Skip to content

Cele mai frumoase costume din filmele anului 2019 cu sanse la Premiile Oscar

Cele mai spectaculoase realizari cinematografice din 2019 au fost sustinute de cei mai buni designeri de costume din lume. Majoritatea filmelor care are sanse sa fie nominalizata la Oscar pentru costume in 2020 au actiunea in trecutul indepartat iar provocarea pentru creatorii acestora a fost sa gaseasca referinte, materiale si piese vintage care au vechime de pana la 200 de ani. 

Costumele de epoca domina toate listele specialistilor din Hollywood atat pentru Premiile Oscar 2020 dar si pentru Costume Design Guild Awards, gala dedicata celor mai talentati designeri de film si serial din lume. 

Mai jos gasiti o lista a productiilor preferate de criticii americani pentru sezonul premiilor din acest an.

The Irishman

Castigatoare a trei premii Oscar pentru costumele din  Shakespeare in love, The Aviator si Young Victoria, fiind nominalizata de 15 ori la premiile BAFTA, designerul britanic Sandy Powell a lucrat pentru a saptea oara cu regizorul Martin Scorsese, de data aceasta pentru „The Irishman”.

Pentru a spune povestea desfasurata pe 50 de ani a personajului jucat de Robert de Niro in film a fost nevoie de 102 costume.

Powell a devenit experta in stilul perioadei de dupa Al Doilea Razboi Mondial din „The Aviator” si „Gangs of New York”. Insa actiunea din „The Irishman” se intinde pana in anul 2000 iar cei 50 de ani de istorie inseamna 50 de ani de tendinte si schimbari in moda. Asa ca a avut nevoie de un asistent si l-a gasit in designerul Christopher Peterson care a lucrat alaturi de ea in „Wolf of Wall Street” si „The Departed”. Artista colaboreaza cu el de 16 ani, devenind buni prieteni intre timp. Impreuna au creat costume pentru 250 de personaje si 6.500 de figuranti. 

Sandy Powell si Christopher Peterson, designerii de costume pentru The Irishman

Pentru ca De Niro, Al Pacino si Joe Pesci au peste 70 de ani in realitate si trebuiau sa joace atat oameni tineri cat si maturi, cea mai mare provocare pe care au avut-o designerii a fost sa le reaminteasca constant actorilor cum mergeau tinerii din vremea respectiva si care era postura lor. 

Era vorba despre gangsteri si mafioti care nu se imbracau extravagant pentru ca incercau sa treaca neobservati. Referintele istorice specifice fiecarui deceniu au fost redate prin detalii: taietura costumului, culorile si imprimeurile cravatelor si acul de rever.

Anii ’50 erau cu nuante de albastru si gri, anii ’60 cu verde, mustar iar anii ’70 cu maro si burgundiu.

Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino a ales-o pe Arianne Phillips ca designer de costume pentru „Once Upon a Time in Hollywood”, filmul cu Brad Pitt si Leonardo Dicaprio in rolurile principale. 

Nominalizata pentru doua premii Oscar pentru creatiile din „Walk the Line” si „W.E.” si un trofeu BAFTA pentru „A Single Man” al lui Tom Ford, Philllips este cunoscuta pentru costumele care par imprumutate de pe un podium de moda actual.

Artista gaseste o linie comuna intre costumul de epoca si tendintele din moda brandurilor de lux, fiind colaboratoare frecventa a campaniilor Gucci, Van Cleef & Arpels, Cartier, Valentino sau Swarovski.

Este cunoscuta si pentru crearea logo-ului initativei „Time’s Up”, miscarea care lupta pentru femeile care au fost victimele agresiunilor sexuale si au intrat in miscarea #MeToo.

Costumele din „Once Upon a Time in Hollywood” sunt extrase direct din 1969 cand are loc actiunea filmului. Arianne l-a impresionat pe Tarantino cand s-a dus la interviul pentru job cu o carte uriasa in care pusese mii de referinte inspirate de Los Angeles in anii ’60-’70, adaptate pe stilul deja cunoscut al regizorului american.

Phillips a creat un joc superb de texturi si de culori prin contrastul dintre Pitt si DiCaprio: primul in albastru din denim, jeans si camasi cu imprimeuri florale iar al doilea in marouri din piele si helanci. Ochelarii de aviator sunt elementul comun purtat de ambii actori.

