Skip to content

Intr-o campanie de promovare inedita, Lil Nas X le promite bani celor care il urasc. Istoria momentelor socante prin care artistul a redefinit ce inseamna sa fii un rapper gay, de culoare.

Intr-o noua incercare de a atrage atentia publicului, rapperul american Lil Nas X a lansat o campanie inedita de afise expuse in Los Angeles in care provoaca oamenii sa ii viziteze noul site oficial. Unul dintre posterele care a devenit viral ii informeaza pe privitori ca daca se afla printre cei care il urasc pe artist, ar putea fi recompensati financiar. Singura conditie este sa acceseze site-ul „welcometomontero.com” care este, de fapt, dedicat albumului de debut „Montero” care a fost lansat luna trecuta.

Printre mesajele promovate de artistul in varsta de 22 de ani care a devenit cel mai mediatizat popstar din ultimul an este se numara si „Esti gay? S-ar putea sa fii eligibil pentru o compensatie financiara.” sau „Ti-e dor de adevarata America? Viziteaza welcometomontero.com si afla cum ne luam tara inapoi”. 

Mesajele sunt gandite sub forma unei campanii promotionale pentru un birou de avocatura, fiind adaptate pentru audiente diferite si scrise sub forma unor solutii pentru problemele pe care le-ar putea avea posibilii ascultatori ai muzicii lui Lil Nas X. In esenta, este o strategie de comunicare folosita deseori de starurile pop in care incearca sa deranjeze o parte a publicului si sa ii faca curiosi sa asculte inclusiv pe cei care nu ar fi fani ai muzicii respective. 

In ultimul an si jumatate, Lil Nas X a redefinit cultura pop si a oferit o diversitate de aparitii amuzante sau socante, deseori considerate disperate de mass-media. Majoritatea au fost directionate catre publicul foarte tanar prin parodii legate de fluiditatea de gen, unul dintre cele mai importante subiecte actuale in randul adolescentilor din intreaga lume.

Primul moment socant din cariera lui Lil Nas X a fost in momentul in care a anuntat ca este gay in ziua in care single-ul „Old Town Road” a ajuns no.1 in Billboard Hot 100, clasamentul celor mai ascultate melodii din SUA. Ulterior, au urmat zeci de momente in care a iesit in fata publicului cu imagini si declaratii care au devenit virale si au ajutat la promovarea noilor melodii si a albumului de debut „Montero”.

Efectul campaniilor de promovare este incontestabil: „Old Town Road” este melodia care a petrecut cele mai multe saptamani pe primul loc in topurile americane – 19 saptamani – si l-a ajutat pe Lil Nas X sa castige 2 trofee Grammy, 2 premii VMA, un trofeu Country Music Award, includerea in lista Time a celor mai influente persoane de pe Internet in 2019 si in clasamentul Forbes al celor mai importanti 30 de tineri sub 30 de ani in 2020.

In martie 2021, Lil Nas X a lansat „Montero (Call me by your name)” unul dintre cele mai controversate videoclipuri din ultimii ani.

Pe langa versurile in care artistul vorbeste direct despre experientele sale sexuale din perspectiva unui barbat gay, clipul reinterpreteaza pasaje biblice sub forma unor clisee din cultura pop – dupa ce apare dezbracat in gradina Raiului, se drogheaza cu marijuana si coboara in iad pe o bara de striptease. Ulterior, danseaza imbracat in lenjerie intima pe cizme din latex cu tocuri si ii face un dans in poala diavolului (care este tot el, prin intermediul unor efecte CGI).

Melodia a fost interpretata live la premiile BET Awards printr-o prestatie inspirata de videoclipul „Remember the time” al lui Michael Jackson. Pe langa tinutele si coregrafia in care sexualitatea artistului si a dansatorilor sai (majoritatea barbati) sunt proeminente, la finalul momentului, l-a sarutat pasional pe unul dintre dansatorii sai de culoare. In esenta, Lil Nas X urmeaza reteta rapperilor de succes care erau descrisi in cultura pop ca fiind mereu inconjurati de un harem femei dezbracate care dansau pe ei si ii atingeau in mod lasciv, destul de explicit pe alocuri. Insa isi spune povestea din punctul de vedere personal, al unui barbat gay de culoare care se imbraca precum un stripper si se saruta cu barbati. Astfel, fiecare aparitie este socanta pentru ca este neobisnuita pentru ceea ce oamenii au fost obisnuiti sa vada pana in acel moment.

