Skip to content

(exclusiv) Nick Bilton, regizor Fake Famous, “Oamenii se uita la influenceri si gandesc: sper sa fie aratati lumii pentru frauda si minciuna lor.”

HBO are de cateva zile un documentar care a revolutionat intreg internetul, Fake Famous.

Filmul este un experiment care isi propune sa destructureze mecanismele prin care oameni obisnuiti pot ajunge faimosi pe Instagram: trei tineri obisnuiti au fost transformati in “influenceri” cu sedinte foto false, cu cumparat de urmaritori si comentarii false, pentru a arata cum se construieste o lume falsa in social media.

Experimentul a fost realizat de Nick Bilton, jurnalist pentru Vanity Fair si The New York Times, care scrie despre tehnologie si cultura pe care social media a dezvoltat-o. In experimentul lui, cei trei tineri subiecti (o actrita in devenire, un tanar designer si un agent imobiliar gay) isi creeaza o lume falsa cu calatorii in locuri exotice care de fapt nu exista (fotografiaza o imagine care il arata pe unul dintre baieti in avion folosind un colac de WC peste o imagine luata dintr-o banca de fotografii pentru a parea ca se uita prin geamul avionului) si camera ii urmareste in transformarea lor. Unul dintre subiecti – Chris Bailey, tanarul care vrea sa devina designer de urban fashion – nu rezista presiunii de a fi fals tot timpul si renunta la experiment, celalalt baiat Wylie Heiner intra in depresie, iar fata – Dominique Druckman – merge cel mai departe in a fi “influencer”.

Urban.ro a vorbit prin telefon, la doua zile de la lansarea filmului la nivel global, cu jurnalistul si scriitorul Nick Bilton, autorul acestui film, despre experimentul lui si despre ce a descoperit intrand mai adanc in lumea influencerilor fake.  

Care au fost reactiile in America, tara falsului absolut prin Kardashians, la filmul tau?

O multime de oameni au vazut filmul si le-a placut, ceea ce e surprinzator pentru mine, ei scriu in social media “uitati-va la asta, e important”. Sunt cu siguranta si oameni care au falsificat audiente ca sa fie “influenceri”, iar acestia nu au fost foarte impresionati pentru ca filmul arata lumea asa cum este.

America e o tara care e construita pe faima. Ai mentionant Kadashians, ele sunt primele persoane care au devenit faimoase pentru ca erau faimoase, fara nimic altceva ca baza. Au facut un job extraordinar din asta, dar ele sunt un exemplu si despre cealalta parte a monedei celebritatii de fatada. Nu stiu daca stii dar a fost un story in Forbes, una dintre Kardashian a fost pe coperta Forbes drept prima miliardara ca influencer. Si mai tarziu s-a dovedit ca, de fapt, au mintit;  nu e miliardara, pur si simplu au declarat alte cifre la taxe ca sa poata pretinde ca e miliardara si sa fie pe coperta Forbes. Asta e o nebunie absoluta. Nivelul la care au ajuns ca sa pretinda ca au aceasta viata pe care, de fapt, nu o au e nebunesc…

Dar pentru Kardashian nu mai era nevoie sa minta si sa spuna ca e miliardara, erau bogate suficient E foarte ciudata cultura din tara voastra, nu inteleg de ce sa simtiti nevoia sa mintiti cu asa ceva…

De asta am vrut sa fac filmul… Sa aratam lumea aceasta in care toti viseaza sa traiasca in America. Probabil ca e peste tot in lume, dar in America e cel mai rau, e un cosmar.

Lumea aceasta de a fi faimos pentru ca esti faimos cred ca e un exemplu despre cei care cred ca faima, si bogatia, si atentia o sa-i faca mai fericiti, o sa fie mai iubiti de cei din jur. Dar cred ca in realitate este total opusul.

Avem multe exemple in America in care copiii celebri au sfarsit ca dependenti de droguri sau in puscarie, vietile lor au fost tot timpul despicate in patru, si cred ca atunci cand ajungem la influenceri e si mai rau, pentru ca totul e fake, nu e nimic real.

