Skip to content

La Palatul Sutu, puteti vedea o expozitie dedicata istoriei bicicletei in Romania. Primii romani care au fost vazuti pedaland pe strazile oraselor au fost considerati niste excentrici curajosi care reuseau sa manuiasca velocipedele, acele biciclete cu o roata uriasa in fata si una mai mica in spate

E inceput de primavara, iar bicicletele sunt din ce in ce mai prezente pe strazi, asa ca oamenii de la Muzeul National Bucuresti vor sa incurajeze mersul pe doua roti. Cu acest scop in minte au organizat o expozitie cu fotografii despre bicicleta.

Expozitia poarta numele „Cu bicicleta prin alte timpuri” si contine fotografii inedite din colectia Muzeului Municipal Bucuresti.

„Imaginile din arhiva Muzeului Municipiului Bucureşti, alese si explicate de curatorul expozitiei Ana Iacob, muzeograf, se refera la inceputurile ciclismului romanesc si infiintarea primelor cluburi de profil, felul in care bicicleta s-a constituit in imbold dat emanciparii femeilor, se pot admira modele initiale si observa felul in care au evoluat bicicletele, sunt inserate detalii despre istoria velocipedului, îmbunatatirea diferitelor versiuni pana la crearea unui vehicul mult mai sigur, stabil si mai usor de utilizat, pentru care interesul publicului a crescut constant de-a lungul timpului”, anunta reprezentantii muzeului. Expozitia va putea fi vizitata pana pe 30 mai.

In Romania, prima bicicleta a fost vazuta pe strada in anul 1841, potrivit portalului “Muzeului Ciclismului Romanesc” .

In acel an, a fost vazuta la Bucuresti artista de circ Karolina Paukert, care avea in numarul sau si o cursa cu un velociped, o bicicleta cu o roata uriasa si una mai mica. In afisul reprezentantiei, spectatorii erau invitati la o “fuga mare cu Madam”.

Totusi, in acei ani, majoritatea oamenilor gaseau velocipedele a fi periculoase. Insa, doctorul Iacob Demeter Felix a fost un mare sustinator al mersului pe doua roti. De altfel, el a fost un mare sustinator al gimnasticii, al practicarii exercitiilor fizice si a masajului. In cartea sa “Tratat de igiena publica si politie sanitara”, publicat in anul 1870, sustine stiintific beneficiile mersului pe bicicleta, a sportului in general, mai ales in aer liber.

In anii 1800, bicicletele erau extrem de rar vazute pe strada in Romania si de fiecare data starneau curiozitatea trecatorilor. De multe ori, bicicletele starneau frica oamenilor, fiind private ca pe niste obiecte periculoase, greu de stapanit.

In acei ani, in mintea oamenilor, doar circarii puteau stapanii mersul pe bicicleta. Totusi, au existat si curajosi care s-au incumetat sa circule cu bicicleta. In presa locala din Arad, in anul 1870, ziaristii au scris despre Ferdinand Erlich, un domn care a fost vazut pedaland pe strazi, iar in anul 1868, un biciclu a fost vazut si in Baia Sprie. Se pare ca a apartinut unui farmacist sau postas, acum fiind expus la muzeul de Istorie si Arheologie din Baia Mare, potrivit  Muzeului Ciclismului Romanesc.

Si la Bacau a existat un excentric care a pedalat in acei ani. Documentele atesta faptul ca in 1882, un muncitor din fabrica de hartie “Letea” folosea biciclul ca mijloc de locomotie.

In Bucuresti, la Muzeul tehnic Dimitrie Leonida este expus un biciclu foarte asemanator cu cel al ciclistului D. Dumitrescu. L-a botezat “Materna”.

Potrivit Federatiei Romane de Ciclism, in Bucuresti, primele biciclete apar in 1886. In 1891 a fost consemnat debutul ciclismului ca sport. Printre primii posesori de biciclete din București au fost N. Velescu, dr. Urechia, D. Dumitrescu, Alois Pucher, Al. Macedonski, Alexandru Vlahuta si Barbu Stefanescu Delavrancea.

In 1891 se infiinteaza „Clubul velocipedistilor” din Bucuresti, care va organiza un concurs oficial. Cursa are loc pe ruta Otopeni – Baneasa (10 km) si este caștigata de D. Dumitrescu. Tot el va parcurge in acelasi an distanta Bucuresti – Ramnicu Valcea in 9 ore. 

In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutorarii sinistratilor din inundatii, de la periferia Capitalei. Cursa avea 120 de km, a fost organizata pe ruta Bucuresti – Ploiesti – Bucuresti si a fost castigata de D. Dumitrescu in 7 ore si 45 minute, in fata altor sase concurenti.

Citește în continuare