Skip to content

Lista celor 49 de spectacole incluse in selectia oficiala a Festivalului National de Teatru 2022. Silviu Purcarete, Razvan Mazilu, Leta Popescu, Radu Afrim, Matei Visniec, Carmen Lidia Vidu, Eugen Jebeleanu si Gianina Carbunariu, printre regizorii selectati.

Uniunea Teatrala din Romana a anuntat selectia celei de-a 32-a editii a Festivalului National de Teatru, prescurtat FNT 2022. Evenimentul va avea loc intre 5 si 13 noiembrie 2022.

In acest an, conceptul festivalului este „Grandite fragile. Istorii fluide” iar selectia a fost realizata de o echipa curatoriala formata din Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu si Calin Ciobotari. In intervalul 1 iunie – 1 septembrie 2022, au vizionat peste 100 de spectacole din intreaga tara, fizic si online, propuse de teatre de stat si independente, carora li s-au adaugat spectacole internationale dar si spectacolele vizionate de fiecare curator de-a lungul stagiunii trecute.

Cele doua categorii ale programului – „Granite fragile” si „Istorii fluide” au ghidat structura programului care urmareste abordarile si tendintele estetice ale teatrului romanesc contemporan.

Sectiunea „Granite fragile”  propune observarea unor estetici hibride, in comunicatul de  presa emis de UNITER, curatorii justifica argumentele alegerilor dar si o lista de criterii de care au tinut in selectia lor: „am fost atenti la interferente cu alte genuri, la integrarea tehnologiilor, la hibriditatea teritoriilor estetice, dar si la artisti si artiste ale caror poetici se releva ca fiind dinamice si coaguleaza directii curajoase.”

In privinta sectiunii „Istorii fluide”, aceasta grupeaza spectacole care reviziteaza relatia cu trecutul si interogheaza prezentul, recitesc istorii colective si de familie din perspective subiective, chestioneaza episoade controversate din istoria oficiala. Potrivit curatorilor: „Am considerat relevanta includerea in structura Festivalului National de Teatru a unor instalatii performative si creatii online si VR, ca raspuns direct la transformari semnificative ale limbajelor artistice din perioada pandemica, in care teatrul online a devenit o formula agreata de un public delocalizat sau atras de tot ceea ce tine de digitalizare.”

Pentru a detensiona o parte din discutiile care se creeaza in randul actorilor si ai regizorilor in legatura cu selectia FNT din fiecare an, curatorii au facut publice si o serie de principii, criterii sau norme de care au tinut cont in structura programului.

Acestea sunt adecvarea spectacolelor la provocarile timpului nostru, dimensiunea inovativa a realizarii scenice, performanta actoriceasca, publicul larg si asteptarile lui, reprezentativitatea geografica, propunerile teatrelor (fiecare institutie a propus cate 2 spectacole), „fragilitati” financiare, componenta educationala, spectacole-lectura si evenimente complementare. 

Alaturi de spectacolele propriu-zise, de lecturile performative si activitatile educationale, FNT propune dezbateri, vernisaje, precum si un targ al cartii de teatru, care va promova aparitiile editoriale semnificative din ultima perioada, facilitand totodata si intalniri cu autorii. 

Mai jos aveti selectia completa FNT 2022. Ulterior va fi anuntat programul oficial si vor fi puse in vanzare biletele.

