Skip to content

Tendinte: materiale organice revolutionare. Un brand danez a lansat un trening realizat dintr-o tesatura naturala din banane.

Industria modei se afla in pragul unei revolutii menite sa transforme in intregime procesul de productie atat al caselor de moda exclusiviste dar si al brandurilor mass-market, accesibile. In ultimii ani, se lucreaza intens la renuntarea la anumite materiale a caror productie este daunatoare pentru mediul inconjurator, contribuind la criza climatica actuala.

Productia de materiale textile este pusa in centrul atentiei in procesul de reinventare al modei. Se cauta materiale din surse cat mai organice, alternative la fibrele artificiale care sa poate fi utilizate pe termen lung in colectiile pe care le veti achizitiona din magazine.

Brandul danez Ganni a creat recent un trening realizat din reziduuri din banane. Este un proces inovator dezvoltat de compania Pyratex, specializata in descoperirea de materiale noi.

Primul trening lansat de Ganni este un experiment iar creatorii sai au declarat pentru Vogue Business ca nu se asteapta sa fie un succes dar ca este nevoie sa testeze piata, sa vada reactiile consumatorilor si sa inteleaga daca si cum trebuie adaptat noul material pentru a fi fezabil pe termen lung.

Fibrele din banane au fost gandite pentru a oferi o alternativa la fibrele sintetice, elastice utilizate in mod traditional pentru hainele sport. In imaginile din articol puteti vedea primele rezultatele, in prezent se lucreaza la cel putin alte 20 de versiuni ale materialului.

Nicolaj Reffstrup, CEO Ganni care a fondat compania alaturi de sotia lui, directorul de creatie Ditte Reffstrup, a declarat intr-un interviu acordat Vogue Business: „Criza climatica este atat de grava, trebuie sa facem un salt in acest sens. Nu poti inova materiale perfecte intr-un laborator.” 

Reffstrup se refera la procesul de test in care se afla materialul pe care l-au utilizat pentru treningul format din 3 piese. Primele modele vor fi puse in vanzare in curand si, in functie de reactiile clientilor dupa utilizarea hainelor pe termen mai lung, in conditii diferite, va fi adaptat pentru a putea fi introdus in sistemul mass-market.

Directorul companiei Ganni este constient de faptul ca o astfel de schimbare ar avea un impact real numai daca materialul ar fi utilizat de un retailer urias precum H&M.

„Poate ca un brand precum al nostru poate sa implementeze ideea dar avem nevoie ca H&M-ii lumii noastre sa adopte astfel de materiale pentru a avea impact la scara mare. Si ar putea face asta numai daca ar fi competitiv din punct de vedere al pretului.”  a declarat Reffstrup care considera ca factorul cel mai important nu ar fi pretul sau designul. Scopul este de a informa consumatorii ca exista si alternative. 

De altfel, Ganni a lucrat in ultimii ani cu inovatorii din zona materialelor organice: Mylo, Vegea, Renewcell si Infinna. In prezent, investeste in procesul de dezvoltare a 26 de materiale diferite pentru a reduce emisiile de carbon la jumatate pana in 2027.

Materialul se numeste momentan “Pyratex Element 2” si este, in esenta, o tesatura reziduala din banane. Este facuta din tulpina ramasa a arborelui de banane care este taiata si aruncata dupa colectarea fructelor si din care rezulta de obicei deseuri in cantitati considerabile. Pentru a transforma acel material dur, de inalta rezistenta, in material textil, Pyratex il prelucreaza mecanic si il inmoaie, ulterior il combina cu bumbac organic. 

Adaugarea bumbacului permite ca tesatura sa functioneze in masinile de tricotat. In prezent, se lucreaza pentru a reduce la minim cantitatea de bumbac necesare pentru a permite prelucrarea “Pyratex Element 2”.

Rezultatul este o fibra 100% naturala, cu proprietati de absortie, biodegradabila, fara alergeni si fara chimicale. Procesul de productie permite ca apa sa fie reutilizata ulterior pentru ferme.

O prima problema a materialului ar fi pretul care este de 8 ori mai mare decat cel al bumbacului organic. Insa brandul Scotch & Soda a inceput recent sa produca o noua colectie din “Pyratex Element 2” iar compania care a patentat produsul livreaza constant materiale catre branduri cu extindere mai larga precum Pepe Jeans, Philip Lim sau Fiorucci.

Mai jos puteti descoperi alte materiale inovatoare lansate in ultimii ani.

Citește în continuare