Skip to content

Un consortiu americano chinez salveaza de la faliment Cirque du Soleil. De-a lungul anilor multi gimnasti si acrobati romani au lucrat la Cirque du Soleil

Un consortiu de investitori doreste sa cumpere compania Cirque du Soleil aflata in pragul falimentul din cauza pandemiei.  Suma anuntata pe piata este de 300 de milioane de dolari, bani care ar putea ajuta compania sa isi reaseze business-ul pe noile coordonate generate de covid19.

Compania Cirque du Soleil Entertainment Group a inaintat actele pentru declararea falimentului in urma cu cateva zile, invocand perderile imense din lipsa spectacolelelor planificate la nivel global, in mai multe tari simultan.

Consortiul care vrea sa participe financiar la redresarea economica a uneia dintre cele mai faimoase trupe din lume este format din o companie din Texas (care vrea a achizitioneze 55 % din actiuni) si o alta companie din China (care doreste sa cumpere 25% din partile companiei).

Conditia pe care o pun reprezentantii Cirque du Soleil e crearea unui fond de minimum 20 de milioane de dolari pentru sprijinirea celor peste 3500 de angajati care au fost concediati. Compania are peste 5000 de angajati pentru toate spectacolele sale.

La momentul declansarii pandemiei, Cirque du Soleil avea programate 44 de spectacole in lumea intreaga si cinci show-uri in Las Vegas:  O  la  Bellagio, KA la MGM Grand, The Beatles LOVE  la Mirage, Mystere la Treasure Island si Michael Jackson ONE la Mandalay Bay.

Modelul de business al Cirque du Soleil implica multi acrobati si dansatori are pot juca simultan mai multe spectacole diferite si care pot inlocui in detaliu personajele din show-uri – peruci, costume, personaje care sunt alese sa aiba aceeasi inaltime mereu etc.

 Fiecare sub-trupa din companie se deplaseaza cu o echipa tehnica in care sunt inclusi croitori, renovatori de aparatura, manageri de proiect. Fiecare spectacol are intotdeauna, indiferent de locul in care se joaca in lume, acelasi aranjament in culise, de la garderoba pana la bucatarie si sala de antrenamente.

Cirque du Soleil a perfectionat aceste detalii si proceduri de-a lungul anilor ajungand una dintre cele mai eficiente si mai “corporatiste” companii de entertainment din lume, cu artisti care parca fac parte dintr-un sistem militarizat, in care le sunt testate aptitudinile la fiecare 6 luni.

De-a lungul timpului mai multi romani au fost curtati de Cirque du Soleil, unii au acceptat acest model militarizat de lucru, altii au plecat foarte repede din companie.

Ada Milea este unul dintre artistii romani solicitati de compania canadiana pentru un rol in spectacolele sale. Artista a petrecut in urma cu aproape 20 de ani mai multe zile in companie dar nu a acceptat contractul pentru ca i s–a parut prea rigid pentru personalitatea sa.

Trupa Ballance – formata din doi frati brasoveni, acrobati – a facut parte din echipa Cirque du Soleil pentru cativa ani, apoi baietii au revenit in Romania, au participat la Romanii au Talent si au sperat sa faca un show al lor intr-unul din cazinourile din Brasov sau Poiana Brasov pentru turistii straini. Din pacate, nimeni dintre proprietarii locali de cazinouri sau hoteluri nu a vrut un asemenea proiect.

Tot la Cirque du Soleil este de multi ani si gimnastul Rares Orzata; Rares, campion mondial la juniori la gimnastica, component al lotului Romaniei la Jocurile Olimpice de la Sidney, face parte din echipele care raman in Las Vegas pentru show-urile americane.

Gabriel Manta, fost gimnast, fost acrobat, lucreaza din 1995 ca antrenor pentru echipele de acrobati de la Cirque du Soleil, iar in echipa tehnica – formata din fosti acrobati care sunt pregatiti mereu sa intervina ca un alpinist, cocotati deasupra ringului de spectacol, se mai afla alti cativa romani.

Un spectacol in primele randuri la marile reprezentatii Cirque du Soleil din Las Vegas costa inainte de pandemie intre 150 si 1000 de dolari.  Cum orice asemenea spectacol implica o desfaurare masiva de personal, pe scena si in afara lui, probabilitatea ca spectacolele sa fie reluate anul acesta este foarte mica.

Aceleasi probleme le au marile companii de pe Broadway care fac musicaluri, dar si marile teatre de Opera.

Citește în continuare