Sectiunea ISTORII FLUIDE

Micro-istorii. Familii scindate

  • 8 tati de Tina Müller, traducere Ciprian Marinescu, regia Irisz Kovacs, scenografia Theodor Niculae, Teatrul de Stat Constanta
  • Antonin Artaud. Familia Cenci dupa Shelley si Stendhal, traducerea George Banu, regia Silviu Purcarete, scenografia Dragos Buhagiar, muzica originala Vasile sirli, Teatrul National „Vasile Alecsandri” Iasi 
  • Cancún de Jordi Galcerán, traducerea din limba spaniola Luminita Voina-Raut, regia, light design si ilustratia muzicala Felix Alexa (selectie din muzica originala compusa si interpretata de Alexander Balanescu), scenografia Andrada Chiriac, Teatrul „Nottara” Bucuresti 
  • Copiii noptii de Andrei Radu, regia Alexandru Weinberger-Bara, scenografia Corina Gramosteanu, video design Sebastian Hamburger,Teatrul National „Mihai Eminescu” din Timisoara 
  • Mama de Marta Barceló, traducerea Luminita Voina-Raut, regia Mariana Camarasan, scenografia Dragos Buhagiar. Un spectacol insotit, asistat si iubit de MC&AFI, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu 
  • Medeea: Furie, textul si regia Radu Popescu, scenografia Diana Mirosu, muzica Adrian Piciorea, miscare scenica Teodora Tudose, multimedia Diana Butnaru, Teatrul Apropo Bucuresti. Spectacolul a fost finantat de catre AFCN. 
  • Oameni singuratici, adaptare dupa Gerhart Hauptmann, traducerea Paul B. Marian, regia, scenografia, adaptarea textului, universul sonor Florin Caracala, video design Andrei Cozlac, miscarea scenica Alice Veliche, o co-productie Teatrul National „Vasile Alecsandri” Iasi, FaPt – Fabrica de Arta si Productie Teatrala si Centrul Cultural German Iasi / Deutsches Kulturzentrum Iasi
  • Parinti si copii de Brian Friel, dramatizare dupa romanul lui Turgheniev, traducerea si regia Vlad Massaci, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, miscarea scenica Florin Fieroiu, lighting design Cristian simon, video design Constantin simon, Teatrul National „I.L. Caragiale” din Bucuresti 
  • Tatal de Florian Zeller, traducerea Carmen Iernila, adaptarea scenica Raluca Aprodu, regia Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucuresti
  • Tradare de Harold Pinter, traducerea si regia Bobi Pricop, scenografia Oana Micu, coregrafia si muzica Eduard Gabia, light design Attila Kászoni, Teatrul National Targu Mures – Compania „Liviu Rebreanu” 
  • Trei surori de A.P. Cehov, traducerea din limba rusa Vladimir Turturica, regia Andrei si Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, muzica Mihai Dobre, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu  
  • Vrabia, textul si regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spataru, atmosfera sonora Oana Hodade, light design Tudor Nicorici si Bogdan Spataru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galati. Spectacol produs in cadrul PROIECT 9. TEATRU ROMaNESC CONTEMPORAN, program artistic derulat de Teatrul Dramatic „Fani Tardini” in perioada 2021-2024.

