Skip to content

Dupa 10 ani de procese, „Sarutul” lui Brancusi din Cimitirul Montparnasse din Paris ar putea fi mutat. Sculptura este un omagiu adus de un doctor roman iubitei rusoaice care s-a sinucis.

O sculptura creata de Constantin Brancusi si devenita una dintre atractiile Cimitirului Montparnasse din Paris va fi mutata din loc. Dupa procese care au durat peste 10 ani, justitia franceza a hotarat ca urmasii persoanei ingropate sub piatra de mormant peste care se afla sculptura este detinatoarea de drept a operei de arta si o poate revendica oricand isi doreste.

In ciuda verdictului din instanta, in luna decembrie cand si-au dorit sa extraga sculptura, Primaria Parisului le-a refuzat mostenitorilor incercarea de a o ridica din loc. Justitia franceza si reprezentantii Primariei au puncte de vedere foarte diferite cand vine vorba de importanta culturala a lucrarii.

Creata in anul 1910, varianta „Sarutul” din Montparnasse reprezinta in stilul abstract specific seriei dedicate sarutului realizata de Brancusi, doi indragostiti care se imbratiseaza. Sculptura devenita un simbol al unei povesti de dragoste cu final tragic este estimata la 40-50 de milioane de euro.

Lucrarea a fost realizata in 1910 la comanda doctorului roman Solomon Marbais. Era destinata mormantului iubitei sale, studenta rusoaica Tatiana Rachevskaia, care s-a sinucis in acelasi an. 

Tatiana Rachevskaia s-a nascut intr-o familie de rusi din Kiev si se mutase la Paris pentru a studia la Facultatea de Medicina. Era descrisa ca fiind anarhista si se invarte in cercurile de prieteni ale scriitorului revolutionar Ilya Ehrenbourg si Lev Tolstoi.

Pentru a-si perfectiona abilitatile de franceza, tanara a inceput sa ia lectii de la un doctor de origine romana, stabilit la Paris care lucra la Institutul Pasteur – Solomon Marbais. Intre ei a pornit o idila care s-a incheiat in stilul romanelor rusesti. La finalul lunii noiembrie 1910, sora lui Marbais a vizitat-o pe Tatiana in camera unde statea cu chirie si, cand a impins usa, a gasit-o spanzurata. Moartea ei a fost clasata drept sinucidere.

Inmormantarea a avut loc in luna decembrie iar doctorul Marbais le-a cerut parintilor Tatianei sa il lase sa aseze un omagiu pe mormant. Astfel, l-a chemat pe Constantin Brancusi, proaspat iesit din atelierele lui Rodin, sa realizeze o varianta speciala a „Sarutului”, motiv pe care incepuse sa il sculpteze in 1907.

In primavara anului 1911, sculptura a fost instalata deasupra mormantului. La 90 de centimetri inaltime, este cea mai inalta lucrare din aceasta serie. Versiunea din Montparnasse este similara celor de la Muzeul National de Arta din Bucuresti si de la Muzeul de Arta din Philadelphia.

In cei peste 100 de ani in care a fost expusa in cimitir, sculptura a fost relativ necunoscuta dar devenise un loc de pelerinaj pentru indragostitii care cunosteau povestea dintre Marbais si Rachevskaia. 

Problemele au intervenit in anul 2005 cand piata operelor lui Brancusi a explodat dupa vanzarea „Pasarii in spatiu” cu 27 milioane de dolari intr-o licitatie la Christie’s. A devenit a doua cea mai scumpa sculptura vanduta vreodata, fiind devansata de o opera a lui Giacometti.

Ulterior, sase cetateni din Estul Europei s-au adresat reprezentantilor cimitirului pentru a revendica sculptura, sperand sa se imbogateasca din vanzarea ei. 

Casa de licitatii Millon in frunte cu dealerul de arta Guillaume Duhamel i-au cautat intens si gasit pe urmasii lui Rachevskaia care erau localizati in Ucraina. I-au convins sa isi ceara drepturile asupra lucrarii, sa o extraga din soclu si sa o scoata la vanzare prin intermediul lor.

Urmasii care pana atunci nu stiau de existenta sculpturii, ar fi descoperit o scrisoare in care parintii Tatianei ar fi platit, de fapt, lucrarea direct lui Brancusi cu 200 de franci francezi.

In 2006, Duhamel a cerut autoritatilor sa le acorde dreptul sa extraga sculptura pe care a sugerat sa o inlocuiasca cu o copie. Raspunsul a fost neasteptat: ministrul culturii a clasificat „Sarutul” drept „comoara nationala” si a interzis iesirea de pe teritoriul francez. In 2010, dupa cativa ani de incercari, prefectul regiunii pariziene a inregistrat mormantul Tatianei drept „monument istoric”. De atunci, a inceput confruntarea dintre mostenitori si statul francez.

Pentru a pune presiune pe autoritati, in 2018, sculptura a fost acoperita cu o cutie de lemn fara instiintarea reprezentantilor cimitirului.

Surprizele au continuat pentru urmasii Tatianei cand Primaria Parisului le-a refuzat cererea de extragere argumentand ca „Sarutul” este un moment cultural de mare importanta si este inamovibil. Sculptura este protejata de o alarma si de trei camere de supraveghere asezate pe peretii din apropiere.

In perioada care urmeaza, acestia se vor judeca cu autoritatile pentru a primi permisiunea de a extrage lucrarea de pe mormant.

„Montparnasse cemetery”, aerial view of cemetery, Paris, France,Image: 145508689, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no

La randul lui, mormantul lui Constantin Brancusi se afla tot in Cimitirul Montparnasse, alaturi de Alexandre Istrati si Natalia Dumitresco. In incinta exista alte cateva statui si sculpturi create de acesta pentru artistii decedati.

In Romania, ziua de 19 februarie ii este dedicata sculptorului printr-o serie de evenimente care sunt blocate in timp.

Citește în continuare