Skip to content

Shakespeare Globe, criticat de JK Rowling pentru o piesa de teatru care o prezinta pe Ioana d’Arc non-binara, nici femeie, nici barbat. Romanca Ilinca Radulian, absolventa la Harvard, regizeaza spectacolul.

Celebrul teatru londonez Shakespeare Globe reinventeaza povestea Sfintei Ioana d’Arc intr-un nou spectacol care va avea premiera saptamana viitoare, pe 25 august, in regia romancei Ilinca Radulian.

Intitulat, „I, Joan”, productia o prezinta pe eroina franceza ca un personaj „queer”, non-binar, care nu se identifica nici ca femeie, nici ca barbat, genul ei sexual fiind inafara spectrului normativ. Initiativa a atras numeroase critici din partea organizatiilor pro-feministe dar si a unor asociatii care promoveaza interesele credinciosilor catolici, Ioana d’Arc fiind, inainte de toate, o sfanta catolica.

In ciuda criticilor aduse pe retelele de socializare si in presa internationala, reprezentantii Shakespeare Globe insista sa nu atribuie personajului din spectacol pronumele „ea”. Toate comunicatele de presa si mesajele emise de echipa de comunicare a teatrului se refera la Ioana d’Arc cu pronumele „ei” („they/them” in limba engleza).

Decizia The Globe a fost anuntata in premiera pe contul de Twitter al institutiei care trimite catre pagina de web oficiala a spectacolului: „Noua noastra piesa I Joan o arata pe Ioana ca un lider legendar care foloseste pronumele „ei”. Nu suntem primii care o prezinta pe Ioana in acest fel si nu vom fi ultimii. Abia asteptam sa impartasim aceasta productie cu toata lumea si sa descoperiti aceasta icoana culturala.”

Pe site-ul Shakespeare Globe se mentioneaza ca utilizarea pronumelor „ei” (they) pentru a se referi la o persoana singulara a fost documentat de Oxford English Dictionary inca din 1375, inainte ca Ioana d’Arc sa se nasca: „Si oricum, teatrele nu se ocupa de realitatea istorica. Teatrele produc piese de teatru, iar in piese, orice poate fi posibil.”

Pozitia teatrului englez se afla in mijlocul unor discutii despre modul in care arta ar trebui sa interpreteze surse textuale. In industriile creative, a devenit o traditie ca artistii si in special regizorii sa reinterpreteze textele clasice, sa le adapteze si sa le puna in scena pentru a fi relevante in contextul contemporan. 

Reprezentantii teatrului considera ca „Shakespeare nu a scris piese de teatru exacte din punct de vedere istoric. A luat figuri din trecut pentru a pune intrebari despre lumea din jurul lui. Scriitorii nostri de astazi nu fac nimic diferite, indiferent daca se uita la Anne Boleyn, Nell Gwynn, Emilia Bassano, Edward al II-lea sau Ioana d’Arc. Shakespeare Globe este un loc al imaginatiei. Un loc in care, pentru o scurta perioada de timp, putem macar sa luam in considerare posibilitatea unei lumi diferite. Pe scena ati vazut furtuni, scufundarea unor corabii, gemeni care nu seamana deloc si sunt credibili si chiar o regina care se indragosteste de un magar. (…) Acesta este rolul teatrului: de a pune intrebarea „ce ar fi daca?”.”

Piesa a fost scrisa de Charlie Josephine si va fi regizata de romanca Ilinca Radulian, absolventa la Harvard care lucreaza cu Shakespeare Globe din 2019.

In comunicatul de presa trimis de Shakespeare Globe se subliniaza faptul ca institutia este pro-drepturile omului iar aceste drepturi includ si persoanele transsexuale, non-binare, de culoare, minoritati etnice si persoanele cu dizabilitati. 

Michelle Terry, directorul artistic al teatrului, a declarat ca „Istoria a oferit nenumarate si minunate exemple de ale Ioanei portretizata ca femeie. Aceasta productie ofera pur si simplu posibilitatea unui alt punct de vedere.”

Spectacolul o va avea pe actrita Isobel Thom in rolul principal si va urmari rolul Ioanei d’Arc in Razboiul de 100 de ani dintre Franta si Anglia. La randul ei, Thom se identifica ca non-binar. 

Nascuta si crescuta in Romania, Ilinca Radulian a absolvit Liceul „George Cosbuc” din Bucuresti in anul 2003 si a facut un an de regie de teatru la UNATC, dupa care s-a retras.

Dupa ce a depus aplicatii la 17 universitati, Ilinca Radulian a fost acceptata in toamna anului 2006 la Universitatea Harvard de unde a absolvit cu o licenta in „English and Theatre”, urmat de un master in regie de teatru de la Birbeck la University of London pe care l-a obtinut in 2014.

In ultimii 7 ani, Radulian a lucrat la cele mai importante teatre din Londra. A inceput ca asistent de regie la Harold Pinter Theatre in 2016 unde a lucrat la spectacolele „Mary Stuart” si „Hamlet” care i-a adus actorului Andrew Scott – care l-a jucat pe Hamlet – o nominalizare la premiile Olivier. 

