Skip to content

Incepand de astazi puteti vizita cea mai mare expozitie Salvador Dali adusa la Bucuresti. Cateva strategii inteligente de marketing pe care Dali le-a utilizat pentru a deveni cel mai cunoscut artist din lume.

Incepand de astazi, 13 decembrie si pana pe 12 mai 2024 puteti vizita prima mare expozitie Salvador Dali adusa la Bucuresti. Vernisata aseara la ARCUB, la Hanul Gabroveni in centrul vechi al capitalei, expozitia este dominata de unele dintre cele mai cunoscute sculpturi ale unuia dintre cei mai cunoscuti si controversati artisti ai secolului trecut.

Intitulata „Universul lui Salvador Dalí”, expozitia include 170 de lucrari in diferite medii — sculpturi, grafica, gravuri, litografii, miniaturi din aur, rubine, diamante, smaralde, safir si sticla, mobilier suprarealist — ce ilustreaza geniul lui Dalí atat la nivel creativ dar mai ales la nivelul unei minti orientate spre marketing, publicitate si construirea unui mit artistic care pare aproape ireal.

Obiectele expuse fac parte din cea mai importanta colectie privata ce contine lucrari semnate de Salvador Dalí, apartinand renumitului colectionar de arta Beniamino Levi.

Beniamino Levi l-a cunoscut personal pe artist in anii 1960 si i-a comandat acestuia o serie de sculpturi din bronz inspirate din cele mai cunoscute motive si teme din imaginarul suprarealist. Levi a devenit agentul lui Dali si a avut o relatie stransa cu el iar colectia privata „Universul lui Dalí” este rezultatul colaborarii lor de lunga durata.

Expozitia nu a fost creata speciala pentru ARCUB, este un proiect itinerant prezentat in intreaga lume inca din 1989, in prezent se afla in Belgia. Insa a fost instalata intr-un mod unic in cladirea Hanului Gabroveni, pe diferite etaje, adaptand expunerea la spatiul fragmentat in mai multe incaperi. 

Vernisata la finalul unui an extrem de bogat la nivel cultural pentru Romania, expozitia reprezinta o ocazie unica pentru publicul din Romania de a explora versatilitatea si imaginarul suprarealist al celebrului artist catalan, printr-o selectie de creatii originale ce acopera diferite mijloace de expresie artistica, de la grafica, miniaturi din aur, rubine, diamante, smaralde, safir si sticla si chiar design de mobilier.

Dintre cele mai cunoscute exponate pe care le veti putea vedea merita mentionate sculpturi in bronz si incrustate cu pietre pretioase (diamante, rubine, smaralde, safire) precum: „Dansul timpului” – celebrele ceasuri topite, marca inconfundabila a creatiei lui Dalí, elefanti cu picioare supradimensionate, si Dansatoarea Daliniana.

„Venus spatiala” este una dintre piesele centrale ale expozitiei ce ilustreaza trei dintre motivele preferate ale lui Dalí: ceasul, furnicile si oul. In plus, vor fi expuse si „Alice in tara Minunilor”, personaj preferat de Dalí pentru a reprezenta puntea catre taramul viselor, „Femeia cu cap de trandafiri”, simbol al frumusetii feminine pure si al tineretii eterice.

„Universul lui Salvador Dalí” cuprinde si sculpturi din sticla create in colaborare cu renumita cristalerie Daum din Franta. Pentru Dali, sticla este un material care reprezenta un mediu ideal pentru „expresia metamorfozei”, respectiv perceptia sa suprarealista asupra realitatii.

Sunt expuse sculpturi precum „Venus cu sertare” si „Rinocerul Chippendale”. Miniaturile din aur expuse denota sursa de inspiratie a lui Dalí din bijuteriile de la curtea lui Ludovic al XIV-lea, imitand chiar si monedele sale.

Expozitia il dezvaluie pe Salvador Dalí si in ipostaza de ilustrator, cu explorari pe teme precum cele care pun accentul pe fantezie, vise si elemente distorsionate, precum si teme clasice din literatura, regasite in „Mult zgomot pentru Shakespeare”.

Printre exponate se va afla si faimoasa canapea in forma buzelor lui Mae West, ce aminteste de versatilitatea lui Salvador Dalí si modul unic in care transpunea in arta sa sursele sale de inspiratie.

Expozitia isi propune sa ofere o perspectiva de ansamblu asupra diverselor etape ale carierei lui Dali, evidentiind influentele si experimentele sale, precum si evolutia sa ca artist.

„Universul lui Salvador Dalí” ofera publicului si posibilitatea de a cunoaste operele lui Salvador Dalí prin intermediul realitatii virtuale. Experienta VR le va permite vizitatorilor sa descopere detalii ascunse ale creatiilor artistului spaniol, intr-o noua dimensiune, si va transforma vizita intr-o calatorie interactiva in imaginarul suprarealist marca Salvador Dalí.

Biletele pentru expozitie vor fi disponibile, incepand de miercuri, 18 octombrie, pe arcub.ro, Entertix.ro si de la casa de bilete ARCUB (Strada Lipscani 84-90). 

Programul de vizitare se intinde pe perioada 13 decembrie 2023 – 12 mai 2024, de luni pana duminica, intre orele 10.00-20.00. Expozitia va fi inchisa in perioada 25-31 decembrie 2023, 1-2 ianuarie 2024 si 5-6 mai 2024.

