Skip to content

Festivalul International “Matei Visniec” din 21 martie, in online. Debutul festivalului marcheaza ziua internationala a poeziei

Prima editie a Festivalului International „Matei Visniec” se va desfasura online, in perioada 21 – 27 martie, marcand doua date importante in calendarul cultural – Ziua Internationala a Poeziei si Ziua Mondiala a Teatrului.

In prima parte a zilei, evenimentul cuprinde o serie de lecturi din creatiile proprii ale poetilor invitati si vor fi publicate live, incepand cu ora 11.00 pe pe pagina de Facebook a Muzeului National al Literaturii Romane (MNLR), pe site-ul MNLR si pe platforma culturaindirect.ro.

O parte dintre invitati sunt Anca Mizumschi (Arizona, S.U.A.), Irina Nechit (Republica Moldova), Florin Iaru, Carmen Veronica Steiciuc, Vlad Berariu, Teodor Duna, Andrei Codrescu (Brooklyn, S.U.A.).

Serile festivalului sunt dedicate dramaturgiei si cinematografiei, iar din program fac parte piesa de teatru din Romania, dar si performance-uri internationale.  

„Piese de teatru, montate de regizori din RomAnia, FranTa, Italia, Spania, Brazilia Si Uruguay, performance-urile „Decomposed Theatre”, concepute de opt regizori din cadrul Trupei de Teatru Trap Door, coordonate de regizoarea americana Beata Pilch, lecturi de tip „maquette” ale actorilor trupei de teatru L’Echoscene din Franta, spectacolul de marionete semnat de Eric Deniaud, precum Si adaptarea cinematograficA „Dinţii”, In regia lui Rares H. Stoica, vor fi postate in regim live pe pagina de Facebook a MNLR, alaturi de conferintele sustinute de George Banu, teatrolog, eseist si profesor emerit la Sorbonne Nouvelle – Paris”, precizeaza MNLR.

Programul festivalului cu spectacole debuteaza duminica, 21 martie 2021, ora 18.00 cu piesa de teatru „Buzunarul cu paine”, in regia lui Tudor Chirila. Subiectul piesei „Buzunarul cu paine” porneste de la un fapt real, asa cum i-a marturisit dramaturgul Matei Visniec regizorului Tudor Chirila, si anume, o intamplare la care a asistat intr-o zi, in perioada in care facea naveta ca profesor, in Romania, cand a auzit un caine care urla intr-o fantana. Acesta devine personajul parabolei, cel care supravietuieste cu ajutorul a doua personaje, care il hranesc, insa nu reusesc sa-l salveze din adancurile fantanii si care sunt, la randul lor, inchise intr-un spatiu.

Totodata, publicul poate revedea si spectacolele “Despre senzatia de elasticitate cand pasim peste cadavre”, piesa de teatru pusa in scena de Teatrul National „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca (miercuri, 24 martie, ora 19.00), filmul “Dintii”, regia Rares H. Stoica, adaptarea cinematografica care se bazeaza pe piesa omonima scrisa de Matei Visniec (vineri, 26 martie, ora 18.00), “Despre tandrete”, in regia lui Felix Alexa  (vineri, 26 martie, ora 21.00), “Extraterestrul care isi dorea ca amintire o pijama”, piesa de teatru pusa in scena de Teatrul Municipal „Matei Visniec” din Suceava (sambata, 27 martie 2021, ora 13.00) si “Occident Express”, piesa de teatru pusa in scena de Teatrul Szigligeti din Oradea (sambata, 27 martie 2021, ora 18.00).

Si Teatrul National Radiofonic va lansa, pe site-ul www.eteatru.ro, colectia Matei Visniec, o bogata arhiva de spectacole radiofonice realizate dupa piesele sale de teatru.

