Skip to content

Galerie foto: Mariana Mihut si povestea carierei la Teatrul Bulandra

Teatrul Bulandra o celebreaza  pe doamna Mariana Mihut in programul sau de alternativ online din perioada pandemiei in care spectacolele au fost suspendate.

Nu este ziua de nastere a doamnei Mihut in aceste zile (este nascuta in noiembrie) si celebrarea din aceasta saptamana e cu atat mai emotionanta pentru ca vine in contextul saptamanilor Ciulei, sau Pintilie, nume care au marcat istoria teatrului Bulandra.

E deci un prilej bun si pentru Urban.ro sa va arate cateva imagini din cariera domniei sale.  

Doamna Mariana Mihut este una dintre personalitatile teatrului Bulandra si ale teatrului romanesc, un “soi” de artist rar in aceste vremuri: cu o putere si o influenta date de talent si munca sustinuta in peste 50 de ani de teatru, nicidecum de expunerea excesiva sau participari la viata sociala sau mondena.

Doamna Mihut a jucat sub indrumarea unora dintre cei mai mari regizori (de la Lucian Pintilie, Liviu Ciulei pana la Andrei Serban Catalina Buzoianu sau Silviu Purcarete ) si-a reusit de fiecare data sa se scufunde cu totul in rol, dar sa-si pastreze intacte valorile cu care a plecat la drum in meseria aceasta. N-a facut foarte mult film pentru ca, spune domnia sa, „regizorii m-au vrut pentru cum arat, nu pentru mine ca actrita”.

A marturisit de multe ori ca este o persoana foarte timida, chiar daca forta pe care o arata pe scena nu lasa sa se intuiasca asta.

Casatoria cu domnul Rebengiuc si regulile interne, de familie, pe care le-au avut la inceputul carierei arata multe despre cum si-au construit acesti doi mari actori carierele: nu au jucat impreuna in multe spectacole in tinerete, ca sa nu se spuna ca se sprijina unul pe celalalt, iar in perioada in care primul teatrul la care a fost angajata Mariana Mihut (Giulesti) era in renovare, iar actorii nu aveau activitate, doamna Mihut a preferat sa nu lucreze decat sa fie “o interventie” a sotului sau.

De-a lungul prestigioasei sale cariere, Mariana Mihut a jucat la Teatrul „Bulandra” in peste 30 de productii. A inceput cu Mincinosul de Carlo Goldoni, alaturi de regizoarea Sanda Manu, și a continuat cu artiști precum Alexandru Bocanet, Lucian Pintilie, Moni Ghelerter, Liviu Ciulei, Catalina Buzoianu, Valeriu Moisescu, Silviu Purcarete, Yuriy Kordonskiy și multi altii. A facut parte din trupa de elita a „Bulandrei” și, mai mult decat orice, a invatat și trait lectia de teatru numita Liviu Ciulei și Lucian Pintilie.

Conform spuselor domniei sale, intalnirea cu Lucian Pintilie a fost unul dintre cadourile pe care le-a primit de la viata. Este regizorul care i-a marcat cariera artistica şi cel caruia ii este profund recunoscatoare pentru ca, datorita lui, a luat-o pe drumul pe care il simtea cel mai potrivit.

Marina Mihut este cunoscuta astazi in primul rand pentru rolurile sale de forta, cu o puternica nota tragi-comica, dar nu ar trebui uitate personajele sale de o candore și un umor negru deosebit de intens asemeni Mirandei din Furtuna de W. Shakespeare sau Esther din Victor sau copiii la putere de Rogerr Vitrac.

Printre altele, Mariana Mihut a interpretat la „Bulandra” roluri precum: Fiica primarului din Revizorul de Gogol, regia Lucian Pintilie (1972); Maria din A douasprezecea noapte de William Shakespeare, regia Liviu Ciulei (1973); Eliza Doolite din Pygmalion de G.B. Shaw, regia Moni Ghelerter (1974); Primarita din Interviu de Ecaterina Oproiu, regia Catalina Buzoianu (1976). De asemenea, tot la Bulandra, actrita a dat viata rolurilor Mașa din Pescarușul de A.P. Cehov, regia Liviu Ciulei (1977); Miranda din Furtuna de W. Shakespeare, regia Liviu Ciulei (1978); Zoe din O scrisoare pierduta de I.L.Caragiale, regia Liviu Ciulei (1979); Josie Hogan din Luna dezmoștenitilor de Eugene O’Neil, regia Sanda Manu (1983); Regina Ginevra din Merlin de Tancred Dorst, regia Catalina Buzoianu (1991); Kathleen din Home de David Storey, regia Ion Caramitru (1992); Claire Zachanassian din Vizita batranei doamne de Friederich Durrenmatt, regia Felix Alexa (1993), Halie din Copilul ingropat de Sam Shepard, regia Catalina Buzoianu (1996); Nikita Zotov din Petru de Vlad Zografi, regia Catalina Buzoianu (1998) sau Anna Fierling din Mutter Courage de Bertolt Brecht, regia Catalina Buzoianu (1999).

Dupa anul 2000, a intruchipat personaje ca Dadaca din Unchiul Vanea de A.P. Cehov, regia Yuriy Kordonskiy (2001); Fiokla Ivanovna din Casatoria de Gogol, regia Yuriy Kordonskiy (2003); Inna Rasadina din Sorry de Aleksandr Galin, regia Yuriy Kordonskiy (2004); Bunica din Ingropati-ma pe dupa plinta de Pavel Sanaev, regia Yuriy Kordonskiy (2012).

Mi-am dorit foarte mult sa ajung la Bulandra pentru ca aici erau Lucian Pintilie, Liviu Ciulei. Multi şi-ar fi dorit sa lucreze cu ei,” spunea Doamna Mihut despre venirea sa la Bulandra.  De atunci a fost dedicata teatrului care i-a oferit cele mai frumoase roluri și cele mai mari bucurii.

E o mare bucurie ca putem vedea zilele acestea in online, la nivel national, productii in care a jucat doamna Mihut, cea care a facut cel mai bun Rege Lear din teatrul romanesc. Intr-o montare in regia lui Andrei Serban in care toate personajele erau jucate de femei, doamna Mariana Mihut a creat un Lear androgin, asexuat, cu vulnerabilitate si hotarare care, atunci cand moare, alege sa moara in picioare.

Maine, 22 mai pe pagina de facebook a teatrului Bulandra, de la ora 19.00 vom putea vedea O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale, regia Liviu Ciulei (1979), cu doamna Mariana Mihut in rolul lui Zoe.

Citește în continuare