Skip to content

(Exclusiv) Lin Manuel Miranda, Juan de Marcos (Buena Vista Social Club), Kirk DeMicco (regizor) vorbesc despre VIVO, animatie Netflix care te plimba prin muzica cubaneza, sub pretextul iubirii. Cantecele sunt compuse si interpretate de Lin Manuel Miranda, iar din distributie face parte si Gloria Estefan

VIVO, aventura muzicala animata a Sony Pictures Animation, este cea mai noua productie semnata de Lin-Manuel Miranda, creatorul musicalului fenomen Hamilton. Filmul il urmareste pe Vivo – vocea lui Lin-Manuel Miranda, un kinkaju (un animalut care traieste in padurile tropicale) cu talent muzical, care trebuie sa ajunga de la Havana pana in Miami pentru a transmite iubitei demult pierdute a stapanului sau un mesaj sub forma unui cantec.

Cantecele sunt compuse si interpretate de Lin-Manuel Miranda, iar distributia ii cuprinde pe Juan de Marcos González de la Buena Vista Social Club, precum si pe legendara Gloria Estefan, castigatoare a trei premii Latin Grammy pentru muzica pop. Filmul este disponibil pe Netflix incepand cu 6 august 2021.

Cu putin timp inaintea lansarii oficiale a filmului animat, urban.ro a fost invitat la o masa rotunda cu producatorii VIVO, Kirk DeMicco (regizor) & Quiara Alegría Hudes (scenarist), Alex Lacamoire (executive music producer/composer) & Juan de Marcos (Buena Vista Social Club), Carlos Zaragoza (production designer) & Wendell Dalit (art director) si Elaine Fiore (environmental educator, ghid pentru Florida Everglades).

VIVO urmareste un kinkaju care isi petrece timpul cantand pentru multimile care se aduna in piata Havana, insotit de dragul sau stapan, Andrés (Juan de Marcos González de la Buena Vista Social Club). Desi nu vorbesc aceeasi limba, Vivo si Andrés formeaza un duo perfect, unit de dragostea comuna pentru muzica.

La scurt timp dupa ce Andrés primeste o scrisoare de la celebra Marta Sandoval (legendara Gloria Estefan), care il invita pe vechiul ei partener la concertul ei de adio de la Miami, in speranta ca in acest fel vor relua legatura, intervine o tragedie. Acum depinde numai de Vivo sa transmita un mesaj pe care Andrés nu a reusit niciodata sa-l trimita, si anume o scrisoare de dragoste catre Marta, scrisa cu foarte mult timp in urma, sub forma unui cantec. Insa, pentru a ajunge pe indepartatele tarmuri ale orasului Miami, Vivo va fi nevoit sa accepte ajutorul lui Gabi (debutanta Ynairaly Simo), o adolescenta plina de viata, care se misca in propriul ei ritm neobisnuit.

Printre actorii care si-au imprumutat vocea personajelor din acest film se mai numara Zoe Saldaña (Gardienii galaxiei) in rolul Rosei, mama lui Gabi, Michael Rooker in rolul unui piton ticalos din Everglades, pe nume Lutador, Brian Tyree Henry si Nicole Byer in rolul unei perechi de lopatari indragostiti, dar fara noroc, si Katie Lowes, Olivia Trujillo si Lidya Jewett in rolul unor cercetase  bine intentionate, dar prea zeloase. 

VIVO este o poveste muzicala despre curaj, prieteni neasteptati care devin membri ai familiei si credinta ca muzica te poate ajuta sa fii deschis catre noi lumi.

Despre VIVO, Lin-Manuel Miranda spune ca este un proiect de suflet, explicand ca „Vivo a inceput sa prinda contur in viata mea cu mult timp in urma, dupa ce am terminat de scris In the Heights. Am inceput sa compun cântecele demult, in 2009, si, evident, proiectul a fost amanat, dar atunci cand am revenit la el impreuna cu Sony Animation si cu Quiara ca scenarista, am redescoperit aceasta superba calatorie.”

Filmul include 9 cantece noi si originale, semnate de Miranda. Ele apartin mai multor stiluri ca elemente de mambo si rap, dar si de R&B si pop si reprezinta o declaratie de dragoste la adresa muzicii cubaneze. 

„Exista ceva atat de ireprosabil la Vivo, personajul nostru principal din film”, spune Miranda. “La fel ca mine, ii place muzica si lucreaza creativ cu altii. Ma refer la colaborare ca radacina fiecarei mari reprezentari artistice. Lectia pe care o invata, care se refera la a merge mai departe chiar si atunci cand in viata ta intervin schimbari, este una importanta pentru copiii de toate varstele.”

De altfel, Miranda a fost influentat de personalitati ale muzicii precum Celia Cruz, Tito Puente si Buena Vista Social Club, iar faptul ca liderul trupei a acceptat sa interpreteze rolul lui Andrés a reprezentat o adevarata bucurie pentru toata echipa de productie. Despre coloana sonora a filmului, compozitorul Alex Lacamoire, care a crescut la Miami si este fiul unor imigranti cubanezi a spus ca pentru el a fost extrem de important sa poata include in muzica filmului sonoritatile cu care a crescut. „Bogatia muzicii cubaneze este impresionanta. Cubanezii pun mult suflet si pasiune in cantece si in ritmuri si ne-am dorit sa aducem un omagiu acestor aspecte pe ecran. Esti cuprins de o anume mandrie atunci cand, alaturi de familie, te simti reprezentat in arta.”

