Skip to content

Special Urban. Cristina Bazavan „30 de ani de Coca-Cola in Romania si amintirile unor intamplari care m-au invatat despre bucurie, optimism si responsabilitate”

Pentru generatia care in 1989 era la scoala, Coca-Cola era ceva care se vedea doar in filme, accesul la o lume speciala, chiar ireala. Era despre bucuria tinerilor care petreceau altfel decat noi, era si despre familie pentru ca, in filme, vedeam la mesele cu gratar din curte si sticle de Coca-Cola, era despre Visul American pe care-l aveam toti pentru ca insemna calatorii in strainatate, independenta, sansa de a face ceva bun si spectaculos in viata, de a iesi din rand.

Eu vin dintr-o familie care n-a avut acces la foarte multe lucruri din afara tarii pe vremea regimului comunist, parintii mei erau prima generatie mutata de la tara la oras, un oras mic din sud, de la campie.

In 1990, imediat dupa Revolutie, cand au putut veni rudele mele din America in vizita acasa, am primit doze de Coca- Cola. Asta cerusem sa mi se aduca, atat de mare era magia si emotia pe care o purta cu ea aceasta bautura pentru noi, romanii. O doza a stat multa vreme in vitrina, pe post de bibelou, apoi a fost transformata in suport de creioane pe birou. Pentru ca era ceva foarte rar.

Spotul Coca-Cola anivesar mi-a adus aminte de multe intamplari care se potrivessc cu experienta mea.

In 1991 “a venit” Coca-Cola in Romania cu prima fabrica si de atunci, usor-usor, cand ma gandesc la Coca-Cola nu mai e doar despre bautura magica, ci si despre concerte si evenimente minunate, intalniri cu prieteni, fapte bune in sate indepartate, camionul lui Mos Craciun vazut de aproape (fix cel din reclame), educatie in zone defavorizate, prima carte la care am colaborat si de care sunt foarte mandra.

Daca la sfarsitul anilor 80 cineva mi-ar fi spus ca eu, un copil dintr-o familie banala de muncitori, am sa am treaba direct cu echipa Coca-Cola si asta se va intampla in Romania, m-as fi uitat ciudat si nu l-as fi luat in seama. Pentru ca brandul Coca-Cola a fost atat de mare intotdeauna (a fost creat in 1886), iar eu – pionier de frunte intr-o tara comunista – n-aveam nicio sansa sa mi se intample, in tara mea, ceva legat direct de Coca-Cola.

Astazi pentru toti tinerii din Romania, Coca-Cola inseamna distractie, bucurie, optimism. Poate si Craciunul in familie. Asa era si pentru mine in anii 90 cand a venit Coca-Cola in Romania si a adus America un pas mai aproape de noi. Partea frumoasa e ca, prin felul in care au sprijinit in anii astia artistii din toate domeniile, dar si prin asocierile surprinzatoare care arata intelegerea dinamicii speciale a gusturilor tinerilor de astazi, am descoperit via doza de Coca-Cola colaborari muzicale surprinzatoare ca Adi Despot si Mahala Rai Banda. Scanai codul de pe sticla si ascultai piesa, iar cand scanai doua sticle diferite imediat aparea un mash up special. Probabil una dintre cele mai creative campanii interactive, care a adus multe zambete odata cu  sticla de Coca-Cola cand am ascultat un album intreg pe dozele de Coca-Cola sau muzica live din marile concerte de la noi

Cu anii eu am invatat ca in spatele numelui Coca-Cola se mai afla si speranta, si educatie, si dezvoltare antreprenoriala, si grija pentru ceea ce lasam generatiilor care vin.

Sunt proiecte de responsabilitate sociala initiate de Coca-Cola la care am avut sansa sa particip si sa vad impactul lor in societate, direct, masurabil cu emotii la maximum.

Din 2016 exista un program care se numeste la “TINEri este Puterea”, initiat si dezvoltat de Coca‑Cola, destinat celor intre 18 si 25 de ani care sunt greu de angajat pentru ca au abandonat scoala si vin din medii defavorizate. Am intalnit dintre beneficiarii acestui proiect care, dupa consiliere, mentorat si indrumare pas cu pas, nu doar ca s-au intors la scoala, ci au ajuns si studenti. Si cel mai impresionant lucru e ca multi dintre tinerii care au reusit pasi importanti mai departe in viata lor vor sa devina acum profesori ca sa fie si ei mentori pentru alti copii in situatii grele, sa-i ajute si sa dea mai departe din energia, increderea si optimismul pe care si le-au dezvoltat in proiectul “la TINEri e Puterea”.

Lumea se schimba in mai bine in pasi mici, cu perseverenta si cu sprijnul comunitatii – “daca ne ajutam unii pe ceilalti, avansam mai repede” e una dintre lectiile frumoase pe care le-am invatat in acesti ani si cu participarea prietenilor mei care lucreaza la Coca-Cola. In 2013 am vazut asta pe pielea mea intr-o actiune foarte frumoasa cand faimosul camion Coca-Cola condus de Mos Craciun a ajuns intr-un sat si a aprins luminitele de Sarbatori facand o bucurie nepretuita copiiilor.  Energia folosita a fost donata de multi dintre consumatorii de Coca-Cola care au transmis astfel gandurile lor bune catre copiii dintr-un sat indepartat pe care nu-i vor intalni probabil niciodata. Dar i-am vazut eu, eram acolo cand au pornit artificiile si luminitele, si imi amintesc cum tropaiau pe langa camionul magic si ce bucurie era pe chipurile lor.

Cum am fost si la lansarea plaformei Dupa Noi care vorbeste despre importanta responsabilitatii sociale si impactul fiecaruia dintre noi asupra mediului, despre un mind set construit pe grija pentru generatiile care vin, nu doar pentru beneficul nostru de moment.

Exista o carte „Dupa noi” cu traditiile din Vatra Dornei – de unde pleaca izvorul din care se face apa Dorna, care face parte tot din portofoliul Coca-Cola in Romania. E scrisa si de mine, alaturi de alti 3 jurnalisti, si stiu ca a ajutat la cresterea turismului in zona, la reamintirea unor traditii, la prezentarea unor mici mestesugari locali acum antreprenori cu clienti internationali.

Sunt 30 de ani de prezenta Coca-Cola in Romania si, personal, sunt foarte mandra de toate proiectele – incredibile pentru mine si pentru oricine in anii 80 – la care am participat. Cum sunt bucuoasa si recunoscatoare pentru impactul lor real in societate. Cele mentionate mai sus nu sunt singurele proiecte ale companiei, de fapt Coca-Cola e preocupata direct de protejarea mediului si a reurselor de apa, sustinerea tinerilor si a comunitatilor prin multe alte proiecte punctuale, iar toate acestea pot fi vazute chiar pe site-ul platformei de care pomeneam mai sus, www.dupanoi.ro.

Si da, am acasa de la sticla originala Coca-Cola pana la pack-ul nou cu doze, lansat in urma cu cateva luni, din carton suta la suta reciclabil. 

Citește în continuare