Macro-istorii. Societati fragmentate

  • Cabaret, libretul Joe Masteroff, dupa piesa lui John Van Druten si povestirile lui Christopher Isherwood, muzica John Kander, versurile Fred Ebb, regia, coregrafia si costumele Razvan Mazilu, decorul Sabina Spatariu, light design Costi Baciu si stefan Iosca, traducerea textului Carmen Stanciu, traducerea songurilor Alex stefanescu, pregatirea si directia muzicala Maria Alexievici, Teatrul Odeon Bucuresti 
  • caine cu om, caine fara om, un spectacol pe texte de Lia Bugnar, Dan Coman, Simona Goşu, Maria Manolescu, Oana Pellea, Radu Tudoran si Radu Afrim, regia, video si universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, coregrafia Flavia Giurgiu, efecte video & animatie Cristian Niculescu, design lumini Dodu Ispas, video oameni si caini Orlando Edward, Teatrul National „Marin Sorescu” Craiova 
  • Hamlet de William Shakespeare, bazat pe traducerea in limba maghiara de Arany János, dramaturgia András Visky, regia Gábor Tompa, decorul András Both, costumele Bianca Imelda Jeremias, muzica originala Vasile sirli, coregrafia Melinda Jakab, Teatrul Maghiar de Stat Cluj 
  • intoarcerea acasa de Matei Visniec, dramatizarea Ágnes Kali, un spectacol de Botond Nagy, scenografia Andreea Sandulescu, muzica originala si sound design Claudiu Urse, light si video design Cristian Niculescu, coregrafia George Pop, Teatrul Municipal „Matei Visniec” Suceava
  • Macbett de Eugène Ionesco, traducerea in limba maghiara Róbert Bognár, dramaturgia András Visky, regia Silviu Purcarete, decorul Helmut Stürmer, costumele Lia Mantoc, muzica Vasile sirli, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
  • Myth Show. O istorie a neincrederii de Daniel Chirila, regia David Schwartz, scenografia Alina Herescu, miscarea scenica Paul Dunca / Paula Dunker, muzica Paul-Ovidiu Cosovanu, lighting design si video Cristian Niculescu, Teatrul Tineretului Piatra Neamt 
  • Nu mai tine linia ocupata de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazar, decorul Andreea Tecla, costumele Andra Handaric, coregrafia Andrea Gavriliu, sound design Adrian Piciorea, video design Ioana Pop si Daniela Groza, Teatrul National „Lucian Blaga” Cluj-Napoca 
  • Oameni. De vanzare, textul si regia Carmen Lidia Vidu, dramaturgia Rudolf Herbert, multimedia Cristina Baciu, costumele şi asistenţa decor Ioana Popescu, video live şi muzica Ovidiu Zimcea, ilustratii Gabriela Schinderman, Teatrul German de Stat Timisoara
  • Oedip Rege de Sofocle, traducerea Theodor Georgescu si Constantin Georgescu, regia Declan Donnellan, scenografia Nick Ormerod, muzica Cári Tibor, Teatrul National „Marin Sorescu” Craiova 
  • Vinegar Tom de Caryl Churchill, traducerea si regia artistica Dragos Alexandru Musoiu, decorul Razvan Chendrean, costumele Luiza Enescu si Oana Cernea, muzica originala Cári Tibor, coregrafia Denisa Irina Vlad, Teatrul „Regina Maria” Oradea – Trupa „Iosif Vulcan” 

GRANITE FRAGILE

Teritorii hibride

  • (anti)aging, conceptul, coregrafia si interpretarea Madalina Dan si Mihaela Dancs. Centrul National al Dansului Bucuresti, E-motional Bodies & Cities / Gabriela Tudor Foundation. in cadrul „Amprenta”, program curatorial al Madalinei Dan. 
  • Are we human or are we dancers?,conceptul si coregrafia Ioana Marchidan, concept muzica Alexandru Suciu, Studio M Sfantu-Gheorghe. Proiect co-finantat de Fondul Bethlen Gábor
  • Cartea cu poze a copiilor cuminti dupa The Tiger Lillies, de Phelim McDermott, Julian Crouch, dramaturgia Attila Komán, regia Máté Hegymegi, decorul Botond Devich, costumele Ilka Giliga, design lumini Sándor Baumgartner, leader musical Bence Kónya-Ütő, Teatrul „Tamási Áron” Sfantu Gheorghe
  • Dragoste si alte crime, bazat pe scenariul filmului cu acelasi titlu al lui Stefan Arsenijević, dramaturgia Krisztián Kiliti, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia si conceptul video Mihai Pacurar, muzica si sound design Andrei Raicu, light design Cristian Niculescu, Teatrul „Tamási Áron” Sfantu Gheorghe 
  • Furtuna dupa William Shakespeare, traducerea orientativa Cristi Juncu, regia, muzica si versurile Ada Milea, scenografia, video si light design Andu Dumitrescu, versiuni muzicale electronice Alin Teglaş, Teatrul Bulandra Bucuresti 
  • (In)dependentii homo sapiens non urinat in ventum, un eseu performativ de Catinca Draganescu, muzica si sound design Andrei Raicu, orchestratia vocala Andrei Dinescu, light design Alexandros Raptis, unteatru si Idea77. 
  • Lacrimile amare ale Petrei von Kant de Rainer Werner Fassbinder, traducerea Victor Scoradet, regia Radu Nica, coregrafia Ioana Marchidan, scenografia Theodor Niculae, muzica originala Adrian Piciorea, Teatrul „Andrei Muresanu” Sfantu Gheorghe 
  • Münchausen de Alexa Bacanu, regia Ovidiu Caita, scenografia si grafica live Sebastian Ratiu, video design Mihai Nistor, sound design Nelu Zlei, Teatrul Municipal „Matei Visniec” Suceava 
  • Partea 1. Iubirea, pe texte ale intregii echipe, dramaturgia Cosmin Stanila si Petro Ionescu, regia Petro Ionescu, scenografia Alexandra Budianu, muzica Alexandru Condurat, Reactor de creatie si experiment Cluj. Spectacol produs in cadrul programului cultural „Perspective”, co-finantat de AFCN.
  • Pescarusul de A.P. Cehov, traducerea Raluca Radulescu, regia Eugen Jebeleanu, scenografia Velica Panduru, director de imagine Marius Panduru, muzica Rèmi Billardon, Teatrul National „I.L. Caragiale” din Bucuresti 

