Skip to content

(exclusiv) Teatrul National Targu Mures a lansat un program online de new media in teatru. Regizorul Adi Iclenzan: “Noul format ne poate permite sa gandim programatic, sa generam platforme dinamice de dialog cultural”

Cu aproape toate institutiile culturale inchise, actele artistice s-au mutat in special in mediul online, iar companiile incep sa gaseasca solutii noi pentru a fi cat mai aproape de public.

Un proiect de new media in teatru se intampla la Targu Mures, unde Teatrul National a avut deja premiera primului performance in formatul propus de regizorul Adi Iclenzan, care a initiat proiectul RoDrama – Piese de teatru romanesti, de la inceputuri pana in prezent”, care consta intr-o serie de spectacole-lectura care sunt transmise online.

Programul isi propune sa urmareasca cronologic istoria pieselor de teatru romanesti, iar formatul si abordarea conceptuala se gasesc la intersectia dintre spectacol lectura, podcast si teatru radiofonic.

urban.ro a povestit despre initiativa Teatrului National Targu Mures cu regizorul Adi Iclenzan, cel care a gandit intreg programul RoDrama.

Adi Iclenzan

Cum a aparut ideea programului “RoDrama”?

Din necesitate. E un proiect generat de vremurile ciudate pe care le traim. Toate institutiile de spectacol au fost fortate sa isi reimagineze activitatea iar pasul catre online a fost singurul disponibil pentru o buna bucata de vreme. A fost evident pentru toata lumea ca trebuie sa ne gandim la un proiect care sa poata exista chiar si intr-o eventuala noua stare de urgenta. Unele teatre au actionat producand evenimente performative in spatiul online cercetand posibilitatiile acestui media. Noi am preferat sa separam fenomenul teatral de institutia teatrala, spectacolul de teatru ramanand pe scena – atunci cand va fi din nou posibil acest lucru. Fapt ce ne-a permis sa experimentam cu formate mai degraba specifice altor media podcast, teatru radiofonic, live streaming etc. in care sa inseram acele elemente ale spectacolului de teatru care pot fi compatibile. Apoi am mers mai departe si ne-am dat seama ca noul format ne poate permite sa gandim programatic, sa ne putem asuma un demers curatorial complex, sa generam platforme dinamice de dialog cultural, iar o istorie a dramaturgiei romanesti, de la inceputurile ei si pana la cele mai noi texte de teatru, parea sa ne ofere o strucura stabila dar si destul loc pentru inovatie. Asa a aparut RoDrama.

Mentionati in comunicatul de presa modalitati noi de abordare a prezentei online de catre o institutie publica de cultura. Ce reprezinta pentru dumneavoastra prezenta online? Cum v-ati raportat la acest new media inainte de criza pandemica?

„In ceea ce priveste seria RoDrama, ne alocam libertatea de a trata textele alese cu seriozitate, dar totodata intr-o forma relaxata, jucausa, prietenoasa. Speram ca publicul sa fie alaturi de noi in acest demers si sa se simta confortabil in universul pe care il propunem.”

Prezenta online a constituit dintotdeauna o modalitate foarte directa si eficienta de promovare fiindca ne-a permis sa ajungem instantaneu la publicul nostru si sa il informam cu privire la activitatea noastra de pe scena. In ultima jumatate de an, mediul online a devenit, sub imperativele restictiilor de miscare si de activitate, chiar canalul prin care ne-am prezentat continutul. Daca in perioada carantinei am venit in intampinarea spectatorilor cu productii inregistrate, repere ale stagiunilor trecute, cu live-uri sustinute de actori in cadrul carora au interactionat cu internautii in direct, am difuzat inregistrari special realizate ale unor fabule sau poeme reprezentative ale liricii locale, in prezent ne orientam spre reprezentatiile de tip video streaming si live-uri. Spectacolul “Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, in regia lui Theodor-Cristian Popescu, reprezinta pentru noi o dubla premiera, atat fiindca e prima montare a acestei piese pe scena Nationalului muresean, cat si fiindca este primul spectacol al nostru prezentat prin intermediul live streaming, pe platforma eventim.ro. In ceea ce priveste seria RoDrama, ne alocam libertatea de a trata textele alese cu seriozitate, dar totodata intr-o forma relaxata, jucausa, prietenoasa. Speram ca publicul sa fie alaturi de noi in acest demers si sa se simta confortabil in universul pe care il propunem.

Ati ales pentru promovare autori romani in spectacole-lectura pentru public care pot fi folosite atat de mediul preuniversitar, cat si de facultatile de profil umanist. Exista deschidere din partea acestor institutii? Urmeaza si un proiect in acest sens?

Partea buna a mediului digital e ca aici se stocheaza date care pot fi accesate peste x ani si de la y km departare. Noi incercam sa realizam o arhiva video a celor mai reprezentative texte de teatru din literatura de limba romana, arhiva ce va putea fi accesata liber atat de profesorii ce doresc sa o foloseasca in scopuri didactice, dar si de catre studentii ce au un interes sporit. Deocamdata, suntem intr-o faza incipienta a poiectului si nu stim care sunt toate posibilitatiile pe care le poate genera. Nu am spune nu unui proiect dedicat educatiei, dar deocamdata nu exista un demers concret in aceasta directie.

Cum a fost pentru Compania Liviu Rebreanu aceasta perioada post-carantina?

Perioada post-carantina a fost productiva, dar nu lipsita de unele frustrari cauzate, fireste, de seturile de restrictii anuntate deseori din scurt si care ne-au fortat sa ne reorganizam foarte rapid. Am avut norocul unui sezon estival prietenos, care ne-a permis sustinerea de reprezentatii in aer liber, atat in curtea interioara a Teatrului, cat si pe scena Teatrului de Vara din Targu-Mures. Cand am primit acordul de a reveni in sala, ne-am reluat activitatea, respectand normele stabilite de autoritati. Speram sa iesim cat de curand cu urmatoarea premiera, “Niste fete” de Neil LaBute, in regia Laurei Moldovan si, in viitorul apropiat, cu spectacolul “Kasimir si Karoline” de Ödön von Horváth, in regia lui László Bocsárdi. Totodata, vom demara o serie de proiecte cu caracter cultural si educativ, incurajati de cel aflat in curs de derulare, “Teatru la tine in scoala” – rezultatul unui parteneriat intre Asociatia pentru teatru Liviu Rebreanu si Teatrul National Targu-Mures – care se bucura de aprecierea elevilor si a dascalilor, chiar daca am fost nevoiti sa il realizam in mare masura online, in ton cu vremurile.

*

Urmatorul episod are loc astazi, 16 noiembrie, ora 19.00, si va fi transmis pe pagina de Facebook a Teatrului National Targu-Mures – Compania Liviu Rebreanu (https://www.facebook.com/tntgm). In episodul de astazi este prezentat “Muza de la Burdujani”, de Costache Negruzzi, iar din distributie fac parte Dan Radulescu – Caliopi, Edi Marinescu – Satrarul Trohin, Liviu Pancu – Draganescu, Mihai Craciun – Teodorini si Tiberius Vasiniuc – Stanica.

Citește în continuare