La sediul MNLR din Strada Nicolae Cretulescu 8, publicul va putea viziona, pe ecranele din cadrul expozitiei de baza, prezentarea poemelor grafice semnate de Matei Visniec, precum si seria de filme documentare prin intermediul carora scriitorul ne propune o calatorie prin Parisul traseelor sale profesionale si afective, la Festivalul de Teatru de la Avignon, dar si in alte zone.

Marti, 23 martie 2021, incepand cu orele 10.00, 12.00, 14.00 si 16.00, ruleaza filmul documentar „Parisul lui Matei”, proiectat pentru vizitatorii muzeului, in spatiul expozitiei de baza a MNLR. Scriitorul Matei Visniec ne propune o calatorie prin Parisul traseelor sale profesionale si afective.

Miercuri, 24 martie 2021, incepand cu orele 10.00, 12.00, 14.00 si 16.00, va fi proiectat filmul documentar „Visniec, rege la Avignon”. La cel mai cunoscut festival de teatru din lume, de peste un sfert de secol, textele lui Matei Visniec sunt montate la Festivalul de la Avignon. Scriitorul a fost desemnat unul dintre regii sectiunii OFF, mai multe dintre piesele sale fiind extrem de apreciate aici. In 2015, spectacolul „La mémoire des serpillères”, pus in scena de Victor Quezada si prezentat de Compania „Umbral”, s-a situat in primele zece productii din peste 1300, fiind nominalizat la premiul „Coup de cœur du OFF”.

Programul complet al festivalului poate fi descoperit aici.

Matei Visniec locuieste in prezent la Paris, unde ajunge pentru prima oara la 31 de ani, in 1987. Este poet, dramaturg, romancier si jurnalist, iar talentul sau de grafician il veti putea descoperi in prezentarea poemelor grafice, expuse la sediul MNLR.

Matei Visniec debuteaza in revista „Luceafarul”, in 1972, iar editorial, in 1980, cu volumul de poezii „La noapte va ninge”, urmat de „Orasul cu un singur locuitor” (1982) si „Inteleptul la ora de ceai” (1984). Poezia este, pentru Matei Visniec, „instrument de cunoastere, spatiu de libertate, oglinda identitara”, aceasta fiind prezenta in toate celelalte genuri literare abordate, in teatru si in romane.

Inainte de plecarea din tara, piesele sale de teatru sunt interzise sistematic scenei de cenzura comunista, ele circuland insa. Piesele de teatru le scrie in limba franceza si le traduce el insusi in romana.

Titlurile pieselor reflecta placerea jocului si a metaforei („Frumoasa calatorie a ursilor panda povestita de un saxofonist care avea o iubita la Frankfurt”, „Mansarda la Paris cu vedere spre moarte”, intalnire imaginara a dramaturgului cu filosoful Emil Cioran, „Nina sau despre fragilitatea pescarusilor impaiati”, o revizitare, peste timp, a personajelor si mostenirii cehoviene).

In piese precum „Istoria comunismului povestita pentru bolnavii mintal”, „Teatru descompus sau Omul-pubela”, „Occident Express” sau in „Trilogia balcanica” abordeaza problematici precum dictatura comunista, pactul cu puterea, demagogia, dar si tensiunile si conflictele actuale cauzate de fenomenul migratiei, de consecintele tragice ale violentei si ale razboiului, ale spalarii pe creier, ale „noptii absurdului”, dar si falsa comunicare („pedalare in vid”).

Matei Visniec este considerat cel mai important dramaturg roman contemporan, iar piesele sale sunt montate in fiecare an la Festivalul de la Avignon, fiind traduse in peste 20 de limbi si jucate in peste 50 de tari.

Ca jurnalist, a lucrat la BBC (Anglia), iar din 1990 pana in prezent, la Radio France Internationale (RFI). Prin „Cronica ideilor tulburatoare”, urmata de „Cronica realitatilor tulburatoare”, Matei Visniec radiografiaza lumea de astazi din perspectiva reflectiei critice a jurnalistului ca interpret, care isi asuma misiunea de a demasca orice intentie care ataca libertatea si democratia.

Citește în continuare