Instalatii performative, creatii online si VR

  • Actrite. Adica, scuze ca te ating de Michał Telega, traducerea Marina Palii, regia Mihai Pacurar, sound design Vlaicu Golcea, superviser tehnic Alexandru Andrei, producatoare Laura Trocan, Teatrul Postnational Interfonic. Spectacol realizat in coproductie cu Institutul Polonez din Bucuresti, cu sprijinul Institutului Goethe Bucuresti si al Kinema Ikon 
  • Nota de trecere de Agata M. Skrzypek, traducerea Marina Palii, regia si sound design Vlaicu Golcea, sculptura cinetica Alex Halka, instalatie textila sarlatan.ro, producatoare Laura Trocan. O instalatie cinetico-sculptural sonora marca Teatrul Postnational Interfonic. Spectacol realizat in coproductie cu Institutul Polonez din Bucuresti si cu sprijinul Institutului Goethe Bucuresti 
  • Insula de Teatru VR, Teatrul „Andrei Muresanu”, Sfantu Gheorghe
  • Omission Possible, instalatie imersiva si interactiva cu Tavi Anghelus, Ina-Alice Danila, Diana Draghici, Aurora Kiraly, Iosif Kiraly, Denise Lobont, Amalia Mititileu, Irina Motroc, Ana Petrovici-Popescu, Sever Petrovici-Popescu, Diana Paun, Angelica Stan, Alina Tofan, X-Art Collective, Béla Zoltán. Producator Mutual Loop (Holger Lang / Martina Tritthart) in colaborare cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti si Forumul Cultural Austriac in cadrul initiativei s[a]it{life}, sustinuta de Ministerul austriac al Afacerilor Europene si Internationale.
  • 2023 Smart-Family, teatru telematic de Marina Hanganu si Bianca Trifan, regia Marina Hanganu si Camilla Brison, regia video Armine Vosganian, scenografia Andreea Diana Nistor si Greta Gasparini, costumele Marilena Montini si Andreea Diana Nistor, multimedia, platforma de comunicare, design si mecanica robot, animatie 3D Ygreq Interactive, muzica si sound design Andrei Petrache, light design Costel Baciu si Marco Grisa. Producatori: Teatrul „George Ciprian” Buzau si Industria Scenica Vimodrone, Milano, Italia, in parteneriat cu UCAM Universidad Católica San Antonio de Murcia, Spania si Industria Scenica Vimodrone, Milano, Italia. Spectacolul face parte din proiectul „Tele-Encounters: Beyond the Human”, co-finantat prin programul Europa Creativa al Uniunii Europene. 
  • Turnul #urmatorulnivel, scenariul Ionut Sociu, Alexandru Mihaescu si Teatrul Basca, regia Alexandru Mihaescu, director de imagine Cristian Ilea, editor imagine Mihai Lazar, sound design Utu Pascu, scenografia Lia Pfeiffer, integrare VR Radu Cernescu, foto Adrian Danciu, imagine drona Valentin Solomie, Teatrul Basca si StageOn 
  • The Walks, textul si regia Helgard Haug, Stefan Kaegi, Daniel Wetzel, ideea si dramaturgia Cornelius Puschke, sound design / mix Frank Böhle. Pentru versiunea in limba romana: coordonarea artistica si editare video Vlaicu Golcea, traduceri Ondine Cristina Dascalita si Adina Olaru, grafica Mihai Pacurar. Spectacol-experiment (aplicatie) produs de Rimini Protokoll Berlin si Teatrelli, in parteneriat cu Institutul Goethe, Bucuresti
  • Worker of the Year, concept si realizare Ioana Paun si Flavia Giurgiu, o poveste de Tudor Ganea, coloana sonora Diana Miron, voce Alexandru Potocean, performance co-produs de ARCUB, Centrul Cultural Clujean şi co-finanţat de AFCN.