Pe Margot Robbie a incadrat-o in tinute mod din anii ’60 cu pantaloni scurti, piele de sarpe si rochii mini cu cizme cu toc masiv intr-o paleta apropiata de galben, mustar si maro.

Joker

Costume Joker

Pentru a rescrie istoria Jokerului intr-un mod memorabil, regizorul Todd Philips a lucrat cu designerul de costume Mark Bridges premiat cu doua Oscaruri pentru creatiile din „The Artist” si „Phantom Thread”.

Jokerul jucat de Joaquin Phoenix a fost o provocare pentru toti cei implicati fiind un personaj bine cunoscut in mintea publicului, cu trasaturi recognoscibile care trebuiau incorporate in costume, machiaj si par.

Designerul de costume Mark Bridges in 2011 cand a castigat Oscarul pentru costumele din The Artist.

Designerul Mark Bridges a folosit referinte din toate cele patru ipostaze populare ale Jokerului: costumul burgundiu imprumutat din interpretarea lui Cesar Romero din 1966, vesta portocalie preluata din camasa purtata de Jack Nicholson in 1989 iar machiajul si parul au fost inspirate de Heath Ledger din 2007.

Aici gasiti o galerie foto cu actorii care l-au jucat pe Joker de-a lungul timpului.

Transformarea comediantului esuat in Joker a fost realizata printr-o explozie de culoare urmand regulile anilor ’80: fiecare costum avea nevoie de doua culori uni si un imprimeu. Tendintele vremurilor respective erau date de gazdele celor mai populare talk-show-uri: Merv Griffin, Johnny Carson si Mike Douglas. 

Rocketman

Costume Rocketman

La cateva luni dupa costumele create pentru „Bohemian Rhapsody”, designerul Julian Day a fost cooptat in echipa „Rocketman” avand sarcina de a-l transforma pe actorul Taron Egerton intr-unul dintre cei mai excentrici artisti din lume: Elton John.

Din primele minute ale filmului cand Egerton apare intr-o salopeta portocalie cu paiete, o casca plina de pietre stralucitoare cu coarne si aripi rosii uriase, este clar ca munca lui Julian Day a fost un factor principal in scenariul urmat de regizorul Dexter Fletcher. 

Julian Day, designerul de costume de la Rocketman langa o parte din tinutele spectaculoase create pentru film.

Cea mai mare provocare a lui Day pentru „Rocketman” a fost sa il multumeasca pe Elton John. Daca in cazul Bohemian Rhapsody sau al altor productii cunoscute, personajul care a inspirat scenariul nu mai este in viata si nu poate sa influenteze munca designerului de costume, Elton a fost implicat in filmul care ii spune povestea vietii.  

Chiar daca a avut acces la arhiva de costume a lui Elton, designerul a folosit cateva piese cumparate din magazine vintage iar restul zecilor de costume a fost create de la zero. In anii ’80, excesul si extravaganta defineau stilul muzicianului asa ca a folosit multe blanuri artificiale, spre deosebire de cele naturale purtate de John, o multime de perechi de ochelari incrustati cu strasuri, palarii cu cristale Swarovski si pantofi cu platforma si toc acoperiti cu sclipici rosu.

Little Women

Costume Little Women

Regizorul Greta Gerwig a ales unul dintre cei mai apreciati designeri britanici de costum de epoca pentru filmul „Little Women” cu Emma Watson, Meryl Streep, Timothee Chalamet si Saoirse Ronan.

Jacqueline Durran a primit sase nominalizari la Oscar si opt la BAFTA pentru costumele create de-a lungul carierei sale. Dintre acestea, a castigat un Oscar pentru „Anna Karenina” si a strans o multime de aprecieri din partea criticilor de specialitate pentru „Pride & Prejudice”. Actiunea din „Little Women” se situeaza cronologic intre cele doua mari opere ale sale, in 1860 – Anna Karenina era in 1874 iar Pride & Prejudice la finalul secolului al XVIII-lea.

Jacqueline Durran in 2013 cu Oscarul castigat pentru Anna Karenina.

Pentru personajul lui Jo March interpretat de Saoirse Ronan, Jacqueline a creat costume aparent adaptate la vremurile in care traim: o paleta de rosu si albastru-indigo, un stil mai baietesc, fara corsetele specifice vremurilor, culori uni, fara decoratiuni sau imprimeuri. 

