Skip to content

Interviurile urban.ro cu nominalizati UNITER 2021. Constantin Chiriac, Catalina Mihai, Costinela Ungureanu, Leta Popescu, Carmen Lidia Vidu, Ion Rizea. Ceremonia de decernare a premiilor are loc astazi

Astazi, 19 iulie, este Gala Premiilor UNITER, o ceremonie care marcheaza cele mai bune reprezentatii teatrale ale anului precedent.

2020 e anul care a facut trecerea spre online in productiile de teatru, iar nominalizarile marcheaza pentru prima data contributia multor femei in regia de teatru (doua nominalizari – Carmen Lidia Vidu si Leta Popescu )

De-a lungul anului 2020 urban.ro a intervievat o parte dintre nominalizatii acestui an, iar in ultimele zile v-am prezentat prin interviuri speciale alti trei nominalizati.

Daca vreti sa-i cunoasteti si din alta perspectiva pe nominalizatii la premiile UNTER 2021, iata cateva fragmente din interviurile cu ei.

SCENA DIGITALA – platforma de spectacole online a Teatrului National „Radu Stanca” Sibiu va primi in aceasta seara un premiu special

Dupa care a venit nenorocirea, a fost declarata pandemia. Eu aveam organizat festivalul cu tema “Puterea de a crede” si in 27 martie trebuia sa fac conferinta de presa, sa pun in vanzare biletele, totul era organizat. 585 de spectacole selectate din zeci de mii.  Si in 14 martie am fost inchisi. M-am gandit ca o sa tina o saptamana, doua, trei, ce facem?

Le-am zis actorilor ”puneti mana pe telefoane, spuneti poezie, poveste si facem Fotoliu cu povesti si poezie pentru toti spectatorii din lume, nu doar din Romania. Sectia germana, faceti in germana. Si de la 7 la 9 seara, zi de zi, am facut asta. De la 5 am transmis din conferintele speciale ale festivalului pe care le aveam.

Le-am spus actorilor: cand filmati nu incercati sa fiti frumosi, uitandu-va in camera, ci incercati sa va ganditi personal la chipul fiecaruia care va va asculta si se va uita in ochii nostri. Incercati sa le dati emotie, sa le spuneti ceva care sa-i ajute,” isi aminteste Constantin Chiriac despre primele momente in care au pus la cale acest proiiect digital care acum are cateva zeci de spectacole de teatru integral accesibile pentru spectatori.

Catalina Mihai este nominalizata pentru rolul Speed din spectacolul „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgareanu, Teatrul de Stat Constanta

“Tin minte ca dupa lockdown-ul de anul trecut, as fi mâncat pamânt sa ma intorc la treaba, sa vad oameni, dar acum, poate si datorita faptului ca la Constanta, unde lucrurile inca mai misca in masura in care se poate, nu am simtit ca stau pe loc. Când am jucat pentru prima oara dupa câteva luni si am vazut masti in loc de oameni, am avut o senzatie stranie, de parca publicul mi-e strain si imi scapa printre degete.

Ma bucur, insa, de cea mai recenta premiera pe care am scos-o la Teatrul de Stat Constanta, in regia lui Bobi Pricop, Ziua Z, un spectacol care imbina, intr-un fel, teatrul cu filmul, se adapteaza vremurilor pe care le traim si face ca activitatea in teatru sa poata continua intr-un fel sau altul.”, povesteste Catalina despre perioada grea a anului trecut.

intr-un alt intreviu pentru urban.ro Catalina spunea “Contrar aparentelor, sunt un om foarte timid care incearca sa-si umple nesigurantele cu tot felul de siretlicuri prin care sa para stapan pe sine. Nu exista un motiv pentru care sa fi ales actoria, cel putin nu la vremea aceea, cand facultatea de teatru era cea de-a sasea optiune din lista mea de preferinte.

A fost cea mai frumoasa intamplare din viata mea, cred. In afara de lungmetrajul “Heidi”, care este si singurul in materie de film, am jucat in “Martiri”, regia Vlad Massaci, la Teatrul Mic, “Descult in parc” si in “Loochy si Moochy”, ambele regizate de Andreea Vulpe si “Tartuffe” in regia lui Horia Suru.”

