Skip to content

Teatrul in vremea covid19: Mihaela si Marius Stanca, Avangardia: Lansam un produs nou – MicroTeatru

Continuam seria interviurilor despre situatia teatrelor din Romania cu managerii teatrului independent Avangardia, Mihaela si Marius Stanca

„Am venit cu un concept nou – MicroTeatru by Avangardia, un produs gandit special pentru online si cu orizont de aplicare si in afara spatiului virtual in perioada imediat urmatoare terminarii crizei.”

Mihaela si Marius Stanca

Acest proiect ne va permite sa devenim pe deplin operationali intr-o perioada relativ scurta de timp si sa scoatem toti angajatii din somaj tehnic.  Si mai mult chiar, sa oferim o colaborare stabila unui numar mare de actori si personal tehnic si auxiliar cu care avem o relatie indelungata de colaborare.

Cum ati gestionat situatia de criza? Ati trimis angajati in somaj tehnic sau le-ati desfacut contractele de munca?

In momentul in care s-a declansat criza, Teatrul Avangardia a trebuit sa-si intrerupa orice activitate. A trebuit sa amanam pe termen nedefinit toate spectacolele programate, inclusiv numeroase turnee, doua premiere si o participare la FITS 2020. Vorbim, practic, despre un numar de peste 30 de reprezentatii numai in lunile martie si aprilie.

Teatrul pe care il conducem este un teatru independent care se sustine exclusiv din vanzarea de bilete. Suntem si noi in aceeasi situatie ca actorii independenti: daca nu jucam, nu avem incasari.

Pentru a putea acoperi costurile de functionare si a reusi sa producem noi spectacole, este necesar sa punem la vanzare reprezentatiile cu minim o luna inainte de data programarii. O premiera este pusa la vanzare cu minim 2 luni inainte pentru ca din incasarile din prevanzarea de bilete pentru respectiva premiera si din incasarile de la celelalte spectacole sa putem acoperi costurile de productie, chirie sala si echipamente pentru repetitii, tehnicieni extra pentru repetitii, costume, recuzita, decoruri, drepturi de autor pentru text, drepturi de autor pentru muzica (spectacole precum “Si Din 10 N-a Mai Ramas Niciunul” de Agatha Christie sau “Sherlock Holmes si Jack Spintecatorul” de Ricard Reguant si Cata Munar au muzica originala special compusa pentru ele), cheltuielile cu transportul si cazarea regizorului, cheltuielile de publicitate etc.

In plus, in situatia de fata, o mare parte din banii obtinuti din vanzarea de bilete au fost cheltuiti cu inchirierea salilor din orasele unde aveam programate deplasari, cu plata pentru transportul echipei si al decorurilor si costumelor, cu plata cazarii, cu promovarea spectacolelor (un anumit procent din proiectia incasarilor il cheltuim mereu in avans pentru promovare), cu investitia in decorurile, recuzita si costumele pentru noile premiere.

Dar am avut noroc cu spectatorii (acei spectatori fara de care nu am putea exista) care, in numar destul de mare, au inteles situatia noastra si nu si-au cerut banii inapoi, acceptand amanarea spectacolelor chiar si pentru niste date incerte. Pentru ca nu avem cum sa programam pana cand nu apar, din surse oficiale, niste directii si reguli clare de urmat si pana cand nu vom fi siguri ca nu le vom pune in pericol sanatatea. De aceea, le multumim si pe aceasta cale pentru intelegere si rabdare.

Avem angajati si avem o serie de cheltuieli curente care merg inainte, chiar daca incasarile s-au oprit. De exemplu, decorurile si costumele celor 12 spectacole din stagiunea curenta sunt depozitate in niste spatii pentru care platim o chirie lunara destul de consistenta (asta si pentru ca sunt destul de complexe si ocupa mult spatiu, asa cum si anumite spectacole au foarte multe costume care ocupa destul de mult spatiu, fiind aranjate corespunzator).

Suntem constienti ca cea mai importanta resursa a unui teatru sunt oamenii. Si vorbim aici atat despre actori cat si despre intreaga echipa de productie care include producatorii, regizorii tehnici, asistentii de productie, tehnicienii de sunet si lumini, personalul care intampina spectatorii, personalul de la casa de bilete, graficianul etc. Cu actorii lucram in baza unor contracte de drepturi de autor pentru fiecare piesa in parte, iar o parte din tehnicieni ii subcontractam de la o firma. Avem insa si un numar de angajati pe care ii apreciem foarte mult si care au fost alaturi de noi atat in vremurile bune cat si in cele mai putin bune. Si intentionam sa functionam impreuna la fel de bine pentru mult timp de acum incolo.

