Skip to content

Prima sculptura din seria „Sarutul” a lui Constantin Brancusi va fi expusa timp de 10 zile la Bucuresti. Lucrarea de o importanta majora in arta europeana are o valoare de asigurare de 22 milioane de euro.

Sarutul, 1907, Muzeul de Arta Craiova

Celebra sculptura „Sarutul” creata in 1907 de Constantin Brancusi va fi expusa la Bucuresti timp de 10 zile.  Lucrarea va fi inclusa in cadrul unei expozitii temporare Art Safari care va putea fi vizitata zilnic, intre 21 si 30 august, orele 12:00-21:00, si in cadrul programului de tururi nocturne vineri si sambata de la 22:00 la 1:00.

Este prima sculptura din seria Saruturilor lui Brancusi si, potrivit Art Safari, are  o valoare de asigurare de 22 de milioane de euro. In prezent se afla la Muzeul de Arta Craiova, in zilele urmatoare va fi transportata la Bucuresti in conditii de maxima securitate cu o firma specializata in manipularea si deplasarea operelor de arta pretioase. 

Capodopera va fi escortata de Jandarmeria Romana si va fi pazita non-stop la Bucuresti, fiind una dintre operele definitorii ale patrimoniului brancusian.

„Sarutul” revine la Bucuresti dupa cinci decenii, cea mai recenta expunere in Bucuresti a fost in anul 1976.

„Sarutul” este o opera de importanta internationala, a fost expusa in marile muzee si galerii de arta din lume, printre care Muzeul Guggenheim – New York, Fundaţia Cartier – Paris, Centrul Pompidou – Paris, Muzeul de arta din Philadelphia, Centrul pentru arte BOZAR din Bruxelles.

Este primul „Sarut” din ciclu dedicat iubirii al lui Brancusi la care a lucrat aproape 40 de ani. Opera a fost sculptata intr-o maniera aparent simpla, neavand nevoie de detalii anatomice si surprinzand esenta mesajului. Artistul folosea o tehnica personala de cioplire a pietrei. 

Lucrarea reprezinta in stilul abstract specific seriei dedicate sarutului realizata de Brancusi, doi indragostiti care se imbratiseaza.

O versiune a „Sarutului” din 1910 serveste drept piatra funerara in cimitirul Montparnasse din Paris, Franta, in timp ce alta versiune poate fi vazuta la Muzeul de Arta din Philadelphia. 

Sarutul, 1910, cimitirul Montparnasse, Paris

In cimitirul Montparnasse exista de fapt doua versiuni ale Sarutului. Prima a fost instalata chiar de Brancusi in 1910 la comanda doctorului roman Solomon Marbais. Era destinata mormantului iubitei sale, studenta rusoaica Tatiana Rachevskaia, care s-a sinucis in acelasi an.  La 90 de centimetri inaltime, este cea mai inalta lucrare din aceasta serie si a starnit o serie de controverse in urma cu doi ani cand urmasii lui Marbais au incercat sa mute lucrarea din cimitir pentru a fi vanduta insa primaria Parisului i-a oprit, argumentand importanta culturala a operei.

In cadrul expozitiei Art Safari, lucrarea este expusa alaturi de scrisorile dintre Constantin Brancusi si muza sa cu 35 de ani mai tanara, dansatoarea americana Florence Meyer. Pe una dintre ele, Brancusi chiar a desenat o schita a Sarutului.

Biletele pot fi achizitionate pe artsafari.ro sau direct de la intrare, in Palatul Dacia-Romania, strada Lipscani, nr. 18-20, Bucuresti. 

O serie de informatii despre Constantin Brancusi sunt disponibile online gratuit. Documentarul realizat de TVR si Televiziunea Franceza despre Constantin Brancusi pune in context cele mai cunoscute opere ale artistului.

Intitulat „Brancusi sau scoala de a privi”, documentarul TVR dezvaluie legatura dintre creatiile lui Brancusi si copilaria artistului nascut in satul Hobita de langa Targu Jiu.

Filmul urmareste cronologic opera lui Brancusi de la ramele create la Scoala de Ucenicie din Craiova, la sculpturile grecesti din perioada de studiu la Arte Frumoase in Bucuresti si descoperirea limbajului personal in atelierul din Paris, prin „Pestele”. 

Pe urban.ro, gasiti si povestea dintre prietenia artistului cu Marcel Duchamp, una dintre cele mai frumoase prietenii din lumea artei, discrete si departe de ochi lumii.

Pentru ca Brancusi era foarte retras si nu se afisa la serate mondene, preferand sa-si primeasca prietenii in atelier, prietenia lui cu Duchamp nu a fost evocata niciodata in public chiar daca in epoca se stia ca acesta il ajutase sa expuna in America si ii facuse cunostinta cu clienti americani influenti care au achizitionat lucrari ale romanului.

Asa se face ca prietenia lor a fost apreciata in adevaratele ei nuante si profunzimi dupa moartea lui Brancusi cand a fost documentata si inventariata intreaga lui corespondenta. Brancusi pastrase toata corespondenta cu Duchamp, il mentiona adesea si in scrisorile care iubita sa – Marthe.

Citește în continuare