Skip to content

Moda invizibila: povestea designerului care a vandut cu 8.700 de euro o rochie care nu exista in realitate.

Legatura dintre tehnologie si lumea digitala a cucerit un nou teritoriu la New York in cadrul Summitului Ethereal. Modelul de afaceri in industria modei ar putea fi schimbat pentru totdeauna dupa vanzarea primei rochii couture digitale.

Richard Ma, directorul executiv al unei companii de securitate din San Francisco a platit 8.762 de euro in cadrul unei licitatii pentru o rochie-cadou pentru sotia lui. Este o suma mare pentru o rochie couture, mai ales pentru una invizibila in lumea reala, o rochie care nu exista in forma fizica.

Rochia a fost creata de casa de moda The Fabricant cu sediul in Amsterdam. Start-up-ul olandez a folosit software pentru design de imbracaminte 2D si 3D, modelul digital a fost adaugat peste o imagine deja existenta cu sotia lui Richard, Mary Ren. Rezultatul final cu Mary Ren purtand rochia a fost postat pe conturile personale de social media.

Richard Ma s-a aratat foarte incantat de achizitia digitala: „Este cu siguranta foarte scumpa dar este o investitie. Eu si sotia mea nu cumparam haine scumpe de obicei insa aceasta rochie are valoare pe termen lung. In 10 ani, toata lumea va purta moda digitala. E un moment unic, e un semn al vremurilor care vor veni.” 

Piesa vestimentara couture numita „Iridescence” va ramane strict in mediul digital, nefiind reprodusa vreodata in forma fizica. Licitatia prin care a avut loc vanzarea lanseaza oficial piata mondiala de articole digitale de colectie, cunoscuta si sub denumirea de colectii crypto. 

Licitatia a fost pornita de compania Dapper Labs si echipa din spatele fenomenului blockchain Crypto Kitties. Pentru a convinge cumparatorul, rochia a fost „purtata” de artista Johanna Jaskowska, cunoscuta pentru filtrele digitale populare pe care le creaza pe Instagram.

Previziunile facute de experti in urma cu cateva luni indica faptul ca  piata de colectii crypto va atinge peste 200 de miliarde de dolari in anii urmatori. 

Brandurile globale de pe piata reala a articolelor vestimentare incearca de cativa ani sa intre pe piata digitala pentru a tinti consumatorii din Generatia Z – cei nascuti dupa 1997 care au cunoscut lumea prin ochii computerelor si a telefoanelor mobile. Majoritatea este obisnuita deja sa aleaga haine personalizate pentru personajele din jocurile preferate, multe dintre ele fiind platite.

The Fabricant nu este prima casa de moda care vinde haine digitale, exista multe alte exemple din ultimii ani. Insa au fost primii care au vandut o piesa couture, un articol de colectie.

In 2016, site-ul Bitmoji a realizat un parteneriat cu Bergdorf Goodman care a permis utilizatorilor sa foloseasca pentru cele mai noi haine prezentate pe podiumurile de moda pentru a-si personaliza avatarul. Printre designerii care au permis folosirea hainelor digitale au fost Zac Posen, Alexander McQueen si Calvin Klein.

In noiembrie 2018, retailerul Scandinav Carlings a lansat prima colectie digitala, Neo-Ex. Cele 19 piese unisex au fost vandute intr-o luna cu preturi intre 10 si 30 de euro.

Gigantul ASOS a lansat o colectie cu jocurile Sims si Fortnite care le-a permis utilizatorilor sa cumpere pantofi sport digitali Jordan inspirati de personaje din filme.

Hainele digitale ar putea fi cea mai buna solutie pentru problemele climatice globale cauzate de industria modei.

Inovatia digitala ar putea fi o solutie pentru problemele climatice globale din ultimii ani. Consumul excesiv din industria modei, mai ales in randul tinerilor este unul dintre principalii contribuabili la criza actuala. Este motivul pentru care a fost semnat Pactul Modei in urma cu cateva saptamani. Cele mai mari case de moda din lume si-au asumat responsabilitatea pentru daunele provocate si vor incerca sa reduca emisiile de carbon si gaze.

Nevoia de a arata tinute cat mai diverse in mediul digital ale generatiilor Z si a milenialilor este unul dintre factorii principali care au accelerat problemele de poluare. Daca nevoia acestora va gasi rezolvare prin hainele digitale pe care tin sa le arate pe Facebook si Instagram, cumparaturile fizice ar putea fi in scadere si ar determina gigantii din retail sa produca mai putine haine fizice si mai multe produse vestimentare digitale.

Citește în continuare