Skip to content

Teatrele din Romania in vremea Covid 19: Anna Maria Popa, Manager Teatrul “Andrei Muresanu”, Sf. Gheorghe

Incepem de astazi o serie de mini interviuri cu directorii teatrelor din Bucuresti si din tara, ca o mica radiografie a ceea ce se intampla in acest moment in teatre.

Incepem cu Anna Maria Popa, manager al Teatrului Andrei Muresanu, Sfantu Gheorghe

Teatrului nostru i-a fost impusa masura somajului tehnic pe perioada Starii de Urgenta. Din 15 mai suntem inapoi la treaba dar situatia teatrelor ramane una foarte dificila la nivel national si chiar international.


Cum ati gestionat situatia de criza? Ati trimis angajati in somaj tehnic sau le-ati desfacut contractele de munca?

Teatrului nostru i-a fost impusa masura somajului tehnic pe perioada Starii de Urgenta. Din 15 mai suntem inapoi la treaba dar situatia teatrelor ramane una foarte dificila la nivel national si chiar international.

Avem 41 de angajati. In aceasta perioada, personalul administrativ s-a ocupat de tot ce inseamna planificare si organizare, personalul tehnic de pregatirea cladirii, astfel incat sa corespunda tuturor cerintelor, au realizat amenajarea expozitiilor de costume si afise, iar in acest moment se ocupa de amenajarea scenei exterioare pe care o vom folosi cand vom obtine aprobarea. Actorii repeta de acasa. Avem intalniri online foarte dese si filmeaza pentru diferite proiecte.

 Cati actori independenti se aflau in diverse proiecte de colaborare cu teatrul dvs si acum au ramas fara surse de venit?  

Majoritatea proiectelor noastre sunt realizate cu actorii angajati dar avem un numar mic de colaboratori, care au ramas fara venituri din partea noastra. Un alt aspect important de mentionat este faptul ca teatrul nostru a fost mereu un partener de nadejde pentru organizatii sau fundatii fara spatiu propriu, toti acesti parteneri fiind obligati sa isi anuleze spectacolele odata cu noi. 

Unul dintre contracte este cu Centrul Educational Replika pentru un spectacol si alte 4 parteneriate pe 4 alte spectacole care urmau a fi jucate la noi in cadrul unor turnee cofinantate de AFCN.

Ce s-a intamplat cu spectacolele care erau in repetitii?

Au fost suspendate pana in septembrie cand speram sa putem reveni la ele. Deocamdata ne concentram eforturile pe adaptarea repertoriului si activitatii teatrului la noile conditii si reglementari. Inainte de pandemie, pe 10 martie, am reusit sa avem premiera spectacolului “Doi morti vii” regizat de Alexandru Dabija. Este spectacolul pe care il asteptam cu cea mai mare nerabdare sa il reluam.

La finalul stagiunii urma sa avem premiera unui spectacol de musical, “Pisicile Aristocrate”, care s-a amanat pentru anul viitor deoarece anul acesta nu mai avem nicio sansa sa il prezentam publicului. Este un spectacol mare, cu multi actori si orchestra live ceea ce nu va corespunde deloc normelor sanitare prevazute pentru acest an.

Sunteti de acord cu transmisia spectacolelor online?

Sunt de acord atata timp cat e facuta cu moderatie si cat timp filmarea spectacolelor are o calitate acceptabila. Spectacolele noastre sunt acoperite din punctul de vedere al drepturilor de autor de contractele semnate cu fiecare colaborator in parte, astfel difuzarea online nu a insemnat cheltuieli suplimentare dar nici nu a generat venituri, noi punand la dispozitia publicului aceste filmari in mod gratuit. Mutatul in online trebuie sa fie doar o masura de urgenta si sa vina strict in completarea activitatii scenice deoarece nu are nicio sansa sa o inlocuiasca pe aceasta. 

Sunteti si organizator de festival. Va ganditi sa aveti si transmisiuni live atunci cand acestea se vor putea tine?

Cu siguranta ne gandim la aceasta varianta, daca masurile impuse o vor cere, e posibil chiar sa ne rezumam la o editie online a festivalului nostru din acest an. Inca nu stim ce spectacole vom avea in acest an, pentru ca asteptam rezultatele unor linii de finantare. Abia cand vom sti de ce buget dispunem, voi putea povesti mai multe despre cum va arata anul acesta.

In noua stagiune ne adaptam repertoriul in asa fel incat sa fim in conformitate cu normele sanitare in vigoare iar ultima premiera din acest an este special gandita in doua personaje pentru a ne folosi si de acest aspect pentru o mai rapida revenire in fata publicului.

Care e strategia pentru stagiunea urmatoare, de fapt cand se vor deschide teatrele?

Ar fi mult de povestit caci avem multe idei dar deocamdata asteptam regulamentul realizat de Ministerul Culturii impreuna cu Ministerul Sanatatii sa vedem exact cum ne adaptam strategia pentru a fi in deplina concordanta cu masurile impuse.

Primul proiect anuntat este cel de “Povesti citite copiilor” de 1 iunie. Alt proiect va fi demarat in luna iulie. Avem un parteneriat TAM – Liternet, in care actorii vor citi povestile publicate acolo si vor avea ilustratii pe fundal.

Deocamdata ne concentram pe activitatea online. Asteptam noile reglementari pentru ca suntem pregatiti cu doua spectacole, din repertoriul curent, pe care le putem adapta si le putem juca pe scena exterioara si alte doua spectacole pe care le pregatim in premiera pentru spatiul exterior. In timp ce jucam afara, speram sa ni se permita macar repetitiile in spatiul interior pentru a ne putea pregati pentru noua stagiune. In noua stagiune ne adaptam repertoriul in asa fel incat sa fim in conformitate cu normele sanitare in vigoare iar ultima premiera din acest an este special gandita in doua personaje pentru a ne folosi si de acest aspect pentru o mai rapida revenire in fata publicului.

Teatrul “Andrei Muresanu” a produs de-a lungul timpului spectacole originale si a organizat o serie de festivaluri deosebit de importante: Festivalul ATELIER, Festivalul [email protected], Intalnirile TAMper2 si a lucrat cu creatori de exceptie, care au trasat directii importante in peisajul teatral romanesc

A fost invitat in mari festivaluri de teatru europene, precum Leipzig (Germania), Nitra (Slovacia), Zsambek (Ungaria), Trabzon (Turcia), Tampere (Finlanda), Berna (Elvetia), Torino (Italia), Faro (Portugalia), Varna (Bulgaria), Plymouth (UK) etc. De asemenea, a fost prezent la cele mai importante festivaluri nationale de teatru, unde a primit numeroase dovezi ale calitatii productiilor sale, fiind onorat cu distinctii si premii.

Dintre ultimele sale productii amintim “Si linistea are puls” (r. Horia Suru, 2019), “Dragonul de Aur” (r. Catinca Draganescu, 2019), “Despre oameni si cartofi” (r. Radu Afrim, 2018), “Zbor deasupra unui cuib de cuci” (r. Eugen Gyemant, 2018), “Fereastra secreta” (r. Iris Spiridon, 2018). In 2019 a avut loc cea de-a 4-a editie a Festivalului pe care il organizeaza, DbutanT, dedicat exclusiv coregrafiei. Acesta este produs cultural conceput sa functioneze ca un motor de cautare a artistilor aflati la inceput de drum, alaturi de care merita sa risti.

Anul acesta Elena Popa este nominalizata la premiile UNITER pentru Cea mai buna actrita in rol secundar, pentru rolurile din “Dragonul de aur” regizat de Catinca Draganescu.

Citește în continuare