Pentru Emma Watson in rolul lui Meg, designerul a mers pe o latura mai feminina si mai romantica fiind inspirata de miscarea pre-Rafaelita, de Renasterea Gothica si de printurile lui William Morris intr-o paleta de verde si lavanda.

Pentru Florence Pugh in rolul lui Amy, Durran a creat o imagine fidela timpurilor si conectata la tendintele specifice: moda pariziana impresionista, paleta de albastru deschis si culori bogate menite sa o scoata in evidenta si sa ii arate personalitatea dominanta.

Inspiratia pentru costumele din Little Women a fost tabloul lui Winslow Homer – High Tide iar vaduva imbracata in danteluri negre pe care o joaca Meryl Streep este cea mai evidenta reprezentare.

Dolemite is my name

Costume Dolemite is my name

De costumele filmului „Dolemite is my name” s-a ocupat designerul Ruth E. Carter care a fost premiata cu un trofeu Oscar pentru „Cele mai bune costume” cu „Black Panther” in 2018.

Pentru personajul principal Rudy Jay Moore jucat de Eddie Murphy, Ruth a creat doua seturi de costume: unul pentru Rudy Jay Moore si unul pentru Dolomite, alter ego-ul lui Rudy din film. 

In total, artista a gandit 500 de costume din care 75 au fost create special pentru Eddie Murphy cu tot cu pantofi, cu palarii homburg si paltoane supradimensionate inspirate din cele mai extravagante tinute ale anilor ’70.

Rudy Jay Moore in arhiva de costume ale filmului „Dolomite is my name”.

 

Pantofii potriviti pentru stilul personajului erau cei cu platforma masiva de lemn insa nu ar fi fost deloc comozi pentru cele 12 ore de filmare pe care Murphy trebuia sa le bifeze zilnic. Asa ca designerul a venit cu o solutie ingenioasa si i-a creat platformele din pantofii sport Adidas iar Eddie a fost incantat de confortul creat.

Despre asemanarea acestuia cu un proxenet american de strada, Carter a declarat: „Chiar daca oamenii nu imitau actiunile unui proxenet, isi doreau sa fie la fel de cool precum el.”

Downton Abbey – costume de Anna Robbins

Fiind cel mai tanar designer de costume din lista celor mai bune costume din 2019, Anna Robbins este si singura care nu a fost nominalizata la Oscar, BAFTA sau Globurile de Aur pana acum.

Robbins a lucrat costumele din filmul Downton Abbey reusind sa transforme aerul cunoscutului serial intr-un spectacol vizual menit sa impresioneze si sa inspire in acelasi timp. 

Actiunea din film este centrata in jurul vizitei Regelui si Reginei Marii Britanii pe mosia Downton Abbey iar provocarile au venit din recrearea celui mai faimos set de bijuterii din colectia regala. Au fost create, imprumutate sau cumparate de la cei mai cunoscuti bijutieri britanici iar valoarea estimata a acestora a depasit bugetul filmului.

Designerul de costume Anna Robbins langa expozitia cu tinutele din filmul Dowton Abbey.

Avand o afinitate fata de perioada anilor ’20 si cunoscand cele mai exclusiviste depozite de costume vintage, designerul a mers atat de departe pentru costumul Reginei Mary din film incat a folosit o rola de matase argintie din depozitul Victoria & Albert Museum, materialul apartinand chiar Reginei Mary, in realitate.

In total, Robbins a creat peste 500 de costume pentru actorii din Downton Abbey iar una dintre cele mai spectaculoase povesti apartine rochiei albastre purtate de Lady Mary la petrecerea din scena finala a filmului.

Rochia a pornit de la moda anilor ’20 fiind inspirata de materialele descoperite de designerul de costume in arhivele Casei de Textile Fortuny din Venetia. Cunoscuti in toata lumea pentru tehnica secreta de plisare pe care o aplica pe matasuri fine, croitoresele Fortuny au cusut de mana rochia superba si au vopsit-o intr-un albastru Prusac bogat si stralucitor. Structura plisata si silueta eleganta semnata de Robbins si Fortuny au creat o iluzie plutitoare in timpul mersului. Rochia se strange in jurul gleznelor si se intinde ca o meduza pe jos in jurul pantofilor iar personajul principal pare ca pluteste prin sala de dans.

Citește în continuare