Skip to content

Lectia lui Ionesco alaturi de Cristi Iacob, Liliana Pana si Silvana Mihai

“Lectia” lui Radu Iacoban dupa textul lui Eugen Ionesco se poate vedea la Teatrul Mic si in aceasta stagiune. Cu premiera in mai 2019, spectacolul duce spectatorul intr-un joc al absurdului, cate se poate de real si convingator, in acelasi timp.

Manipularea este una dintre temele piesei: profesorul o manipuleaza pe eleva pana cand o aduce in starea de abandon al propriului instinct de conservare

Profesorul, Marie si eleva sunt cele trei personaje ale piesei lui Ionesco. Acestea sunt fidele textului scris de acesta si spun enorm prin cuvinte putine, incat dozajul dintre tragic si comic este perfect calculat in spectacolul montat de Radu Iacoban pe scena Teatrului Mic.

Subiectul este simplu: o eleva vine acasa la un profesor pentru o lectie, pentru a-si putea sustine bacalaureatul total. Acolo este intampinata de menajera acestuia, Marie. Lectia pe care o da profesorul elevei este una neobisnuita: de aritmetica, gramatica si alte subiecte, se joaca cu mintile lor care functioneaza pe coordonate paralele si din acest motiv nu se vor intalni niciodata.

Eleva stie sa adune, dar nu reuseste sa inteleaga scaderea, desi poate inmulti cifre astronomice intr-o clipita si ii explica profesorului ca a invatat pe dinafara toate inmultirile posibile. Si totusi sustine ca ea nu stie sa numere decat pana la saisprezece.

Regizorul surprinde foarte bine, poate cel mai bine, una dintre temele majore ale piesei: manipularea. Profesorul o manipuleaza pe eleva pana cand o aduce in starea de abandon al propriului instinct de conservare. Aceasta este victima previzibila a unei strategii elaborate in pasi siguri, de la tonul mieros de la prima scena a intalnirii lor, pana la ceea ce devine ritualul de supunere din final. Etapele urmeaza un algoritm de dominare pe care nici macar afirmatia “ma dor dintii” nu il poate intrerupe. Progresiv, toate partile corpului incep sa o doara, pana cand intr-un act de supunere fizica totala, ii permite profesorului sa o omoare.

Liliana Pana este Marie care indeamna specatorii sa participle activ la lectie. Ea este cea care deschide spectacolul – prin stingerea luminii si tot ea il inchieie, in acelasi fel.

Cristi Iacob este profesorul care pare a fi un calugar budhist dupa imbracaminte si unele posturi, iar Silvana Mihai este eleva feminina si inocenta, putin cam grea de cap, efervescenta si dornica de invatare.

Puterea este o alta tema bine pusa in scena de regizor. Aceasta este manifestata prin violenta si dominare, agresivitate si poezie, cruzime si dorinta sexuala

Intre Marie, aparent pasiva, si tocmai aceasta pasivitate faciliteaza catastrofa, si profesor este o dominare cu dublu sens: de la el catre ea, in virtutea inertiei sociale, si de la ea catre el, atunci cand intervine sentimental culpabilitatii. Acest sentiment este scopul slujnicei, unealta prin care stie ca isi poate umili angajatorul meschin.

Timp de o ora si jumatate spectatorul intra in jocul de-a absurdul al celor trei, este impresionat de puterea detaliilor – coada lui Marie care atarna pe pamant, nefiresc de lunga si felul cum ii sectioneaza spatele – cu care regizorul se joaca le da valoare in momente neasteptate. Momentul monologului profesorului este o incununare a acestui desfrau mental la care a asistat in timp ce restul scenei scufundat in intuneric, mai putin fundalul, acolo unde zace eleva.

Regizorul se joaca subtil cu planurile de actiune. Nu exista doar un singur centru de atentie pe scena, ci cel putin doua, in functie de cronologia intamplarilor. Cel de-al treilea se simte tot timpul, cel din spatele scenei, este cel al servitoarei care devine vizibila din cand in cand.

Radu Iacoban articuleaza in spectacol un mesaj care va devine transparent in final, asa cum se intampla si in “Rinocerii”: lipsa constiintei de sine naste monstri, aici pluralul este important pentru ca personajele sunt indivizi, dar consecintele sunt colective. Nu aflam intamplator ca a mai fost o eleva, ca mai urmeaza una, si inca una, si inca una.

Spectacolul se poate vedea in data de 6 decembrie, ora 19.00, Sala Studio

“Lectia” de Eugene Ionesco

Regia: Radu Iacoban

Distributia: Cristi Iacob, Liliana Pana, Silvana Mihai / Cristina Danu

Durata: 1h 30 min (fara pauza)

Bilete: aici

Citește în continuare