E o statistica in film despre cum 140 de milioane de oameni de pe Instagram sunt considerati faimosi, celebritati, influenceri. Asta e populatia Rusiei, e imposibil pentru 140 de milioane de oameni sa fie faimosi.

Dar crezi ca a fi influencer e o meserie? Sunt platiti pentru ceea ce fac…

Da, e un job, dar cred ca mult din ceea ce spun ei ca sunt “job-uri” nu sunt reale. E ca si cum ai deschide un restaurant si le-ai spune oamenilor ca servesti burgeri, dar nu e carne e o hartie care arata o poza cu carne. Pe de alta parte, cultura in care influencerii traiesc este creata ca sa se simta bine ei cu ei. Este o meserie, dar e doar un ambalaj despre cum sa te simti tu bine mintindu-te si sa-I faci pe ceilalti sa te invidieze.

Daca vrei sa fii un actor sau un scriitor sau un contabil, faci ceva care da mai departe catre oamenii din jur, da ceva inapoi societatii. Cu influencerii totul este despre sa-i faci pe cei care se uita sa se simta prost legat de propria persoana ca sa cumpere un produs pe care tu l-ai primit gratis ca sa te lauzi.

Mult de pe Instagram inseamna sedinte foto in bikini, dar in filmul tau sunt trei personaje, o fata si doi baieti si nicio sedinta foto in bikini. De ce ai ales calea grea sa-i faci faimosi in social media?

Sunt multe femei atractive si barbati care isi arata patratelele de pe abdomen in social media, e logic ca atrag atentia. La The New York Times avem o gluma: cand oamenii spun “povestea mea a avut milioane de vizualizari saptamana asta”, noi glumim despre cum acele numere nu inseamna de fapt nimic. Pentru ca daca pui un videoclip porno pe prima pagina de la The New York Times o sa aiba milioane de vizualizari. Numai pentru ca a captat multa atentie nu inseamna si ca e ceva bun, valoros.

Sigur ca am fi putut lua un model incredibil, sa-l tinem pe jumatate dezbracat, sa-l facem influencer si eram siguri ca am fi obtinut multe reactii. Dar am vrut sa aratam ca orice persoana de pe lumea asta poate sa faca partea de influenceri fake. Si chiar cred asta.

Stiu ca am filmat in Los Angeles si am ales trei tineri simpatici, dar cred ca oricine iese in social media si cumpara 1 milion de followers pe Instagram va incepe sa fie tratat diferit. Vor deveni “faimosi” si vor primi experiente la care n-ar fi avut acces altfel, iar posibilitatile lor de job-uri se vor schimba.

Oamenii nu se uita la actori intr-un film si se gandesc “sper sa fie pusi intr-o situatie in care sa greseasca”, dar se uita la influenceri si gandesc “sper sa fie aratati lumii pentru frauda si minciuna lor”. Tot mai multi oameni stiu ca influencerii nu sunt onesti, nu e adevarat ceea ce posteaza ei. Tot mai multi oameni se asteapta ca marile companii din spatele social media, administratorii, sa ia masuri.

Cati bani ai cheltuit pe instagram cumparand followers si comentarii pentru cei trei tineri din proiect?

E destul de greu de spus pentru ca multa vreme am cumparat o multime de lucruri ca sa experimentez situatii, sa va vad ce merge mai bine. Vorbim de mii de dolari. Pentru Dominique cred ca am mers pana la 2000 de dolari.

In timpul filmarilor ai sesizat schimbari ale personalitatilor lor, ale ego-ului lor? Beneficiau de atentia ta si a echipei de filmare aproape non stop.

Chris a devenit mai concentrat pe versiunea lui reala si nu a vrut sa faca compromisuri. Ceea ce mi s-a parut minunat. La inceput la casting era “hai sa incerc sa vedem ce se intampla, poate pot sa fiu un influencer fals, poate pot sa fac sedinte foto false, poate pot sa ma descurc cu mesajele false de la bots”. Dupa care, fata in fata cu situatia, a spus “nu sunt eu, nu ma simt confortabil”. Am admirat asta la el.

