Skip to content

Bijuteriile ultimei Imparatese a Frantei vor fi scoase la vanzare. Povestea Imparatesei care l-a lansat pe Louis Vuitton acum 150 de ani.

  • envelope icon

Povestea bijuteriilor Coroanei Franceze este una plina de zbucium. Dupa caderea celui de-al Doilea Imperiu Francez stabilit de Napoleon al III-lea, Guvernul a raspandit bijuteriile prin Europa: unele au fost sparte, altele rupte si vandute pe bucati iar cateva au ramas in expozitiile din muzeele pariziene.

Doua dintre bijuterii au fost pastrate cu grija si transmise din generatie in generatie in familia din partea spaniola a sotiei lui Napoleon al III-lea.

Este vorba despre Dona Maria Eugenia Ignacia Augustina de Palafox y Kirkpatrick, a 16-a Contesa de Teba, a 15-a Marchiza de Ardales cunoscuta ca Eugenie de Montijo, ultima Imparateasa a Frantei. Pe scurt, Imparateasa Eugenie.

Medalionul cu diamante roz si perechea de cercei cu perle naturale din secolul al XIX-lea vor fi scoase la vanzare intr-o licitatie organizata de Christie’s pe 27 noiembrie.

Ofertele pentru licitatie pot fi depuse atat la sediul Christie’s din King Street in Londra dar si online, pe site-ul christies.com. Compania care detine casa de licitatii apartine miliardarului francez Francois-Henri Pinault, sotul actritei Salma Hayek.

Medalionul cu diamante care include suvite din parul lui Napoleon este estimat intre 11.600 si 17.500 de euro.

Bijuteria in jurul careia exista cel mai mare mister in licitatie este un medalion cu rubine taiate circular, bucati din diamante vechi in forma de trandafir cu un compartiment vitrat pe revers. Are patru centimetri lungime si a fost creat in 1850-60.

Compartimentul medalionului contine suvite de par care sunt atribuite Imparatului Napoleon al III-lea. Acesta i le-a daruit sotiei sale inainte de plecarea in exil.

Medalionul a fost mostenit de sora mai in varsta a Imparatesei, Ducesa de Alba care l-a lasat prin testament fiicei sale, Ducesa de Galisteo. Mai departe a ramas fiului Ducesei, Contele de Mora devenit Duce de Tamames.

Perechea de cercei de perle naturale ar putea aduce intre 70.000 si 93.000 de euro. 

Interesul in perechea de cercei cu perle naturale prinse cu diamante taiate in forma de trandafir este de cinci ori mai mare decat in medalionul mentionat anterior. Pretul acestuia este in scadere din cauza diamantelor prea micicare il acopera, diamantele fiindmai valoroase cu cat sunt mai mari.

Perlele naturale ale Imparatesei Eugenie sunt generoase in dimensiune, avand lungimea de 2,5 si 2,8 centimetri si circumferinta de 1,3 respectiv 1,6 centimetri. 

Pe langa colectia din care au facut parte, pretiozitatea cerceilor vine din faptul ca perlele naturale sunt foarte rare. In trecut, licitatiile cu perle naturale au mers pana la 11 milioane de dolari pentru o pereche detinuta de Elizabeth Taylor.

„Povestea de dragoste” perfect calculata a Imparatesei cu Napoleon

Nascuta in 1826 in Granada, in Sudul Spaniei, Eugenie de Montijo a fost educata la Manastirea Sacre-Coeur din Paris. Erau vremuri in care printesele erau crescute in spiritul casatoriei pentru interes strategic si politic. Imediat cum treceau de varsta fertilitatii, plecau in turul Europei, in vizita pe la marile Case Regale pentru a-si gasi un sot. 

Contesa Eugenie l-a intalnit pe Printul Louis Napoleon, presedintele Frantei si nepotului faimosului Napoleon I la o receptie tinuta in Palatul Elysee in 1849. 

Au urmat cativa ani in care Printul a curtat-o pe tanara Eugenie fara succes. I-a trimis cadouri si propuneri indecente pentru vremurile respective insa Contesa a ramas ferma spunandu-i ca nimic nu se va intampla intre ei fara un act de casatorie. 