Regizorul distins cu premiul Oscar Kirk DeMicco (Familia Crood) a colaborat la crearea scenariului cu Quiara Alegría Hudes, castigatoare a premiului Pulitzer, care a scris atat scenariul, cat si libretul musicalului In the Heights pentru productia originala de pe Broadway. 

Kirk DeMicco spune ca optimismul molipsitor al lui Miranda a fost elementul care l-a facut sa regizeze si sa colaboreze la crearea scenariului. „Sufletul luminos si plin de optimism al lui Lin-Manuel este miezul acestui film. Ne-am dorit sa prezentam un mod de viata optimist. Vivo trece prin situatii dureroase, dar descopera ca prietenii, muzica si colaborarea te pot ajuta sa mergi mai departe. Cu inima plina de dragoste, poti invata sa depasesti momentele dificile si sa gasesti un nou sens in viata.”

Inspiratia pentru locurile originale si culturile prezentate in film a venit de la  DeMicco, scenograful Carlos Zaragoza si alti cativa membri ai echipei de creatie au calatorit in Cuba. Zaragoza spune: „Calatoria noastra la Havana a inclus intalniri cu muzicieni, dansatori si specialisti in arhitectura, dar si cu alti oameni care ne-au deschis larg usa. Toate acestea au fost de mare ajutor pentru a intelege lucrurile in contextul lor. Unele dintre alegerile de ordin estetic din film se bazeaza exact pe acele elemente reale speciale: felul in care arata fatadele peticite din Old Havana (centrul orasului Havana) sau modul in care un vechi palat a fost impartit in nenumarate mici apartamente”.

De asemenea, povestea vechii chitare Tres (instrumentul la care canta Andrés in film) si ce anume o face sa sune atat de special sunt elemente care le-au fost explicate acestora de un muzician cubanez in studioul lui de acasa.

Mai mult, echipa de productie a consultat si o echipa de renumiti experti in domeniul culturii si muzicii cubaneze pentru a se asigura ca filmul ofera o perspectiva onesta si autentica asupra culturii, muzicii si traditiilor cubaneze.

Pentru Juan de Marcos, reprezentarea Cubei natale a fost o adevarata bucurie. „Cred ca au facut o reprezentare excelenta a Havanei si a Malecón, care este un un loc foarte important pentru noi. Am crescut la aproximativ o jumatate de mila de el. Ei au captat cu adevarat spiritul Havana – cum sunt oamenii, cum impartasesc problemele lor, esecurile lor. Mi s-a parut un tribut adus tarii mele natale. Nu avem multe resurse, dar avem cateva lucruri: unele dintre cele mai frumoase femei din lume, cea mai buna cafea, cel mai bun rom, cele mai bune trabucuri si cea mai influenta muzica dinistoria umanitatii.”

Pentru a evidentia cat mai bine amanuntele din film, Elaine Fiore, ghidul turistic in regiunea Everglades a fost implicata in proiect, aici fiind locul unde Vivo si Gabi se ratacesc, fiind totodata si un loc contrastant fata de Havana.

Despre constructia personajelor, scenaristul Carlos Zaragoza (Labirintul lui Pan, Trolii) a avut o contributie esentiala in a identifica cele mai potrivite elemente vizuale care sa dea viata muzicii lui Lin-Manuel Miranda. „Am depasit realismul si conventiile si am experimentat cu diverse forme si cu muzica”, explica el. „In acest film cream un univers credibil pentru personajele noastre, dar nu incercam sa obtinem ceva care sa se incadreze in sfera realismului.”

Totodata, Quiara Alegría Hudes, care a colaborat la crearea scenariului, a declarat ca personajul Gabi este inspirat de sora ei care este cu 13 ani mai tanara. In timpul evenimentului pentru presa, aceasta a povestit de nevoia de a avea mai multe personaje feminine in povestile ecranizate care sa arate realitatea – Gabi fiind un personaj cu ochelari de vedere si plinuta, o tanara mai degraba exuberanta, cu propriul ritm, insa increderea in sine pe care o afiseaza cu ostentatie ascunde, de fapt, nevoia unei prietenii adevarate.


Pentru Vivo, s-a creat un anumit sunet de animal de catre designerul de sunet Randy Thom (Incredibilii, The Revenant: Legenda lui Hugh Glass, Razboiul stelelor – Episodul VI: Intoarcerea lui Jedi), care a fost nominalizat de 15 ori la Oscar. Acesta  a propus variantele initiale ale modurilor in care personajul si-ar putea folosi „vocea” de animal pentru a-si exprima emotiile, de exemplu atunci cand este trist, furios, derutat sau speriat.

Filmul este regizat de cineastul nominalizat la Oscar Kirk DeMicco (Familia Crood) cu sprijinul coregizorului Brandon Jeffords (Sta sa ploua cu chiftele 2), dupa un scenariu de Quiara Alegria Hudes (In the Heights) si este produs de Lisa Stewart (Monstri contra extraterestri), Michelle Wong (Hotel Transilvania 2) si Rich Moore (Zootropolis), castigator al premiului Oscar. De consultanta pentru elementele vizuale s-a ocupat Roger Deakins (Vanatorul de recompense 2049), de asemenea distins cu premiul Oscar. Alex Lacamoire (Omul spectacol), detinator al premiilor Tony si Grammy, a fost compozitorul si producatorul muzical executiv, filmul avandu-i ca producatori executivi pe Miranda, Laurence Mark (Dreamgirls), distins cu Globul de Aur, si pe Louis Koo Tin Lok (Familia Mitchell impotriva robotilor).

Citește în continuare