Skip to content

(video) Un robot hiperrealist care o infatiseaza pe artista Yayoi Kusama picteaza vitrinele magazinului Louis Vuitton de pe Fifth Avenue din New York.

Foto: Profimedia Images

La sfarsitul saptamanii trecute, Louis Vuitton a lansat cea de-a doua colaborare cu artista japoneza Yayoi Kusama, cunoscuta mai ales pentru bulinele sale multicolore, devenite iconice. Colectia a fost bine primita de fanii brandului, dar ceea ce a atras cu adevarat atentia este un robot care imita aspectul fizic si gesturile artistei. 

Zilele trecute, oamenii care se plimbau prin fata magazinului Louis Vuitton de pe 5th Avenue au fost impresionati sa o vada pe Yaoi Kusama pictand pe geamul unei vitrine. Trecatorilor le-a luat cateva secunde sa observe ca nu era vorba de o artista in sine ci de un robot hiperrealist.

La scurt timp, imaginile cu robotul Kusama au devenit virale pe retelele de socializare, iluzia optica extraordinara reusind sa impresioneze prin atentia deosebita acordata miscarilor, grimaselor si ochilor acesteia. 

Proiectul este controversat iar o parte din utilizatorii de pe retelele de socializare au fost impresionati de complexitatea robotului si modul in care brandurile de moda integreaza si implementeaza tehnologia de ultima generatie pentru a-si promova noile colectii. 

In acelasi timp, altii au descris robotul ca fiind „infiorator” sau au declarat ca sunt revoltati si au insinuat ca Louis Vuitton ar exploata artista in varsta de 93 de ani care locuieste inca din 1977 in mod voluntar intr-un centru psihiatric din Tokyo.

In conditiile in care Kusama nu mai apare in public si nu mai da interviuri, aparitia ei sub forma de robot aminteste de holograma lui Tupac care a fost proiectata pe scena festivalului Coachella in 2012, la 16 ani de la moartea rapperului.

Potrivit unor informatii publicate recent in Wall Street Journal, Kusama ar fi in continuare foarte implicata in proiectele de care ii este atasat numele.

Publicatia americana a relatat ca artista si echipa ei au lucrat alaturi de Louis Vuitton timp de un an si jumatate la aceasta colaborare. 

Intr-un interviu acordat in 2021 revistei Ocula Magazine, Glenn Scott Wright, directorul Galeriei Victoria Miro din Londra, a descris-o pe Kusama ca fiind „foarte constienta de sine” atunci cand s-a intalnit cu ea in timpul vizitelor la atelierul ei. Galeristul a reiterat afirmatiile sale in urma cu cateva ore cand a aparat proiectul robotului hiperrealist din New York – care va fi expus si la Paris – si a sustinut ca artista este mai mult decat incantata sa-si vada operele utilizate in acest mod.

In plus, artista de 90 de ani a declarat intr-un interviu acordat recent ca picteaza in continuare buline colorate in fiecare zi.

Colectia Vuitton-Kusama a fost anuntata inca de anul trecut din luna mai, fiind a doua colaborare intre cele doua entitati dupa o alta colectie de succes lansata in 2012.

Colaborarea dintre Louis Vuitton si artista japoneza cuprinde 450 de piese, inclusiv genti, parfumuri si pantofi sport. Comunicatul de presa al casei de moda accentueaza faptul ca proiectul este o „celebrare a artei, curajului, maiestriei, bulinelor pictate, metalice si infinite ale lui Kusama”.

Colectia beneficiaza de o campanie puternica de marketing, inclusiv o reclama imersiva de tip pop-up in cartierul Meatpacking, un ecran digital urias in districtul Shinjuku din Tokyo si aparitii ale supermodelelor Bella Hadid, Gisele Bündchen, Fei-Fei Sun si Dion Aoki, printre altii.

Daca in colectia anterioara bulinele au dominat imprimeurile gentilor si accesoriilor, noile modele de genti includ versiuni mult mai temperate in care bulinele sunt incadrate in siluetele clasice Vuitton. Au fost incluse si bulele cu suprafata metalica reflectorizanta care imita instalatia de arta „Gradina lui Narcis” a lui Kusama dar si globuri acoperite cu oglinzi care amintesc de cea mai fotografiata opera de arta artistei: „Camera infinitului”.

Celelalte modele de genti includ buline colorate in nuante de alb, rosu, galben, verde si albastru.

Yayoi Kusama prezinta o viata colorata si creativa publicului, insa trairile sale interioare sunt mult mai puternice si sumbre.

Documentarul Kusama – Infinity, regizat de Heather Lenz, prezinta de asemenea viata artistei, prezentand si lucruri mai putin stiute despre Kusama, cum ar fi momentul cand s-a aruncat de la etajul apartamentul ei din New York. Chiar daca documentarul surprinde lucruri aproape socante despre viata artistei, se termina intr-o nota pozitiva, Kusama spunand ca “As vrea sa traiesc vesnic”.

Artista japoneza prezinta o excentricitate colorata in lucrari intens dezbatute de public, dar care ating teme de interes pentru orice societate moderna.

Artista japoneza a intrat in atentia publicului international cu lucrarea Narcissus Garden, prezentata la Bienala de la Venetia in 1966, ca mai tarziu sa inceapa sa picteze nudurile din Central Park, si apoi sa prezinte faimoasele Infinity Mirror Rooms. 

Citește în continuare