Skip to content

Muzee din Romania in care puteti vedea capodopere de arta de la Rembrandt, Monet, Rodin, Klimt, Titian, Jan Van Eyck si Rubens.

In ceea ce priveste turismul cultural, Romania nu este o destinatie aflata in primele 10 sau 20 din Europa. Majoritatea muzeelor romanesti au fost fondate pe baza unor colectii private create sau donate de oameni de stiinta, intelectuali, burghezi si elitele care dominau „La Belle Epoque” de la inceputul secolului al XX-lea. Multi dintre ei aveau colectii de arta importante la nivel european, cu lucrari cumparate de la targurile de arta de la Paris si din Nordul Italiei. Insa cele mai multe au disparut sub conducerea comunistilor care s-au straduit sa stearga orice urma de educatie si au regresat mentalitatea artistica inapoi cu cateva secole. Cele ramase au fost vandute imediat dupa anii ’90 sau decoreaza peretii unor oameni influenti care le-au cumparat de pe piata neagra, unde au fost ascunse cativa zeci de ani.

In acelasi timp, colectiile de arta europeana si capodoperele din muzeele romanesti nu sunt de neglijat. Pentru iubitorii de arta, lucrarile ar putea fi un prilej de turism cultural accesibil in aceste vremuri restrictive. De la una dintre cele mai valoroase lucrari ale lui Jan Van Eyck care se afla la Sibiu pana la numeroasele tablouri ale lui Gustav Klimt comandate de Regele Carol I pentru a decora Castelul Peles sau Rembrandt-ul si Monet-ul de la Bucuresti, va invitam sa va pregatiti o lista a viitoarelor calatorii prin tara in functie de operele de arta preferate.

In Galeria de Arta Europeana de la Muzeul National de Arta al Romaniei veti gasi cel mai mare numar de capodopere de arta din tara. 

„Galeria de Arta Europeana”, aflata in aripa sudica a Muzeului National de Arta al Romaniei include un nucleu central de lucrari din colectia Regelui Carol I, caruia i s-au adaugat opere din colectiile Ioan si dr. Nicolae Kalinderu, Toma Stelian, Anastasie Simu, Al. Saint-Georges si din vechea Pinacoteca a Municipiului Bucuresti.

Picturile si sculpturile expuse reflecta cronologic dezvoltarea principalelor scoli europene de arta. Arta italiana este reprezentata prin picturi de Domenico Veneziano, Jacopo Bassano, Bronzino, Tintoretto si Luca Giordano. Epoca de Aur al artei olandeze este reflectat prin lucrari de Rembrandt in timp ce arta flamanda este reprezentata de artisti precum Rubens, Pieter van Mol, Pieter Brueghel cel Tanar si Jan Brueghel cel Batran. Ilustrative pentru diferite perioade din creatia lui El Greco, cele trei tablouri ale marelui pictor domina sala dedicata artei spaniole. Scoala germana include lucrari de Lucas Cranach cel Batran si Hans von Aachen, iar cea franceza include panze ale unor artisti precum Claude Monet, Paul Signac, Alfred Sisley si sculpturi de Auguste Rodin, Camille Claudel si Antoine Bourdelle.

De la El Greco, puteti admira scena religioasa „Adoratia pastorilor” care face parte dintr-un ansamblu realizat intre 1596 si 1600 pentru altarul principal al unui colegiu spaniol. Celelalte cinci picturi din structura de sase care exista initial sunt expuse la Muzeul Prado din Madrid.

De la Rembrandt, veti gasi „Aman in fata Esterei”, un episod cheie din istoria evreilor. De la Brueghel, este expus ciclul „Anotimpurilor” pictata de Pieter Brueghel cel Tanar in atelierul mostenit de la tatal sau. De la Rodin se afla „Varsta de bronz”, de la Rubens este „Portretul Giovannei Spinola Pavese” si de la Tintoretto scena religioasa cu „Buna Vestire”.

De la Licinio veti gasi o compozitie spectaculoasa si reprezentativa pentru geniile artistice din perioada Renasterii: „Intoarcerea fiului risipitor”, o parabola din Evanghelia lui Luca.