De aceea am ales ca solutie provizorie somajul tehnic, punand-ne, in acelasi timp, mintea la contributie pentru a gasi o solutie de iesire din criza, o portita care odata deschisa sa ne aduca un suflu de aer proaspat si perspectiva unui nou drum.

Ne-am gandit la ce depinde de noi si la ce este in afara controlului nostru. Este clar ca nu avem cum sa controlam si nici macar sa prezicem evolutia crizei coronavirusului. Ceea ce s-a intamplat pana acum ne arata cat de nesigur este totul si cum se schimba toate ghidajele si regulile de la o saptamana la alta.

Astfel ca nu ne-a ramas decat sa inovam, sa facem un mare pas mental in lateral si sa gasim o cale prin care Teatrul Avangardia sa continue sa existe si, chiar mai mult decat atat, sa functioneze in aceste vremuri grele. Astfel ca am venit cu un concept nou – MicroTeatru by Avangardia, un produs gandit special pentru online si cu orizont de aplicare si in afara spatiului virtual in perioada imediat urmatoare terminarii crizei.

Acest proiect ne va permite sa devenim pe deplin operationali intr-o perioada relativ scurta de timp si sa scoatem toti angajatii din somaj tehnic.  Si mai mult chiar, sa oferim o colaborare stabila unui numar mare de actori si personal tehnic si auxiliar cu care avem o relatie indelungata de colaborare.

Cati actori independenti se aflau in diverse proiecte de colaborare cu teatrul dvs si acum au ramas fara surse de venit? 

Colaboram cu aproximativ 50 de actori, dintre care majoritatea sunt si angajati la teatre de stat precum: Teatrul National Bucuresti, Teatrul Bulandra, Teatrul Odeon, Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie, Teatrul Excelsior sau Teatrul Evreiesc de Stat. Sunt insa si actori care lucreaza doar in teatrul independent. Ei sunt cei care, intr-adevar, au ramas fara surse de venit si am incercat sa cooptam cat mai multi dintre ei in noul proiect MicroTeatru by Avangardia.

Salutam pe aceasta cale si initiativa prompta a actorilor Oana Pellea, Chris Simion, Marius Manole, Serban Pavlu, Mihai Calin, Istvan Teglas si Vlad Zamfirescu care, la scurt timp de la declansarea crizei, au lansat platforma de sustinere actorindependent.

Actorii independenti au intrat si ei in somaj tehnic de la intrarea in vigoare a normelor, asa cum au intrat si cei 6 angajati permanenti, care fac parte din echipa noastra artistica si de productie.

Am dori totusi sa mai atragem atentia asupra unui aspect important. De incasarile spectacolelor depind foarte multi colaboratori: fotografi, sufleuri, coafeze, make-up artisti, tehnicieni de sunet si lumini, masinisti, manipulatori decor, personal de tip hostess si personalul de la Cinema Pro unde jucam. Toti acestia, care sunt in jur de 50 de persoane, au ramas fara activitatea pe care o aveau cu noi si o parte din ei erau freelanceri, nu erau angajati.

Insa intentia si dorinta noastra a tuturor este sa iesim din zona aceasta de somaj tehnic, sa dezvoltam impreuna proiecte frumoase care sa aduca bucurie in sufletele noastre si in cele ale spectatorilor. De aceea, am inceput sa ne mobilizam si sa creionam impreuna noul proiect. Acestuia i s-au alaturat deja o parte dintre actorii care joaca in alte spectacole ale noastre: Serban Pavlu, Camelia Pintilie, Alex Conovaru, Andrei Mateiu, Serban Gomoi, Ioana Barbu, Andreea Hristu, Ioana Marcoiu, Andreea Mateiu, Istvan Teglas si Stefana Samfira.


Ce s-a intamplat cu spectacolele care erau in repetitii?

Aveam in pregatire doua noi spectacole care urmau sa aiba premiera in martie, respectiv aprilie 2020. Pentru prima aveam deja vandute primele doua reprezentatii.