SPECTACOLE INVITATE DIN STRAINATATE

  • Before The End …(Of The World)*,conceptul si realizarea Willy Prager, Iva Sveshtarova, dramaturgia Ivana Ivcovic, muzica Emilian Gastov- Elbi, decor si lumini Ralitsa Toneva, Brain Store Project Production in parteneriat cu DNK – Space For Contemporary Dance And Performance (Bulgaria)
  • Imperium Delenda Est!, poeme de Kateryna Kalytko, Halyna Kruk, Marjan Pyrozh, regia Dmytro Zakhozhenko, scenografia Oleksiy Khoroshko, costumele Mariya Antonyak, lumini  Yevheniy Petrov, Artur Temchenko, Lesia Ukrainka Lviv Academic Dramatic Theatre (Ucraina)
  • Koulounisation, conceptul si interpretarea Salim Djaferi, colaborari artistice Adeline Rosenstein, Clément Papachristou, Delphine de Beare, Laurie Fouvet, Benoit Serneels, scenografia Justine Bougerol si Silvio Palomo, Habemus papam, Les Halles de Schaerbeek, Le Rideau de Bruxelles et l’Ancre – Théatre Royal de Charleroi (Belgia). Cu sprijinul Fédération Wallonie-Bruxelles.
  • Les Loges,o instalatie deJoris Mathieu si Nicolas Boudier impreuna cu Haut et Court, filmari Siegfried Marque, Théatre Nouvelle Génération (Franta). Cu sprijinul Institutului Francez din Romania. 
  • Millennial History,directia artistica, jurnalism, cercetare, interviuri, concept & continut Andrea Voets,  muzica, compozitii, voci & live-electronics Andrea Voets, Luke Deane, Sarah Jeffery, dramaturgia si regia Catinca Draganescu, mixing Simos Lazaridis, Resonate Productions (Olanda). Proiect prezentat cu sprijinul financiar al Ambasadei Regatului tarilor de Jos in Romania.
  • Pata oarba de Cosmin Stanila si Ionut Sociu, traducerea Ioana Flora, regia Andrei Majeri, ‍decorul si costumele Adrian Balcau, coregrafia Andrea Gavriliu, sound design Adrian Piciorea, video design Siniša Cvetić, Teatrul National Sarb, Novi Sad (Serbia)
  • Scaunele de Eugène Ionesco, dramaturgia Florian Hirsch, regia Gábor Tompa, scenografia Dragos Buhagiar, muzica Rene Nuss, Théatre National du Luxembourg  (Luxemburg) 
  • Simfonia progresului,un spectacol de Artiom Zavadovsky, Doriana Talmazan, Kira Semionov, Nicoleta Esinencu, Nora Dorogan, Oana Cirpanu, HAU Hebbel am Ufer, Berlin (Germania) si teatru-spalatorie, Chisinau (Republica Moldova) 
  • Waste! de Gianina Carbunariu, traducerea din limba romana de Fabiola Eidloth, regia Gianina Carbunariu, decorul si costumele, Dorothee Curio, muzica Emilian Gatsov, dramaturgia Carolin Losch, Christina Schlögl, Schauspiel Stuttgart (Germania)
  • Zapada, dupa Orhan Pamuk,adaptarea si dramaturgia Mateusz Pakuła, regia Bartosz Szydłowski, scenografia si costumele Małgorzata Szydłowska, video Maciej Szczęśniak, Przemysław Czepurko, realizare film Przemysław Fik, Teatr Łaźnia Nowa & Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia (Polonia) 

Citește în continuare