Costinela Ungureanu este nominalizata pentru rolul Alexandra din spectacolul „Inima si alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video si universul sonor Radu Afrim, Teatrul National „Marin Sorescu” Craiova

“Repetitiile la “Inima si alte preparate din carne” au inceput cu un casting pentru a se stabili distributia. Au fost vreo 2-3 zile de stres pentru ca imi doream enorm sa lucrez cu Afrim si voiam sa primesc si eu un rol cat de mic. Imi amintesc ca regula purtarii mastii era destul de greu de respectat pentru ca era foarte cald si parca nici nu ne auzeam unii pe altii.

Repetitiile la acest spectacol au fost, probabil, ca toate repetitiile cu  Radu Afrim –  presarate cu multe momente comice si amuzante, cu stres si incordare, cu multa munca, dar si cu bucurie. Bucuria ca in sfarsit, dupa lunga perioada de stat inchisi in case si incercand tot felul de lucrui in online, eram din nou pe scena si repetam in spatiul nostru si ne priveam in ochi si respiram acelasi aer filtrat prin masca.

Premiera s-a intamplat sa fie intr-una din zilele alea in care aveam voie sa jucam cu public in procent de 30%, ceea ce a fost fantastic avand in vedere ce fusese pana atunci. Pacat ca imediat dupa ne-au inchis din nou.”, isi aminteste Costinela

Ion Rizea este nominalizat pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat intr-o seara in jurul unei mese”, textul si regia Radu Iacoban, Teatrul National „Mihai Eminescu” din Timisoara

“Inainte de toate, uman vorbind, Bunica din „Povestea acelor oameni care intr-o seara s-au adunat in jurul unei mese” este un personaj foarte departe de mine: o bunica, o „tanti” careia vârsta ii fac simpatice si franchetea, si prejudecatile, si, uneori, dubla masura cu care ii cântareste pe cei din jur si pe sine insasi. Dincolo de asta, Bunica este când victima a propriei povesti de viata, când parte din „defectiunile” care stau la temelia necazurilor din familia ei. Mi-a placut la nebunie rolul asta, chiar daca nu e primul rol in travesti din cariera mea. Radu Iacoban mi-a dat sa-i port Bunicii toata povestea – trecut si prezent. Sper ca am reusit.”, spune Ion Rizea in interviul pentru urban.ro

Leta Popescu pentru cea mai buna regie pentru spectacolul „(In)corect” de Leta Popescu, Reactor de Creatie si Experiment, Cluj-Napoca (spectacol produs in cadrul programului cultural „Decalaj. Naratiuni intergenerationale”, co-finantat de Administratia Fondului Cultural National)

“Premiul este o confirmare de moment. Iei un UNITER pentru un spectacol. Asta nu inseamna ca tu faci spectacole de acel gen pentru totdeauna. Nu pot sa ma prezint in lume cu un moment pe care e posibil sa-l si neg la un moment dat. 

Povestea cu Parallel-ul e un pic mai complicata. Spectacolul a fost creat de o intreaga echipa coordonata de Ferenc Sinkó (actor, regizor, coregraf), pentru mine el este adevaratul regizor al acelui spectacol. Asta este un alt motiv pentru care nu mentionez Uniterul de debut, pentru ca nu am simtit niciodata ca e premiul meu ci al echipei, a lui Feró, al fetelor, Lucia Marneanu si kata bodoki halmen. “ spune Leta Popescu

Carmen Lidia Vidu pentru cea mai buna regie spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul National „I.L. Caragiale” din Bucuresti

In primul rand, proiectul meu numarul unu este sa-mi schimb mentalul de la regizor de Romania, la cel de regizor european. Acest lucru este de o finete si de o lucratura chirurgicala, pentru ca nimeni nu investeste. Nu este un lucru de echipa. E un lucru personal, in care incerc sa ma raportez la un public european, la a sti cum sa vorbesc despre zona mea personala, intima, onesta si cum sa ma plasez pe piata europeana. E un lucru de pionierat pentru mine si din pacate nu am sustinerea institutiilor de cultura din Romania. Imi place pionieratul, dar e un consum de energie, mental si financiar masiv, dar stiu sigur ca este unul onest. “, spunea regizoarea intr-un interviu realizat de urban.ro in 2019

Citește în continuare