“Sherlock Holmes si Jack Spintecatorul” de Ricard Reguant si Cata Munar, in regia lui Ricard Reguant si cu muzica originala compusa de Pep Sala. Este un thriller spectaculos in care cel mai cunoscut detectiv din lume ajunge fata in fata cu cel mai infricosator criminal in serie din istorie. Din distributia spectacolului fac parte Mihai Calin, Cristi Iacob, Serban Gomoi, Ana Covalciuc, Alex Conovaru, Andreea Hristu, Vitalie Bichir, Victor Bucur, Andreea Mateiu, Beatrice Rubica si Daniel Burcea.

Asa cum mentionam mai sus, intrasem in linie dreapta cu acest spectacol, avand un numar de repetitii la activ, costumele si recuzita terminate, o parte din decor deja realizata.

Cea de-a doua premiera este o comedie neagra in stil Tarantino, “Reservoir Cats”, scrisa de Carolina Corvillo si regizata de Ricard Reguant. Din distributie fac parte: Andreea Vasile, Florentina Tilea, Andreea Hristu, Alexandra Apetrei si Dana Marineci.

Ambele premiere vor avea loc in 2021.

Microteatrul propune spectatorilor o experienta artistica originala: piese de teatru de 15 minute, pentru un public de 15 persoane, in sali de aproximativ 15 metri patrati.


Sunteti de acord cu transmisia spectacolelor online?

Pentru noi teatrul este magia aceea care se intampla in sala de spectacol, din interactiunea unica si minunata dintre actorii de pe scena si spectatorii din sala. Teatrul este un organism viu, o simbioza intre actori, spectatori, echipa tehnica – asa apare magia pe scena.

Nu suntem partizanii difuzarii online a spectacolelor decat in cazul in care s-au realizat filmari profesioniste ale acestora special in acest scop, lucru pe care l-am vazut in rare cazuri, cum ar fi la seria de productii ale The National Theatre din Londra sau la musicalurile lui Andrew Lloyd Webber care au fost filmate special pentru a fi comercializate pe suport DVD. Si atunci, de fapt, nu mai vorbim despre teatru, ci despre un produs hibrid orientat catre consumatorul din mediul digital. 

In momentul in care iti muti cartierul general in online este bine sa o faci cu cap, nu doar sa iti iei toate acareturile din offline si sa le trantesti otova in online. Este foarte important sa iti cunosti publicul si comportamentul acestuia in mediul online. Evident, trebuie sa mentii stacheta sus si sa livrezi in continuare continut de calitate.

Insa una dintre marile provocari este mentinerea atentiei. Cand esti in sala de spectacol mediul lucreaza in favoarea ta – spectatorii au venit special in sala sa vada un spectacol, si-au alocat un anumit interval de timp pentru aceasta activitate si nu o pot suprapune cu o alta activitate. Nu acelasi lucru il putem spune despre mediul digital cand o alta activitate din offline poate interfera in orice moment cu experienta digitala alterand-o sau anuland-o.

Cu aceste lucruri in minte, am inceput sa creionam proiectul MicroTeatru by Avangardia, un nou concept cultural gandit special pentru mediul digital. Este, practic, interfata prin care Teatrul Avangardia a ales sa comunice cu spectatorii in mediul digital.

Am pornit de la un trend de mare succes din Spania si America Latina – Microteatrul. Aparut in Spania in 2009, in contextul unei societati aflate mereu pe repede inainte, uneori fara prea multe resurse din categoria timp dar cu anumite nevoi spirituale “ramase in asteptare”, microteatrul propune spectatorilor o experienta artistica originala. Este vorba despre un produs artistic creat special pentru zilele noastre, avand la baza arta cea mai vie din constelatia artelor traditionale – piese de teatru de 15 minute, pentru un public de 15 persoane, in sali de aproximativ 15 metri patrati.

Noul proiect ii apropie de teatru si pe cei care il percep ca pe o chestie densa, invechita, plictisitoare fara sa fi avut macar o data in viata lor contact cu teatrul. Este dorinta si speranta noastra de a face cat mai multa lume sa simta gustul teatrului si sa ii vedem apoi, din ce in ce mai des, in salile de spectacol.