La randul sau, Napoleon era in cautarea unei casatorii strategice insa aspira la ranguri mai inalte, la printese. A trimis cereri in casatorie catre Carola de Vasa, printesa Suediei si Adelheid de Hohenlohe-Langenburg, printesa Germaniei si nepoata Reginei Victoria a Angliei, fara sa le intalneasca vreodata. 

Ambele cereri au primit cate un refuz insa Napoleon a fost impulsiv, s-a grabit si i-a propus Contesei Eugenie sa se casatoreasca cu el inainte sa ajunga raspunsul de la Casa Regala Germana.

Pe 22 ianuarie 1853 a fost anuntata logodna. Sapte zile mai tarziu, Napoleon a transformat-o pe Eugenie insotia lui prin cununia civila tinuta in Palatul Tuileries din Paris. In ziua imediat urmatoare, pe 30 ianuarie, Contesa de Montijo a devenit Imparateasa Eugenie prin casatoria religioasa care a avut loc la Notre Dame.

Legatura lor a creat de la inceput controversa si opozitie in randul nobilimii franceze care considera nepotrivita asocierea dintre un Imparat si o Contesa.

Imparateasa a schimbat hainele si bijuteriile care erau la moda pentru a ramane in istorie ca un style icon. A fost primul client important al lui Louis Vuitton.

Imparateasa s-a folosit de aceasta valva pentru a atrage atentia intregii Europe asupra stilului de viata extravagant pe care planuia sa il impuna la Curtea Regala. La inceputul casatoriei avea sase doamne si domnisoare in Suita Regala iar in cativa ani a ajuns la 12 prezente feminine gratioase care o insoteau peste tot.

Sub imperiul lui Napoleon, industria de lux din Paris era in plina expansiune. Orasul era reconstruit de catre baronul Haussmann iar lumea modei vremurilor era redefinita, in paralel de catre couturierul Charles Frederick Worth si Imparateasa Eugenie. 

Impreuna cu Worth, a lucrat pentru a renunta la faimoasa crinolina si au introdus rochiile cu forfota, materialul ridicat pe solduri si drapat in spate, la baza sirei spinarii. Fiecare aparitie a Imparatesei era surprinsa in portrete raspandite in toate magazinele de haine din Europa pana in America de Nord.

Cartile de istorie o declara pe Eugenie responsabila pentru mai multe culori printre care „Empress Blue” si pentru freza „a l’imperatrice” cu parul strans in spate cu flori. 

Majestea Sa si-a ales piesele preferate din Bijuteriile Coroanei Franceze si a lucrat indeaproape cu Bijutierul Regal – Christophe-Frederic Bapst dar si cu designerii tineri ai vremurilor – Cartier si Boucheron. Au creat o colectie personala de accesorii si pietre pretioase menite sa fie apreciate, invidiate si sa ramana in istorie. 

O alta urma lasata in istorie de Imparateasa Eugenie a fost ascensiunea lui Louis Vuitton. A fost primul client important al mesterului Vuitton in 1854 cand si-a deschis primul atelier in care construia valize pe Rue Neuve des Capucines in Paris. Pe langa valize, era insarcinat sa impacheteze in cel mai frumos mod posibil hainele Majestatii Sale. 

Votul primit din partea Casei Regale i-a crescut notorietatea lui Vuitton si l-a ajutat sa porneasca un imperiu care a rezistat mai mult decat monarhia franceza.

Domnia Imparatesei a fost modelata intentionat dupa Marie Antoinette. Si-a dorit sa lase o urma clara in moda vremurilor, pentru haine, bijuterii si in stilul de viata extravagant. Insa a avut grija sa nu fie decapitata, cum s-a intamplat cu idolul ei. A stat deoparte de tensiunile politice si a parasit tara de indata ce viata ei ar fi putut fi pusa in pericol.

In 1870 cand Napoleon a pierdut Razboiul Franco-Prus si s-a predat in fata inamicilor, Eugenie a fugit din tara cu bijuteriile ei preferate. Guvernul nu i-a dat voie sa le ia pe toate pentru ca erau platite de stat. S-a refugiat in Marea Britanie si mai apoi pe Coasta de Azur unde si-a folosit conexiunile cu Casele Regale Europene pentru a construi Vila Cyrnos. Acolo a trait pana la varsta de 94 de ani, in 1920.

  • envelope icon

Taguri:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *