Skip to content

Dupa 12 ani de procese, o pictura de Kandinsky furata de nazisti in timpul razboiului a fost restituita si ar putea fi vanduta pentru suma record de 42 de milioane de euro.

O pictura de Kandinsky de la inceputul perioadei sale abstracte urmeaza sa fie licitata la Sotheby’s in Londra pentru un pret estimat la 42 de milioane de euro. Opera artistului de origine rusa a avut un traseu impresionant, fiind furata de catre nazisti in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial de la o familie de evrei, comercianti de textile, si plimbata prin mai multe colectii private. 

In cele din urma, lucrarea a ajuns in colectia Muzeului Van Abbe din Eindhoven, Olanda, iar toamna trecuta a fost restituita proprietarilor de drept (mostenitori) dupa un proces care a durat 12 ani. Muzeul, unul dintre cele mai importante dedicate artei contemporane din Olanda, a fost obligat prin decizia instantei sa restituie pictura. 

Pictura a fost realizata de Kandinsky in 1910 si a fost denumita ”Murnau mit Kitche II” — „Vedere din Murnau cu biserica 2”. Criticii o considera drept una dintre cele mai importante ale artistului rus deoarece reprezinta inceputul manierei abstracte pentru care Kandinsky a ajuns sa fie cunoscut si apreciat in istoria artei. 

Proprietarii originali ai lucrarii au fost Johanna Margarete Stern si Siegbert Samuel Stern, un cuplu de evrei care detinea o afacere in domeniul textilelor la Berlin. Fiind iubitori de arta, sotii Stern si-au constituit treptat o colectie care includea unele dintre cele mai importante picturi din asa numita „Epoca de Aur” a picturii olandeze dar si capodopere contemporane, printre care se numara si lucrarea de Kandinky.

Povestea familiei Stern s-a incheiat cu un final nefericit, Siegbert a murit in 1935 iar Johanna Margarete a fost nevoita sa fuga in Olanda pentru a scapa de nazisti inainte de izbucnirea razboiului. 

In Olanda a fost constransa de imprejurari spre a vinde o mare parte din colectia sa de arta pentru a putea supravietui. In cele din urma, a murit in lagarul de concentrare de la Auschwitz in 1944, fiind unul dintre cei noua membri ai familiei sale care au fost ucisi de catre nazisti in timpul Holocaustului. Unii dintre urmasii Johannei au supravietuit, printre care si Dolly, nepoata ei care a petrecut doi ani si jumatate singura, de la varsta de 7 la 10 ani, intr-o ascunzatoare improvizata de familie. 

Mostenitorii sotilor Stern au declarat ca: ”desi nimic nu poate repara nedreptatile trecutului, nici impactul asupra familiei noastre si a celor care s-au ascuns — dintre care unul este inca in viata —, restituirea acestui tablou, care a insemnat atat de mult pentru strabunicii nostri, este extrem de semnificativ pentru noi si inchide partial o rana care a ramas deschisa de-a lungul generatiilor.” 

Pictura lui Kandinsky s-a aflat in patrimoniul muzeului olandez Van Abbe din 1951 cand institutia a achizitionat-o de la Karl Legat si Myrtil Frank, comercianti evrei. 

Pentru a evita deportarea intregii familii de catre nazsiti, Legat si Frank lucrau fortat la o agentie care se ocupa de procesarea si vanzarea operelor de arta confiscate de nazisti in Olanda. 

O decizie a instantei olandeze din ianuarie 2018 a stabilit ca nu existau fapte suficiente pentru o potentiala restituire deoarece nu s-a putut determina cu exactitate modul in care Johanna Stern a pierdut tabloul. Hotararea a fost anulata intre timp dupa ce s-au descoperit documente doveditoare, printre care si o carte postala din 1966 care atesta ca pictura lui Kandinsky a fost vanduta de Frank. 

Mostenitorii au decis ca pictura sa fie scoasa la licitatie cu ajutorul Sotheby’s in cadrul unei vanzari care va avea loc fizic la Londra pe 1 martie. Se preconizeaza ca lucrarea ar putea fi vanduta la un pret de 42 de milioane de euro, care ar depasi recordul actual al unei picturi de Kandinsky, licitata la 33 de milioane de euro in 2017.

 Incasarile obtinute vor fi impartite intre cei 13 descendenti in viata ai Johannei Stern iar o parte din bani vor fi utilizati pentru a finanta cercetari suplimentare privind localizarea celorlalte opere din colectia sa.

Daca lucrarea va atinge suma estimata, va fi cea mai valoroasa pictura a lui Kandinsky vandutea vreodata la o licitatie. Recordul actual este detinut de lucrarea ”Painting with White Lines” — „Pictura cu linii albe” — din 1913, vanduta in 2017 la Sotheby’s pentru 33 de milioane de euro.

Helena Newman, presedinta a filialei Sotheby’s Europa, specialista in arta impresionista si moderna, a declarat intr-un comunicat de presa ca ”perioada lui Kandinsky din timpul sederii la Murnau a ajuns sa defineasca felul in care s-a dezvoltat arta abstracta in urmatoarele decenii. Este una dintre cele mai importante lucrari ale sale si in acelasi timp printre ultimele din aceasta perioada care au ramas in colectii private. Este un moment deosebit pentru piata de arta si pentru colectionari.”

O parte din mostenirea lasata de Kandinsky are legatura cu afectiunea neurologica de care suferea artistul: sinestezia.

Aceasta afectiune neurologica – care este diagnosticata si la alti artisti precum Rimbaud, Billie Eilish si Pharrell Williams – i-a permis sa asocieze culorile cu anumite sunete si stari de spirit. Cand Kandinsky picta, auzul si vederea au transformat culorile si formele si le-au tradus in sunete, armonii si vibratii, ceea ce au dus la  linii si modele. Kandinsky si-a descoperit aceasta abilitate de a vedea muzica in timp ce asculta un opera Lohengrin a lui Wagner, unul dintre compozitorii extrem de complicati in compozitie. Mai multe puteti descoperi mai jos.

Cand lucrurile au inceput sa devina complicate la Moscova la inceputul anilor 1900, artistul a decis sa plece din tara, destinatia aleasa fiind Munchen, orasul cu una dintre cele mai cunoscute academii de arte frumoase a momentului. A inceput sa studieze arta, insa a abandonat pe parcurs.

Printre altele, Kandinski a infiintat impreuna cu prietenii sai Neue Kunstlervereinigung (Noua Societate Artistica), o miscare animata de nonconformismul fata de arta oficiala. Picasso, Braque, Derain sunt printre artistii carora aceasta miscare le organizeaza expozitii, ceea ce scandalizeaza atat publicul, cat si criticii de arta. Mai mult, manifestarea se transforma si intr-o revista, Almanach. Der Blaue Reiter, care reitereaza manifestul acestora. Teza sa de sustinere a acestei noi arte s-a intitulat “On the Spiritual in Art”, lumea internationala anglofona fiind foarte interesata de aceasta perspectiva.

Primul Razboi Mondial il aduce inapoi la Moscova, unde ajuta la crearea unui program artistic complex si infiintarea mai multor institutii de arta, insa regimul il face sa paraseasca din nou Rusia, unde nu se va mai intoarce niciodata. Artistul se muta pentru o perioada scurta la Berlin, unde ia parte la Scoala Bauhaus de arta si arhitectura, iar dupa ce aceasta este inchisa de nazisti, se stabileste definitiv la Paris unde a decedat in 1944.

Citește în continuare