Skip to content

Peste 150 lucrari de Salvador Dali se plimba de un an in muzee judetene. Proprietarii colectiei, familia Kesauri (Franta): “Proiectul nostru inseamna expozitii itinerante gratuite pentru muzee, insa in Romania nu exista prea mult interes, iar la Bucuresti nu am gasit parteneri”

De la inceputul acestui an, pe teritoriul Romaniei exista o expozitie itineranta cu 150 de lucrari ale lui Salvador Dali care fac parte din colectia privata franceza a familiei Kesauri: “Surprinzatorul Dali”. Expozitia a inceput la Muzeul de Arta din Arad, iar pana la sfarsitul lui februarie 2021, expozitia se gaseste in interiorul Muzeului Judetean Buzau. 

Colectia privata franceza Kesauri a fost gandita ca un proiect itinerant, inceput in anii 2010 de catre membrii familiei, care au achizitionat lucrarile originale la diferite licitatii de arta. Conform informatiilor publice, familia Kesauri detine peste 1400 de obiecte de arta ale lui Salvador Dali, cu exponate care cuprind cea mai mare colectie din lume de medalii originale ale lui Salvador Dali, autografe ale membrilor familiei, memorii legate de colaboratori, cercetatori de arta si prieteni ai lui Dali si Gala, desene, lucrari de serie si de proiectare, sculptura, ceramica, bijuterii, lucrari pentru producatorii de bauturi alcoolice, parfumuri si moda.

De asemenea, in colectia familiei se mai gasesc lucrari de Marc Chagall, Giorgio de Chirico, Pablo Picasso, René Magritte, Henry Moore, Kees Van Dongen, Rockwell Kent, Paul-Émile Bécat, Paul Gauguin, Edgar Degas, Henri de Toulouse-Lautrec, Émile Bernard, Jean Cocteau, Leonor Fini, Renato Guttuso, Eugène Delacroix, dar si peste 400 de lucrari ale artistilor impresionisti, ca André Breton, Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir sau Victor Brauner, printre altii.

O parte dintre lucrarile din colectia Kesauri se afla si in expozitiile marilor muzee din lume, ca MoMA, Van Gogh Museum Amsterdam, Minneapolis Institute of Art, Centre Pompidou, The British Museum, Library of Congress Washington si multe altele. Lucrarile sunt disponibile in expozitii itinerante pe teritoriul Europei, prin proiectul initiat de Art Expo S.I.A. Letonia, partenerul familiei Kesauri. Prin Art Expo S.I.A., familia Kesauri ofera publicului larg expozitii dedicate unuia dintre artisti, proiectul fiind disponibil in mod gratuit doar muzeelor si galeriilor de arta publice, nu si celor private. 

Expozitia ”Unexpected Dali” evidentiaza aspecte majore din opera lui Salvador Dali, cum ar fi tapiserii, serigrafie pe matase, litografii, carti postale concepute de maestru sau chiar lucrari originale ca Mozaicul circular pe care l-a creat special pentru Editia Springbok din New York. De asemenea, sunt prezentate portofolii si serii ale lucrarilor originale ale lui Salvador Dali: „Batranul si marea”, „Omagiu lui Meissonier”, „Calendarul de perete 1956 pentru Hans E. Bahr”, „Calendarul de perete pentru 1965 pentru Manifattura Ceramica Pozzi”, printre multe altele.

Curatorii expozitiei sunt chiar parte din familia mostenitoare, Vasilii Kesauri si tatal sau, Aleksandre Kesauri, pe care publicul din Romania i-a putut intalni la cele doua vernisaje din Arad si Buzau, si care au acordat un interviu pentru urban.ro despre colectia inceputa de bunicul Kesauri, care astazi a devenit un reper al artelor plastice si nu numai.

Este pentru prima oara cand una dinte expozitiile colectiei Kesauri este expusa in Romania?

Da, este pentru prima data cand aducem una dintre expozitii in Romania, insa negocierile pentru aceste expozitii au inceput din 2018, au continuat in 2019, iar la inceput de ianuarie 2020 am avut instalarea in Muzeul din Arad, si acum la Muzeul Judetean Buzau, care si-a dorit aceeasi expozitie, “Surprinzatorul Dali”. Avem, de asemenea, planuri de expozitii in Satu Mare, Vaslui si Constanta, insa suntem inca in discutii si ei dorind expozitia cu Dali, insa cu alte lucrari, noi avand in portofoliu mai multe expozitii reprezentandu-l pe Dali in diferite capitole ale artei sale. Noi am discutat cu reprezentantii muzeelor despre toate colectiile noastre, de exemplu la Oradea au fost intersati de expozitia noastra de obiecte japoneze care contine printre altele surimono originale, insa inca asteptam o decizie din partea administratiilor muzeelor.  

In acest moment, avem 26 de variante de expozitii pentru muzee, care sunt deja programate in majoritatea muzeelor din Europa, asadar se pot vedea de catre publicul larg.

Urmeaza vreo expozitie cu lucrari din colectia dumneavoastra la Bucuresti?

