Rosenberg pentru reparatii si evaluari. Rezultatul a fost destul de clar: reparatiile pentru „Le Poisson” au costat aproape 7000 de dolari insa daunele cauzate de spartura in ceea ce priveste valoarea lucrarii au fost de aproape 17 milioane de dolari – adica 75% din pretul platit de francez.

Baradel a vorbit atent cu avocatii sai si a pornit un proces la un an de zile de la intamplare prin care cere pretul intreg platit de el pentru lucrarea lui Brancusi – 22,5 milioane de dolari de la Edelman si Artemus si inca 5 milioane in daune de la HUB si Lloyd’s, companiile de asigurari. In total e un proces de 27,5 milioane de dolari. 

Acuzatiile sunt ca Artemus „A incalcat acordul de expediere prin faptul ca nu a protejat arta de daunele din timpul administrarii care era in grija lor.” In ceea ce priveste HUB si Lloyd’s, procesul spune ca aceste companii „au refuzat plata printr-un comportament brut si reprobabil din punct de vedere moral (…) o indiferenta criminala fata de obligatiile civile prin neachitarea creantei.

Din pacate, nici intentia si executia lucrarii lui Brancusi nu vor fi mai fi aceleasi, dincolo de pretul ei. 

Sculptorul era extrem de pasionat de punctul de vedere prin care a tinut sa redea pestele in aceasta serie, declarand pentru Malvina Hoffman in publicatia Sculpture Inside and Out in New York din 1939 ca: „Atunci cand vezi un peste, nu te gandesti la solzi, nu? Te gandesti la viteza, la corpul sau plutitor si intermitent vazut prin apa… Ei bine, am incercat sa exprim fix acest lucru. Daca as face inotatoare, ochi si solzi, i-as opri miscarea si te-as tine intr-un model sau o forma a realitatii. Vreau doar fulgerul spiritului sau.

Brancusi a creat 7 „pesti” intre 1920 si 1930

Brancusi a creat mai multe lucrari cu titlul „Le Poisson” – Pestele intre 1920 si 1930, fiind unul din motivele recurente din opera lui. Mai exact, sapte la numar, dintr-o serie care a fascinat colectionarii de arta, criticii si curatorii muzeelor din toata lumea. Una dintre ele a fost distrusa pe cand alta nu a mai fost gasita. Restul de cinci sunt raspandite in cele mai vizitate expozitii din Europa si America de Nord.

Primul „peste” din aceasta serie iconica se afla in Muzeul de Arta din Philadelphia, acesta fiind creat in 1922.

Versiunea creata in 1924 din alama si otel poate fi vazuta in expozitia cu intrare libera din Kettle’s Yard, galeria de arta moderna si contemporana a Universitatii din Cambridge.

Cel mai cunoscut dintre pestii lui Brancusi vine din 1926, se afla expus la Tate Modern in Londra si a fost creat alaturi de alte doua versiuni similare din bronz. Fiecare dintre ei a fost montat pe cate un disc de metal care reflecta forma, lumina si culoarea din jurul lucrarii.

O alta lucrare din 1924 este cea de mai jos – a fost expusa in Paris in 2014.

O fotografie cu un alt peste din 1924 este expusa in Galeria Bruce Silverstein din New York.

Ultima lucrare din serie este expusa in camera dedicata artistului roman de la MoMA din New York. A fost creata in 1930 din marmura gri-albastruie.

Citește în continuare