Ulterior, a regizat „Roulette Player” si „Luck Out” la The Yard Theatre in 2017-2018, urmat de „Summer and Smoke” la Duke of York’s Theatre. In portofoliul ei se mai afla si spectacole la Park Avenue Armory in New York dar si pentru proiectul Secret Theatre de la Lyric Hammersmith.

Din 2019, lucreaza cu Shakespeare Globe Theatre care imita intocmai celebrul teatru creat de Shakespeare in secolul al XVI-lea. In sezonul 2019-2020 a fost in echipa de regie pentru „Henry VI” si „Richard III”.

In Romania, a regizat in 2015 „Fight Club” la halele Sinatex din strada Popa Nan, avandu-i in distributie pe Paul Ipate, Alec Secareanu, Dani Achim si Alexandru Mavrodineanu. A fost un spectacol multimedia care utiliza mapping-ul pe peretii halelor si mutarea scenei in mijlocul spectactorilor.

Mai jos puteti urmari un scurt interviu cu Ilinca Radulian despre spectacolul pe care il pregateste la Shakespeare’s Globe. Mai multe detalii despre spectacol si bilete veti gasi aici.

Anuntul spectacolului „I, Joan” a provocat o reactie puternica in cercurile catolice care si-au exprimat consternarea, spunand ca interpretarea de la Shakespeare Globe diminueaza viata eroica a Sfintei Ioane d’Arc si „sterge demnitatea femeii”.

Pentru catolici, Sfanta Ioana d’Arc este un simbol al castitatii si al „curajului feminin”, fiind vazuta ca o femeie care si-a sacrificat viata pentru cautarea adevarului.

Una dintre cele mai influente pareri pe aceasta tema a fost emisa de JK Rowling, autoarea universului Harry Potter care a a ridiculizat spectacolul, sustinand ca schimbarea Ioanei d’Arc este „o insulta daunatoare”. In plus, a repostat un mesaj al unui utilizator de pe Twitter care a scris „Urmeaza sa vedem ca Napoleon a fost o femeie pentru ca a fost invins la Waterloo.”

Rowling s-a remarcat in ultimii ani ca o militanta impotriva drepturilor persoanelor transsexuale, primind numeroase amenintari cu moartea pentru pozitia ei fata de acest subiect. In ciuda reactiilor negative pe care le-a starnit in randul fanilor Harry Potter si chiar a actorilor din filme care au ales sa se distanteze de ea, autoarea isi mentine ferm pozitia si critica in mod constant incercarile de a oferi persoanelor transsexuale un loc egal cu cel al femeilor.

Reactia lui Rowling a fost sustinuta de grupurile de crestini catolici si de Heather Binning de la Women’s Rights Network care a declarat pentru Daily Mail ca spectacolul este daunator femeilor.

Binning a declarat ca „Acest lucru demonstreaza cum artele si industriile noastre creative au preluat acest invelis „woke” fara a realiza ca „a fi amabil” cu un grup de oameni de fapt raneste si dauneaza unui alt grup important si fundamental. Ioana d’Arc era femeie. Primii ei ani au fost petrecuti gatind, facand curatenie si ingrijind animalele. Cand avea 10 ani, a avut viziunea ca va lupta pentru Franta. Pentru a face acest lucru, ea a capatat aspectul exterior de a fi barbat. Acest lucru nu a avut nimic de-a face cu „sentimentele” ei dar cu realitatea biologica si cu dezavantajele faptului ca era femeie. „

Ioana d’Arc a devenit o eroina nationala in Franta dupa ce si-a salvat tara de englezi in timpul Razboiului de 100 de ani din secolul al XV-lea.

Ioana d’Arc s-a nascut in 1412 intr-o familie de tarani catolici. La varsta de 13 ani, a inceput sa auda voci si a crezut ca Dumnezeu a ales-o sa conduca Franta in victoria impotriva Angliei in Razboiul de 100 de ani. Ulterior, l-a convins pe Printul Carol de Valois sa o lase sa conduca armata franceza in Orleans care se afla sub asediu de catre englezi. A iesit invingatoare.

Dupa ce printul a devenit Regele Carol al VII-lea, Ioana d’Arc a fost capturata de burgunzi, aliatii englezilor, si a fost judecata pentru vrajitorie, erezie si faptul ca se imbraca in haine barbaresti. Pentru ca nu dorea sa fie asociat cu acuzatiile de vrajitorie, Regele nu i-a venit in ajutor iar Ioana a fost arsa pe rug in piata din Rouen la doar 19 ani, in 1431. 

20 de ani mai tarziu, Carol al VII-lea a deschis un nou proces prin care si-a propus si a reusit sa ii curete numele de acuzatiile aduse. In 1920, a fost canonizata si a devenit una dintre cele mai faimoase sfinte ale bisericii catolice.

Citește în continuare