La Bucuresti, chiar eu m-am intalnit cu unul dintre responsabilii unor astfel de achizitii de organizare de expozitii itinerante, pareau interesati de mai multe dintre expozitiile noastre, insa nu am mai primit niciun semn din partea lor dupa acea intalnire. Suntem in continuare deschisi sa lucram cu orice muzeu de stat care isi doreste una dintre expozitiile noastre, chiar daca programul pe viitor este deja facut, insa putem gasi solutii impreuna.

Cum vi s-a parut publicul din Romania, avand in vedere ca sunteti la prima intalnire?

In Romania, in general, este o viziune critica asupra expozitiilor itinerante, atat din partea publicului, cat si din partea administratiilor muzeelor. Din cate am inteles, prin Romania au trecut mai multe expozitii itinerante pretinzand lucrari originale, insa erau declaratii false, de aceea si reticenta publicului pentru astfel de evenimente.

Pentru noi, este foarte important ca orice exponat din colectia Kesauri sa aiba certificate de autenticitate sau o forma de justificare care demonstreaza apartenenta exponatului ca parte din portofoliul unui artist. Astfel, orice obiect cumparam, suntem siguri 100% ca este original.

Asadar, in Romania, la orice discutie cu administratia muzeelor despre o posibila colaborare, prezentam si certificatele de autenticitate. De altfel, la expozitiile din Romania, in cadrul expozitiei, sunt prezentate si aceste certificate, astfel incat publicul sa se convinga ca sunt originale. Tipul acesta de expunere nu il facem in alte tari, insa avand in vedere reticenta din aceasta tara, am decis sa implementam acest format.

De asemenea, Romania este parte din spatiul Uniunii Europene, asadar are aceleasi drepturi ca orice alt stat membru, asadar lucrari pe care le expunem in orice alta tara din Europa, pot fi vazute si pe teritoriul Romaniei, aducand astfel cultura mai aproape.

In colectia dumneavoastra, exista si exponate care sa cuprinda lucrari ale vreunui artist roman?

Da, avem in colectie doua lucrari litografice ale lui Eugen Ionesco, artist cu origini romanesti, insa considerat francez pe care le-am achizitionat la o licitatie din Franta.  (n.red.): Colectia familiei Kesauri cuprinde si lucrari de Victor Brauner, unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai suprarealismului.

Dumneavoastra sunteti curatorii acestor expozitii?

Art Expo S.I.A. are deja o serie de curatori pentru toate cele 26 de expozitii, insa sunt cazuri, ca in Romania, unde atat eu, cat si Aleksandre Kesauri, tatal meu, curatoriem.

Cum ati inceput colectia de lucrari ale acestor artisti?

Intreaga colectie apartine exclusiv familiei mele si contine aproximativ 3000 de exponate ale diferitilor artisti, ca Salvador Dali, Marc Chagall, Henry Moore sau Paul Gauguin, printre altii. Colectia a inceput datorita bunicului meu, si el artist-pictor, care a avut multi prieteni artisti si asa a inceput sa colectioneze lucrari de arta. Dar aceasta colectie privata franceza pe care o oferim in expozitii itinerante a inceput in anii 2010-2011 si a crescut in paralel cu proiectele pe care le facem in colaborare cu muzeele.

De ce ati decis sa faceti din aceasta colectie expozitii itinerante, avand in vedere ca in lume, exista foarte multe colectii private care nu apar pe nicaieri, fiind retrase de ochii publicului?

Acesta este un proiect pe care l-am creat cu ajutorul familiei noastre, in care am inclus si Art Expo S.I.A., compania care creeaza programele si expozitiile pentru muzeele nationale. Noi suntem doar curatorii acestor expozitii si, desigur, proprietarii colectiilor.

Cum ajunge un muzeu sa gazduiasca una dintre expozitiile dumneavoastra?

Pentru muzeele si galeriile de stat cu care lucram pentru a expune lucrarile din colectia familiei noastre, totul este gratuit – de la asigurarea aferenta pentru lucrarile de arta, mai putin supravegherea lor in interiorul muzeului – parte ce revine administratiei muzeului, la lucruri care tin de panotaj si tehnica, cum ar fi o instalatie led cu ajutorul careia publicul poate citi si vedea mai bine o litografie, de exemplu. De asemenea, oferim tot suportul legat de informatii, fotografii sau studii mai amanuntite despre una dintre lucrari, precum si transportul lucrarilor inainte si dupa expozitie.

Datorita pandemiei, am reusit sa dezvoltam si un sistem audio special pentru publicul care vine sa vada expozitiile noastre pe care il punem la dispozitie oricarui muzeu din lume la preturi foarte accesibile, astfel incat sa poata fi folosit de cat mai mult public in conditii de siguranta. Sistemul pe care il propunem nu necesita conexiune la internet sau instalare de aplicatii mobile, asadar devine foarte accesibil oricui trece pragul unui muzeu si vrea sa afle mai multe despre lucrarile dintr-o expozitie.

Nota redactiei. Valoarea unei lucrari creste cu cat este inclusa in mai multe expozitii. Adeseori, expozitiile intinerante, pe langa faptul ca ofera unui public larg posibilitatea de a vedea lucrari din colectii private, fac parte dintr-o strategie de marketing care ajuta la cresterea pretului lucrarilor.

Citește în continuare