Un aspect mai putin discutat in cazul lui Salvador Dali este modul inteligent in care a utilizat marketingul pentru a-si inventa o intreaga personalitate artistica, mai extravaganta, excentrica, neobisnuita si controversata decat orice alt artist care a trait pana la el.

Dalí era fascinat de reclame, iar publicitatea a fost unul dintre domeniile media pe care le-a exploatat inca de la inceputul carierei sale. Desi presa il numeste un maestru al suprarealismului, colegii artisti care l-au cunoscut mai bine il descriu drept un om de afaceri iscusit care stia foarte bine ce inseamna ideea imaginii unui artist, cum functioneaza si cum trebuie prelucrata pentru a genera milioane de dolari in venituri.

Exista o latura a lui Dali care dorea sa se diferentieze de multime chiar inainte de a fi artist profesionist. In timpul facultatii, in 1922, se imbraca intr-o maniera excentrica, purtand haine din secolul al XIX-lea cu pantaloni pana la genunchi. Parul ii era lung, cu perciuni, un aspect care nu se inscria deloc in tendintele frizurilor barbatesti la acea vreme. Insa toate acestea au facut parte din brandingul lui, o tehnica importanta de marketing prin care si-a proiectat o imagine memorabila in ochii celorlalti.

Un alt element crucial al marketingului este credinta in propriul produs iar Dali excela si la acest capitol. In 1926, in timp ce frecventa Colegiul de Arta, tanarul Dali a facut o declaratie conform careia nimeni nu era competent sa il examineze pe el sau munca sa. A fost imediat exmatriculat. Imediat dupa aceea s-a mutat la Paris si l-a intalnit pe Pablo Picasso, fiind imediat invidiat atat de colegii de la arte dar si de profesorii lui.

Aspectul fizic a fost un element important din brandingul lui Dali, in perioada in care l-a cunoscut pe Picasso si-a format mustata neagra care il face instantaneu recognoscibil in orice fotografie veche. Mai tarziu, Dali a lucrat si cu Walt Disney, un geniu absolut al marketingului in materie de arta si divertisment.

Acestor aspecte li s-au adaugat cateva zeci de aparitii in care Dali s-a plimbat  pe strazi, prin fata fotografilor europeni si americani, plimband animale exotice, imbracat in blanuri si tinute extravagante, menite sa atraga atentia publicului si sa il ajute sa fie mentionat saptamanal in presa internationala ca o personalitate memorabila. Un exemplu recent, comparabil in acest sens, este Lady Gaga.

Un alt element al marketingului pe care Dali l-a implementat cu succes a fost apartenenta la miscarea suprarealista.

Dali a fost numit creatorul suprarealismului, dar de fapt s-a alaturat unui grup suprarealist din Paris in 1929, urmand un pas esential in strategiile de marketing: importanta apartentei la grupuri sociale si la comunitati care sa valideze munca sau personalitatea unei persoane. Aceasta tactica a functionat cu brio pentru Dali, deoarece a devenit celebru alaturi de pictorii suprarealisti care erau la moda printre colectionarii americani. Acestia au fost uimiti de munca sa si au apreciat modul in care reusea sa capteze subconstientul in picturile sale.

Mai mult decat atat, desi nu era fondatorul miscarii suprarealiste, Dali si-a asumat intregul curent artistic si s-a identificat cu el, pozitionandu-se ca un exemplu singular al artei respective.

In 1934, comerciantul de arta american Julian Levy l-a introdus pe Dali in Statele Unite intr-o galerie care expunea predominant suprarealisti. In acelasi an, Dali a denuntat miscarea artistica din care facuse parte, a rupt taiat legaturile cu membrii sai si a declarat „Eu insumi sunt suprarealismul”. Mai mult decat atat, in interviurile acordate presei americane, artistul a inceput sa vorbeasca despre el la persoana a treia, iar citatele lui din presa pareau ca declaratii ale unor critici.

Un rol important in managementul lui Dali l-a avut sotia lui, Gala, pe care a cunoscut-o cand era casatorita cu poetul Paul Eluard.

Dali si Gala s-au mutat in SUA in 1936, un moment care a coincis cu diversificarea activitatii artistice a lui Dali. A inceput sa accepte comenzi de la agentii de publicitate si a colaborat cu magazinele din New York. In 1939, in timp ce lucra la o vitrina pentru Bonwit Teller, s-a infuriat atat de tare din cauza modificarilor neautorizate aduse operei sale, incat a impins o cada decorativa printr-o fereastra de sticla.

In 1944, Dali a scris un roman iar in 1960 a contribuit la crearea unui muzeu dedicat operei sale. Ulterior, a aparut in mai multe reclame TV, inclusiv pentru o ciocolata franceza, a creat celebrul logo Chupa Chups, a continuat sa faca fotografie, sculptura, bijuterii, design vestimentar, vitrine de magazine, decoruri  pentru teatru si balet, precum si sa scrie scenarii si sa isi imprumute vocea pentru nararea unor filme. Aceste medii diferite arata atat dorinta lui de a vinde obiecte cat mai diverse dar si de a-si construi o reputatie care sa mearga dincolo de pictura, sculptura sau arta traditionala, fiind considerat un artist vizionar. 

Potrivit biografului sau Meryle Secrest, cererea minima a lui Dalí pentru un minut de film era de 10.000 de dolari. Dragostea artistului pentru bani este legendara, André Breton i-a dat porecla „Avida Dollars”, care era o anagrama a numelui sau. Preluata din franceza „avide a dollars”, se traduce prin „avid dupa dolari”.

Citește în continuare