Dupa aparitia de la BET Awards 2021 pe care o puteti urmari mai jos, inclusiv Madonna a repostat imaginile si a scris „Eu am facut-o prima” referindu-se la momentul in care le-a sarutat pe Britney Spears si Christina Aguilera pe scena premiilor MTV VMA 2003. Intr-o prestatie live anterioara, i s-au rupt pantalonii intre picioare spre finalul aceleiasi melodii.

Imediat dupa lansarea single-ului „Call me by your name” care se afla in top 10 al celor mai difuzate melodii din Romania chiar si dupa 9 luni de la aparitie, Lil Nas X a lansat o pereche de „Satan shoes”, pantofii lui Satana din videoclip. Mai exact, este vorba despre o editie limitata de 666 de perechi de Nike Air Max 97 care au fost personalizati cu o pentagrama din bronz si cu o talpa in care era inclusa o picatura de sange uman. Desi aveau pretul de 1.018 de dolari, pantofii s-au vandut in cateva minute si au atras atentia celor de la Nike care l-au dat in judecata pe Lil Nas X pentru a opri vanzarea acestora. Presa si publicul conservator l-au acuzat de satanism si i-au pus eticheta de „pericol pentru copii”, ceea ce i-a facut pe adolescenti sa fie si mai interesati in el, devenind ceva interzis intr-un mod similar in care Madonna era in anii ’80.

Scandalul l-a tinut pe rapper pe prima pagina a retelelor de socializare si a site-urilor de stiri si a promovat single-ul care a ajuns no.1 in peste 30 de tari si s-a vandut in peste 6 milioane de exemplare.

Pe langa o serie de alte videoclipuri si prestatii live in care apare aproape dezbracat si promoveaza single-ul „Industry Baby”, Lil Nas X a socat recent cand a postat o serie de imagini si filmari cu el in postura unui barbat insarcinat in 9 luni. Dupa mai multe parodii si mesaje criptice postate pe retelele de socializare, rapperul „a dat nastere” albumului sau cu cateva zile inaintea lansarii materialului „Montero”, videoclipul fiind urmarit de peste 50 de milioane de oameni pe Youtube, Instagram, Facebook si TikTok. 

Acestor momente li se adauga sedinta foto care promoveaza albumul Montero in care rapperul apare complet dezbracat in zeci de imagini.

In plus, Lil Nas X a folosit fiecare aparitie pe covorul rosu din ultimul an ca un posibil moment viral. A purtat costume roz din piele, rochii de inspiratie elizabetana, tocuri inalte, machiaje stridente sau o salopeta violet in stilul lui Prince. Recent, a socat publicul prezent la Gala MET 2021 cu o capa uriasa sub care se ascundea un costum de robot de care s-a dezbracat si a ramas intr-o salopeta mulata, acoperita cu pietre stralucitoare.

Artistul a declarat in mai multe interviuri ca scopul lui este de atrage atentia, chiar daca pare disperat, si de a impinge limitele a ceea ce este acceptat in societate. De cateva ori a recunoscut ca fiecare „carlig” de promovare folosit este menit sa atraga atentia asupra unor mesaje care rezoneaza cu adolescentii de culoare sau cei gay care se simt discriminati, abuzati si nu au curaj sa fie ei insisi. Modul in care actioneaza nu este o reteta noua insa unghiul din care o face il scoate in evidenta si nu lasa pe nimeni indiferent.

Rapperul a reusit sa il convinga inclusiv pe Michael J. Fox sa revina la rolul din „Back to the Future” intr-un videoclip lansat anul trecut iar recent a colaborat cu Elton John pentru noul sau album si pentru o reclama Uber Eats in care este imbracat intr-unul din faimoasele costume de scena ale lui John.

Citește în continuare