Galerie foto. Prix Versailles a anuntat lista celor mai frumoase statii pentru pasageri in 2025.
Prix Versailles a anuntat cele sapte proiecte incluse pe lista celor mai frumoase statii pentru pasageri in 2025 (World’s Most Beautiful Passenger Stations List 2025).
Lista cuprinde statia Gadigal din Sydney, statia Mons din Belgia, statia Baiyun din Guangzhou, statia Saint-Denis – Pleyel din Franta, statia Villejuif – Gustave Roussy din Franta, statia KAFD din Riad si statia Qasr Al Hokm din Riad.
Fiecare dintre cele sapte statii propune o interpretare distincta a notiunii de poarta urbana, cu solutii de lumina naturala, ventilatie, integrare peisagistica, mediere intre fluxurile orizontale ale orasului si miscarea verticala a accesului la cai ferate sau metrou.
Ceremonia in cadrul careia trei dintre aceste statii vor primi titluri mondiale suplimentare (Prix Versailles, Interior sau Exterior) va avea loc pe 4 decembrie, la sediul UNESCO din Paris.



Gadigal Station din Sydney, Australia, poarta numele comunitatii aborigene care a fost custodele originar al acestui teritoriu si marcheaza o etapa in istoria primei retele de metrou din Australia.
Situata la 25 de metri sub un front de cladiri inalte, statia proiectata de Foster + Partners in colaborare cu Cox Architecture mizeaza pe o modernitate riguroasa si pe orientarea utilizatorului in spatii curbilinii. Fiecare intrare este marcata de o lucrare monumentala intitulata „The Underneath”, realizata din placi ceramice in tonuri saturate, cu referinte la primele tuneluri feroviare; contrastul cromatic si desenul placajului ghideaza deplasarea calatorilor si recompun stratigrafia geologica a locului in limbaj vizual.



Mons Station din Mons, Belgia, este elementul central al unei reorganizari urbane care a transformat arterele rutiere in piete pietonale si a deschis stationarea direct din centrul istoric, fara traversari rutiere.
Santiago Calatrava a conceput o galerie aerata, din otel si alb intens, un portic de tip catedrala de 165 de metri care leaga in sud nucleul vechi al orasului si in nord noul cartier Grands Pres. Sub o copertina suspendata de mari dimensiuni, galeria preia rol cultural si comercial, cu o anvelopa complet inchisa si izolata pentru confort termic iarna si cu luminator la coama acoperisului pentru ventilatie naturala vara.



Baiyun Station din Guangzhou, China, administreaza o infrastructura de scara nationala: 24 de linii feroviare de mare viteza, 6 linii de metrou si 3 terminale de autobuz.
Proiectul realizat de Nikken Sekkei a convertit volume de aer neutilizate intr-un cadru luminos in care functiunile comerciale si de birouri se organizeaza intr-o structura eterica, devenita cheie pentru noul district de afaceri Baiyun. O pasarela circulara, pe mai multe niveluri, conecteaza peroanele feroviare de ansamblurile comerciale si de birouri si se imbina cu gradini pe terase, rezultand un parc urban tridimensional care iriga social zona si uneste comunitatea.
Doua dintre cele mai spectaculoase statii sunt in Franta, la Saint-Denis si la Villejuif.




Saint-Denis – Pleyel Station se afla la intalnirea a trei municipalitati, intr-un teritoriu afectat istoric de discontinuitati urbane. Cu 48 de linii care deservesc Gare du Nord in proximitate, miza Kengo Kuma & Associates a fost sa stabileasca o coerenta intre vecinatati segregate printr-o cladire publica cu un efect drapat, inalt de 35 de metri, care aduce lumina naturala pana la nivelul peronului situat la 28 de metri adancime.
Proiectul integreaza un ansamblu de peste 100 de sculpturi inspirate de primele reprezentari ale femeii in arta paleolitica, pe intreaga inaltime a atriului, pentru a semnaliza tema timpului ca material de proiectare.




Villejuif – Gustave Roussy din Villejuif, Franta, poarta semnatura lui Dominique Perrault, cu un registru material dominat de inox in multiple stari de finisaj (neted, plasa, perforat, polisat oglinda sau satinat) si cu o paleta a griurilor derulata pana la bronz.
In mijlocul unei mari esplanade pietonale, un pavilion deschis acopera un cilindru de 70 de metri diametru care pune in scena lumina ce coboara 50 de metri catre peroane, prin reflectii, straluciri si filtre. Proiectul foloseste golul drept material si orchestreaza fluxurile printr-un sistem de scari rulante lungi.




KAFD Station din Riad, Arabia Saudita, este centrul unei retele care a fost extinsa la 176 de kilometri de linii si 85 de statii, cel mai lung sistem autonom fara conductor din lume.
Proiectul Zaha Hadid Architects reproduce pe fatada motivele sculptate de vant in nisip, cu frecvente multiple care genereaza vartejuri naturale. Unduirile structurii centrale au rezultat din cartografierea utilizarii previzionate de trenuri, automobile si pietoni. Imaginea finala trimite la un „trandafir al desertului” stilizat, cu linii care tempereaza verticalitatea turnurilor din districtul financiar.




Qasr Al Hokm Station din Riad, Arabia Saudita, proiectata de Snohetta, a fost gandita ca o mare piata urbana.
Piata este marcata de o copertina invers conica care functioneaza ca un periscop: bazinul vizibil la nivelul strazii reflecta viata de la suprafata si conduce lumina difuza spre nivelurile inferioare. Jocul de oglinzi asigura ziua un aport de lumina naturala, in timp ce noaptea iluminatul interior se proiecteaza pe suprafata copertinei. La baza atriului apare o gradina interioara luxurianta.