Cel de-al doilea lucru pe care l-am remarcat a fost cu Domnique. Ea a intrat la un moment dat cu totul in povestea fake. Era “wow, viata mea se schimba, am inceput sa primesc produse de beauty gratuit.” Odata ce a aparut Corona Virus, s-a retras repede din toata nebunia lucrurilor false.

Daca ne uitam global la acest fenomen, unde crezi ca vor fi influencerii in 10 ani?

Cred ca sunt atat de multi oameni din toata lumea incantati sa vada filmul nostru tocmai pentru ca sunt multi care stiu ca aceasta cultura a influencerilor e “bullshit”, iarta-ma. (rade). Cred ca multi oameni nu iubesc influencerii, nu au respect pentru ei.

Oamenii nu se uita la actori intr-un film si e gandesc “sper sa fie pui intr-o situate in care sa greseasca”, dar se uita la influenceri si gandesc “sper sa fie aratati lumii pentru frauda si minciuna lor”.

Tot mai multi oameni stiu ca influencerii nu sunt onesti, nu e adevarat ceea ce posteaza ei. Tot mai multi oameni se asteapta ca marile companii din spatele social media, administratorii, sa ia masuri. Dar ei nu fac asta pentru ca nu sunt incurajati sa faca asta. Cred ca multi oameni isi doresc ca aceasta industrie fake sa dispara; din ce se arata mai multa falsitate, vor avea mai putin public. E deja un trend descendent.

M-am uitat la contul tau de Instagram, nu e foarte multa activitate acolo, dar am remarcat ca ai un baiat. Ce se va intampla daca fiul tau va dori sa fie influencer intr-o zi.

O doamne, acesta e cel mai mare cosmar. (rade)

Nu-mi folosesc contul de Instagram pentru ca in urma cu cativa ani in timp ce vedeam un apus superb in San Francisco, m-am apucat sa-l fotografiez si intr-o clipa m-am gandit: de ce nu ma bucur cu adevarat de asta si nu ma uit la apus?! Mi-am promis ca nu voi trai ca sa fac postari in social media.

Nu vreau sa fac lucruri in viata mea ca sa urmaresc cate like-uri am, cate comentarii. Cred ca la capatul liniei, ceea ce am invatat facand acest film, e ca marile companii – Facebook, Instagram – care au creat social media sunt marii responsabili pentru aceasta lume falsa, pentru aceasta ierarhizare ca intr-un joc unde cu cat ai mai multi followers cu atat esti mai bun. Si cred ca aceste companii nu vor repara situatia, pentru ca nu sunt oameni cu interese bune, nu sunt companii cu interese corecte.

Si vor bani…

Desigur, vor din ce in ce mai multi bani obtinuti in aceasta cultura falsa. Nu le pasa nici cat negru sub unghie de impactul in societate al acestei lumi false. Zero.

De asta cred ca e responsabilitatea noastra ca societate sa reparam lucrurile. Ce am inteles vazand unul dintre personaje, Wylie, cu depresia si ingrijorarile lui, dar si cu transformarile celorlalti doi, este ca noi avem responsabilitatea sa ne invam copiii de la varste foarte mici ca ceea ce e in social media nu e real, nu e ceva ce ar trebui sa-si doreasca si sa urmareasca, e un joc pe care poti sa-l joci, e o alegere, dar nu TREBUIE sa joci, nu e obligatoriu.

E o replica in film care spune asa “Cand e vorba de copiii nostri facem reguli care sa-i protejeze, despre cand sa bea, cand sa conduca, daca sa aiba o arma sau nu. Facem toate lucrurile astea, dar pentru social media nu sunt reguli.” Si cred ca datoria noastra ca parinti este sa facem reguli in social media pentru copiii nostri si sa-i invatam ca lucrul la care se uita, postarile de pe social media, sunt un fals, nu sunt reale.

Copilul tau are telefon?

Nu, categoric nu. E amuzant ca zilele trecute m-a si intrebat “cand am sa am si eu un telefon?” I-am spus “ai 6 ani” si-a replicat “prietenul meu are telefon!”. La 6 ani?! E o nebunie. I-am spus ca nici nu discutam mai mult despre aceasta posibilitate. No way.

Fake Famous e disponibil pe HBO si HBO Go aici.

Citește în continuare