Skip to content

Tendinte culinare pentru 2022: lapte din cartofi, dieta climatariana, aroma de umami si o atentie deosebita acordata micului dejun.

Compania de marketing care se ocupa de lantul de supermarketuri britanice Waitrose a publicat un raport de tendinte culinare al inovatiilor si celor mai importante alimente care vor marca anul 2022. Cel mai interesant rezultat este ascensiunea laptelui din cartofi care va deveni principalul inlocuitor al diverselor tipuri de lapte vegetal. 

In locul laptelui de migdale, ovaz sau soia, Waitrose sustine ca tot mai multi oameni vor acorda atentie acestei bauturi realizata din cartofi.

De altlfel, in ultimii ani, mancarurile din plante si dietele vegetariene si vegane au crescut in popularitate din motive ce tin atat de beneficiile sanatoase ale acestora dar si de efectul pe care il au asupra mediului inconjurator. Se cunoaste deja efectul nociv pe care il au asupra planetei consumul de carne, de produse animale si exploatarea excesiv a acestora in scopuri alimentare.

Laptele din cartofi a devenit popular in ultimul an dupa ce a inceput sa fie vandut la scara larga sub numele de DUG de catre compania suedeza Veg of Lund. Thomas Olander, CEO-ul brandului a declarat pentru The Guardian ca pentru producerea laptelui din cartofi este nevoie de jumatate din pamantul necesar pentru a realiza laptele de ovaz si de 56 de ori mai putin pamant decat se cere pentru procesul de obtinere al laptelui de migdale.

Printre beneficiile laptelui din cartofi se numara faptul ca are un continut redus de zahar si grasimi saturate. Este descris ca fiind „foarte cremos si perfect pentru a produce spuma pentru iubitorii specialitatilor de cafea cu lapte. Momentan, exista trei versiuni ale bauturii, una pentru cereale, una pentru cafenele si una neindulcita.

Desi cartofii sunt considerati de obicei ca fiind nesanatosi, deoarece sunt consumati in varianta prajita, coapta, chipsuri sau piure, acestia au un amestec benefic de proteine, vitamine, minerale, fibre si carbohidrati. Nutritionistul Nataly Komova adauga ca acestia au antioxidanti si numeroase vitamine si sunt o versiune ideala pentru cei care sunt alergici la gluten sau soia. In schimb, laptelui vegetal caruia nu ii sunt adaugate suplimente de vitamine va avea o deficienta de vitaminele A, D, fosfor si iod.

Specialistii se asteapta ca piata alternativelor pentru laptele vegetal sa se dubleze in urmatorii 5 ani, pe masura ce unii consumatori vor sa traiasca sanatos si sa protejeze mediul inconjurator in timp ce tot mai multi copii sunt intoleranti la laptele de provenienta animala.

Un alt raport publicat de Mintel a dezvaluit ca in 2020, in Marea Britanie, s-a consumat cu 32% mai mult lapte vegetal fata de 2019, industria producatoare atingand o cifra de afaceri de 394 de milioane de lire sterline. Printre cele mai populare preferinte se numara bauturile din cereale, cocos si migdale.

Alte tendinte mai mici sunt aromele umami, dieta climatariana si o importanta semnificativa acordata mic-dejunului.

Dieta climatariana este o urmare oarecum logica a crizei climatice si a dorintei colective a consumatorilor adolescenti si tineri de a gasi o versiune ecologica de a se hrani fara sa ridice nivelul de poluare. Mai exact, este vorba despre o atentie sporita acordata amprentei de carbon pe care fiecare dintre noi a produce. Achizitia fiecarui aliment trebuie sa tina cont in cel mai mic detaliu de impactul pe care il are plantarea, recoltarea, producerea, ambalarea si comercializarea lui. Astfel, carnea rosie este inlocuita de plante cu un continut ridicat de proteine precum semintele, nautul, nuci, linte si tofu. 

Raportul indica faptul ca oamenii vor gati din ce in ce mai mult acasa, vor utiliza din ce in ce mai putina carne si vor fi mai atenti la cat de multa mancare arunca. Consumatorii vor compara constant obiceiurile lor pre-pandemice si post-pandemice. 

Micul dejun va deveni masa cea mai importanta a zilei nu doar in recomandarile medicilor ci si in realitate, acest lucru este asteptat sa fie observat si in comportamentul cumparatorilor in lunile urmatoare. Este un efect al pandemiei care a schimbat obiceiurile si a ridicat consumul de oua la micul dejun cu 68% fata de 2019. Consumul de bacon a crescut cu 21% iar produsele de patiserie cu 25%. Lipsa navetei pana la locul de munca a influentat durata timpului petrecut acasa cu familia sau cu cei dragi si a indemnat tot mai multi oameni sa considere prima masa a zilei ca un ritual de incepere a unei zile frumoase. De asemenea, se asteapta ca micul dejun sa devina tot mai variat si experimental, cele mai populare preparate sunt shakshuka, burito mexican sau buriton vegan cu avocado.

Conceptul japonez de umami va creste in popularitate si va deveni prevalent in alegerile culinare. Cuvantul reprezinta unul dintre cele 5 gusturi de baza – pe langa dulce, amar, sarat si acru – si este tradus printr-o „aroma savuroasa si placuta”, un gust placut sarat. In Marea Britanie, vanzarile de pasta Umami care poate fi adaugata in orice fel de mancare au crescut cu 17% fata de anul anterior.

Mai jos veti descoperi alte tendinte culinare si in materie de cocktailuri.

Citește în continuare