Aflat la intersectia dintre teatru si film, Microteatru by Avangardia aduce in fata publicului povesti fascinante de viata de la comedii la thrillere, musicaluri sau catharsisuri emotionale. Durata lor scurta le face ideale pentru o scurta pauza de relaxare, de deconectare de la lumea din jur si conectare la eul interior sau pentru acele putine momente de liniste ale parinților cu copii mici.

Intr-o prima etapa, avand in vedere perioada pe care o traversam (starea de urgenta) am selectat texte care se pretau a fi inregistrate de actori la ei acasa, urmand bineinteles indicatiile regizorului. Am contactat autori consacrati de microteatru pentru a ne trimite versiuni speciale pentru online ale pieselor lor si piese noi scrise special pentru online.

Apoi, dupa o prima selectie a textelor le-am tradus, am creionat echipa fiecarui proiect in parte si am inceput seria de repetitii si consultatii cu regizorul in spatiul virtual. Filmarile primite de la actori au fost montate de catre echipa de Creative Production a Teatrului Avangardia si apoi au fost urcate pe site gata pentru a fi vizualizate in sistem pay per view. O vizualizare costa 20 lei si poate fi achizitionata prin intermediul site-ului www.MicroTeatru.ro si platformei bilet.ro.



Care e strategia pentru stagiunea urmatoare cand se vor deschide teatrele?  

In acest moment avem creionata in linii mari strategia pentru noua stagiune. Evident, vom reveni cu productiile curente, cu reprogramarile spectacolelor care nu s-au putut juca atat in Bucuresti cat si in celelalte orase in care aveam programate turnee. Am fost anuntati deja de catre organizatorii FITS 2020 ca spectacolul “Demnitate”, selectat in cadrul editiei de anul acesta, va fi reprogramat in cadrul editiei din 2021.

De asemenea, vom scoate cele doua premiere care fusesera programate pentru primavara aceasta. In acelasi timp, vom continua cu proiectul online, pentru care vom crea si o extensie pe scena. Detaliile si calendarul implementarii fiecarei actiuni in parte vor fi decise insa in momentul in care se vor anunta oficial masurile si regulile care vor trebui respectate de catre organizatorii de spectacole. Am putea spune ca, in ceea ce priveste noua stagiune, momentan suntem intr-un stand-by proactiv.           

Teatrul Avangardia este unul dintre cele mai expansive teatre independente din peisajul cultural romanesc, care in ultimii ani s-a remarcat prin realizarea unor spectacole de inalta tinuta artistica, cu 50 000 de spectatori pe stagiune

La finalul stagiunii 2018 – 2019, acesta inregistra un numar impresionant de spectatori, aproximativ 35.000. In anul urmator, numarul aceasta reprezenta doar Bucurestiul. Diferenta (pana la 50 000) reprezenta participarea in festivaluri si turneele din 7 orase mari din tara.

Spectacolul “Demnitate” (2017) de Ignasi Vidal, cu Marius Manole si Serban Pavlu in rolurile principale, a fost selectat la scurt timp de la premiera in 6 festivaluri nationale de teatru:  Festivalul Monodrame de la Bacau, Festivalul “Stefan Iordache” de la Caracal, Festivalul de Teatru Nou de la Arad, Festivalul de Teatru Politic Scenele Memoriei de la Brasov, Festivalului National de Teatru – FNT 2018 si chiar la editia din acest an a Festivalul International de Teatru de la Sibiu – FITS 2020 care a fost amanata pentru anul 2021.

Prin prezenta sa pe piata si modul sau de a functiona, Avangardia demonstreaza ca teatrul poate fi in acelasi timp atat un produs de suflet cat si o afacere capabila sa se autosustina. Se bucura de un regizor artistic spaniol de renume, Ricard Reguant, de experienta celor doi manageri, Mihaela si Marius Stanca, de nume sonore ale scenei romanesti: Marius Manole, Maia Morgenstern, Serban Pavlu, Cristi Iacob, Medeea Marinescu, Mihai Calin, Victoria Cocias, Ion Haiduc, Mihai Gruia Sandu, dar si un numar din ce in ce mai mare de actori independenti precum Ioana Barbu, Stefana Samfira, Andrei Mateiu, Irina Stefan, Monica Ciuta, Andreea Mateiu, Daniel Burcea, Dani Ionescu sau Doina Antohi.

Citește în continuare