Castelul Peles are o colectie impresionanta de lucrari realizate de Gustav Klimt, Ernst Klimt si Franz Matsch dar si copii dupa cei mai mari maestri ai picturii.

In anul 1879 cand lucrarile de constructie ale Castelului Peles erau reluate cu mare avant, la Viena, Gustav Klimt, Ernst Klimt si Franz Matsch fondau atelierul de pictura Künstlerkompagnie. In 1883, anul inaugurarii castelului Peles, cei trei artisti au primit prima mare comanda, concretizata in realizarea a 26 lucrari destinate decorarii resedintei de vara de la Sinaia a Regelui Carol I al Romaniei. Pana in prezent, castelul Peles este singurul muzeu din Romania care pastreaza in patrimoniul sau pictorul creatorilor austrieci.

Lui Klimt ii sunt atribuite lucrarile „Primavara” care este amplasata in stanga lojei regale din Sala de teatru a castelului dar si pandantul “Vara” din aceeasi sala. Klimt a semnat si „Portretul lui Johann Georg, Principe de Hohenzollern” flancat de „Eitel Friedrich VII” si „Philip Friedrich Christoph”, aflati in Casa scarii de onoare.

Regele Carol I si-a creat, conform unei politici culturale specifice secolului al XIX-lea si conform propriului sau gust, o pinacoteca privata. Ea cuprindea atat galeria de tablouri vechi cat si galeria de copii. Copiile dupa opere de artisti celebri erau un lucru tipic secolului al XIX-lea, reprezentand expresia unui anume gust pentru pictura veche.

La comanda regelui s-au realizat in intervalul 1880-1910, aproximativ 100 de copii identificate de curatorii muzeului, dupa lucrari celebre, repere ale istoriei artei si picturii din scolile venetiana, flamanda, germana si franceza: Boticelli, Raffaello, Correggio, Titian, Velázquez, Murillo, Rubens, Anton van Dyck, Rembrandt, Hans Holbein, Albrecht Dürer, Rogier van der Weyden, Tintoretto, Fra Filippo Lippi si Ribera.

Lui Gustav Klimt ii este atribuita copia din 1885 „Portretului Isabellei d’Este” dupa Titian. Create in acelasi an, Ernst Klimt figureaza in galeria de copii cu doua tablouri: „Tanar comandant de osti” dupa Anton van Dyck si  „Ecaterina Cornaro dupa Titian.

Muzeul de Arta din Iasi a fost fondat pe o colectie de 51 tablouri cu semnaturile unor mari maestri precum Rubens, Caravaggiosau Murillo.

Infiintat in 1860, la baza muzeului de Arta din Iasi au stat 12 picturi din colectia politicianului Scarlat Varnav, care, aflat la Paris, a achizitionat 16 tablouri apartinand marchizului Alexandre Marie Aquado de Las Marismas. Erau semnate de Rubens, Caravaggio, Pietro Liberi, Murillo, Eustache le Sueur, Philippe de ChampaignesiEgbert van Heemskerk. 

La mai putin de un an, a fost adaugata colectia lui Costache Negri formata din 39 de tablouri semnate de Veronese, Van Dyck, Poussin, Tintoretto, Solimenasi Jan Both. De-a lungul timpului, patrimoniul muzeului s-a imbogatit cu multe donatii iar astazi pastreaza aproximativ 10.000 de opere de arta: pictura, grafica si sculptura. Muzeul a avut mai multe sedii, iar din 1957 se afla in Palatul Culturii din Iasi. Exponatele sunt organizate in trei galerii: Arta romaneasca moderna, Arta contemporana romaneasca si arta europeana.

In Galeria de arta universala picturile sunt grupate pe scoli nationale: italiana si spaniola, flamanda si olandeza, franceza, germana, austriaca si rusa. Sunt prezentate lucrari atribuite lui Van Dyck, Murillo, Veronese, Poussin, Cranach sau unor discipoli ai acestora. 

