Skip to content

Cel mai mare festival de film din Scandinavia va avea proiectii cu „hipnoza in masa” in care publicul este provocat sa-si piarda controlul asupra constiintei.

In incercarea de crea o experienta cinematografica care sa intrige si sa atraga publicul, Festivalul de Film de la Göteborg din Suedia a pregatit o „hipnoza in masa”. Ideea este inspirata din tema festivalului din acest an: dezordinea.

Experienta a fost denumita „The Hypnotic Cinema” iar organizatorii si-au propus sa perturbe modelul de cinematografic clasic. Vor incerca sa examineze posibilitatea de a intensifica experienta cinematografica pentru vizitatorii curajosi care indraznesc sa-si piarda controlul asupra constiintei.

Inainte de proiectia filmelor, pe scena principala din Stora Teatern din Göteborg va urca un specialist in hipnoza care va transforma starea de spirit a publicului in conformitate cu tema filmului. Scopul este ca toti cei prezenti sa intre in starea de hipnoza care va fi oprita tot de specialist la finalul proiectiei.

Jonas Holmberg, directorul artistic al Festivalului de Film de la Göteborg a declarat ca „regulile si restrictiile din ultimul an ne-au aratat cum sa mentinem ordinea in societate si ce guverneaza cu adevarat gandurile si comportamentele oamenilor. Poate ca nu luam decizii atat de independent pe cat ne place sa credem? Cu The Hypnotic Cinema dorim sa chestionam idei despre supunere, transgresiune si control.”

Trei dintre filmele din selectia festivalului vor fi proiectate ca parte a experientei The Hypnotic Cinema. Intr-un scurtmetraj difuzat inaintea acestora vor fi incluse secvente din „Frank the Rabbit”, „Donnie Darko”, Stanley Kubrick, The Shinning.

Scurtmetrajul va include, de asemenea, motive emblematice ale filmelor culte de groaza, cum ar fi balonul rosu oferit de Pennywise, clovnul din „It”. In stilul specific montajelor de hipnoza, va include si imagini cu spirale care se invartesc in timp ce pe fundal se va auzi muzica surf rock menita sa induca o stare de relaxare.

Cele trei filme care vor fi proiectate in cadrul selectiei speciale vor fi „Memoria” regizat de Apichatpong Weerasethakul , „Land of Dreams” in regia lui Shirin Neshat si „Speak No Evil” de Christian Tafdrup. Festivalul va fi deschis publicului in perioada 28 ianuarie – 6 februarie 2022.

Conceptul este deopotriva un experiment dar si un simbol al granitei dintre ordine si dezordine care a dominat societatea si omenirea in ultimii ani. Scopul este acela de a-i impinge pe oameni sa exploreze diferite stari de constiinta si tensiunea emotiilor proprii.

„Vizionarea unui film in cinema poate fi extrem de hipnotica. Acasa, cu o tableta, este mult mai greu sa mentii atentiade care ai nevoie pentru a fi absorbit cu adevarat de un film. Acum, cand Festivalul de Film de la Göteborg revine in cinematografe, adaugam un alt strat hipnotic. The Hypnotic Cinema este atat un tribut, cat si o extindere a experientei de a viziona filme la cinema”, spune Jonas Holmberg.

Exista mai multe puncte de referinta comune intre mediul filmuluisi hipnoza. In istoria timpurie a filmului, experienta captivanta a cinematografieia fost adesea comparata cu hipnoza, ca o supunere mentala constienta, la granita dintre vis, somn si veghe.

Festivalul de Film de la Göteborg este cel mai mare evenimente cinematografic din peninsula scandinava, fiind fondat in 1979.

In mod traditional, festivalul se desfasoara pe parcursul a 10 zile la finalul lunii ianuarie si inceputul lunii februarie, incluzand peste 450 de proiectii de filme din 60 de tari. In plus, evenimentul include si o piata de filme pentru distribuitori, producatori si companii din industria filmului din intreaga lume.

Festivalul a crescut de la o audienta de 3000 de vizitatori in 1979 la peste 150.000 de bilete vandute in fiecare an, inaintea pandemiei. In 2021 a fost organizata o editie digitala care a avut o audienta de peste 400.000 vizionari. La finalul evenimentului sunt decernate „Dragon Awards” care premiaza cele mai apreciate proiectii din cadrul selectiei oficiale, numeroase trofee fiind decernate in mod special productiilor nordice dar si un premiu pentru debut instaurat de Ingmar Bergman.

Intr-un mod similar, companiile de film si teatru din Europa au lansat in ultimul an diverse experiente imersive menite sa aduca un suflu nou si sa atraga publicul tanar catre consumul cultural.

Citește în continuare