Printre lucrarile expuse in muzeu se numara „Cezar primind capul lui Pompei”, de Peter Paul Rubens, „Cafenea flamanda” de Egbert van Hemskerk, „Sfantul Ioan Botezatorul” de Francisco Antolinez y Sarabia si „Fecioara in extaz” de Bartolome Esteban Murillo.

Muzeul Brukenthal din Sibiu expune „Omul cu tichie albastra”, unul dintre cele 20 de tablouri atribuite lui Jan van Eyck si o lucrare de Titian. Tablourile lui van Eyck sunt estimate la zeci sau sute de milioane de dolari. 

Baronul Samuel von Brukenthal a construit al doilea nivel al Palatului Brukenthal special pentru adapostirea colectiilor sale constituite intre anii 1759 si 1774 la Viena. Incepand cu anul 1790, la etajul al doilea al palatului din Sibiu a amenajat o galerie cu 800 lucrari de pictura, expuse in 13 incaperi. De-a lungul timpului, colectia a fost deposedata iar autoritatile comuniste au transferat o parte din ele in anul 1948 la Muzeul National de Arta din Bucuresti. Au fost recuperate in 2006 si sunt expuse in cadrul sectiei tematice de pictura europeana din cadrul „Capodopere ale Colectiei Brukenthal”. Include lucrari create de Lotto, da Messina, Brueghel cel Tanar, Jan van Eyck, Hans Memling, Jordaens, Teniers, Wouwerman, Magnasco si Carriera.

Din selectia de la Brukenthal fac parte si patru tablouri furate in anul 1968 si recuperate in anul 1998: Bouts, Titian, van Mieris si Carriera -„Portret de femeie”. In prezent, in expozitie pot fi admirate si lucrari de Veronese, Cranach, Rubens, Tullio Lombardo, Hans von Aachen, Annibale Carracci, van Ravesteyn, van Reymerswaele.

Printre cele mai memorabile capodopere de la Sibiu se numara Titian – „Ecce Homo”, Antonello da Messina – „Rastignirea”, Hans Memling – „Portret de femeie rugandu-se” si „Portret de barbat citind”, Alessandro Magnasco „Il Lissandrino” – „Pomana la manastire”,  Pieter Brueghel al II-lea cel Tanar – „Uciderea pruncilor” si „Peisaj cu capcana de pasari”, Lucas Cranach cel Batran – „Fecioara Maria cu Pruncul si Sfantul Ioan Botezatorul”, Paolo Veronese – „Cap de copil (portretul lui Adriano de Porto)” si Annibale Carracci – „Batjocorirea lui Hristos”.

Cea mai importanta capodopera de la Brukenthal si probabil, de pe teritoriul Romaniei, este „Omul cu tichie albastra” pictat in jurul anului 1430. Timp de aproape 500 de ani, s-a crezut ca tabloul ii apartine lui Albert Durer, purtand monograma acestuia in coltul din stanga sus. In acelasi timp, s-a descoperit ca numele lui Durer a fost atribuit in secolul al XVIII-lea datorita cotei de piata ridicate a artistului german. Dupa zeci de ani de dezbateri intre istoricii de arta legate de autorul lucrarii, a fost realizata o examinare cu raze infrarosii care au determinat faptul ca este vorba de un van Eyck veritabil. 

Valoarea „Omului cu tichie albastra” ar putea fi cea mai mare a unei lucrari de pe teritoriul Romaniei, cu exceptia creatiilor lui Constantin Brancusi. Daca ar fi scos la vanzare, este estimat ca „Portretul Arnolfini” al lui van Eyck ar avea un pret de pornire de 100 de milioane de dolari iar Altarul din Ghent este considerat o opera inestimabila. 

„Altarul din Ghent”, cea mai cunoscuta opera a lui van Eyck, a fost renovata recent – proiectul a costat 2,2 milioane euro iar vitrina in care a fost expus valoreaza in jur de 30 de milioane de euro. Prezenta lucrarii in biserica pentru care a fost creata are o influenta directa in numarul de vizitatori ai Belgiei. In acelasi timp, altarul este considerat cel mai dorit tablou din istorie, fiind furat de nenumarate ori.

Citește în continuare