Skip to content

O capodopera nemaivazuta a lui Claude Monet este scoasa la licitatie pentru minim 62 de milioane de euro. Este o pictura a nuferilor din gradinile de la Giverny care ar putea deveni cea mai scumpa opera a lui Monet.

Casa de licitatii Christie’s a anuntat ca va oferi posibilitatea de a achizitiona una dintre celebrele picturi ale lui Claude Monet cu nuferi — considerate capodoperele lui. 

 Pictura „Le bassin aux nymphéas” — „Iazul cu nuferi” va fi inclusa intr-o licitatie de opere impresioniste si moderne care va avea loc la New York. Lucrarea circula inainte de licitatie prin expozitii itinerante, prima a fost deschisa la Hong Kong pe 4 octombrie. 

Specialistii de la Christie’s au estimat pictura lui Monet la un pret de minim 62 de milioane de euro si va fi vanduta cu garantie, fiind piesa principala a licitatiei. Lucrarea se afla in colectia lui Monet la momentul mortii sale din 1926, iar in 1972 a fost achizitionata si a intrat intr-o colectie privata. In tot acest timp, lucrarea nu a fost expusa public, fiind nemaivazuta pana acum. 

Pictura reprezinta gradinile lui Monet de la Giverny, localitatea din nord-vestul Parisului unde pictorul a locuit incepand cu 1883 si creat cele mai cunoscute opere ale sale. Opera are dimensiuni uriase pentru lucrarile lui — latimea de doi metri si inaltimea de un metru — si a fost realizata intre 1917 si 1919.  

Iazul cu nuferi

Lucrarea face parte din bine-cunoscuta serie de „Nuferi” a lui Monet si urmeaza sa fie vanduta pe 9 noiembrie. Pictorul a incercat sa surprinda prin intermediul operei dinamismul si caracterul schimbator al naturii, dar si frumusetea efemera a florilor sezoniere si ale iazului in care se reflecta superb lumina. 

Este acelasi iaz care poate fi vizitat si astazi la Giverny, in spatele casei lui Monet, devenita astazi muzeu. Artistul a pictat iazul sau cu nuferi de aproximativ 250 de ori, devenind aproape subiectul exclusiv al lui Monet la inceputul secolului al XX-lea.

Lucrarea are dimensiuni uriase datorita aspiratiilor lui Monet din acea perioada, in care dorea sa creeze lucrari cat mai mari in care sa cuprinda cat mai mult din frumusetea gradinilor sale pe care le ingrijea zilnic. 

„Iazul cu nuferi” reprezinta un moment important in creatia pictorului impresionist deoarece reprezinta trecerea la viitoarele compozitii uriase cu nuferi, care au ajuns ulterior sa fie cele mai cunoscute opere ale sale.

Max Carter, vicepresedintele Christie’s pentru arta secolelor XX si XXI, a declarat ca: „In cazul lui Monet, s-ar putea spune ca totul a fost vazut sau spus deja. «Iazul cu nuferi”, o lucrare care nu a fost niciodata expusa sau vanduta la vreo licitatie, este, totusi, acea exceptie: o capodopera redescoperita. Lucrat intr-un strat gros de culoare, conservat impecabil si ascuns in aceeasi colectie privata din 1972 pana in prezent, pictura ramane la fel de uimitoare si astazi ca si acum 100 de ani.”

Pictura ar putea stabili un nou record de licitatie pentru o lucrare de Monet, actualul record fiind marcat in 2019 odata cu vanzarea peisajului „Meules” — „Capite de fan”, realizat in 1890 si vandut pentru 105 milioane de euro, acesta fiind initial estimat la 52 de milioane de euro. 

Capite de fan

Pe langa recordul stabilit pentru o pictura de Monet, lucrarea a avut si cel mai mare pret obtinut vreodata pentru o opera impresionista. Aceasta a mai fost vanduta in 1986 la Christie’s New York pentru o suma de 2,4 milioane de euro.

Nuferi infloriti

A doua cea mai scumpa pictura de Monet este „Nymphéas en fleur” — „Nuferi infloriti”, realizata intre 1914 si 1917 si vanduta in 2018 la Christie’s New York pentru o suma de 80 de milioane de euro. Pictura facea parte din colectia privata a lui Peggy si David Rockefeller.

Pictorul impresionist francez Claude Monet provine dintr-o familie de negustori de legume, care nu a putut sa-l sustina financiar foarte mult.

Astfel, Monet a plecat la o matusa la Paris si si-a castigat inceputul existentei sale ca artist prin picturi de portrete, incercand sa evite mersul prin muzee si copiatul de lucrari celebre. De la portrete, Monet a inceput sa picteze scene din viata de zi cu zi, cafenele prin care isi petrecea timpul sau scene la picnic, unde mergea deseori, avand un meniu destul de sarac, cu vin de proasta calitate, paine veche si branza, unde personajul principal era sotia sa, Camille. Din nefericire, Camille moare de cancer foarte tanara, asadar singur si cu doi copii, Monet trebuie sa isi continue viata.

Prietenul si finantatorul sau Ernest Hoschede il gazduieste in continuare, pana cand acesta falimenteaza si isi paraseste sotia, Alice, si cei sase copii si pleaca pentru totdeauna din tara. La fel de singur, insa acum cu opt copii, se muta impreuna la Possy, unde o poveste de dragoste se infiripa cu Alice. Intr-o deplasare cu trenul, descopera Giverny, care-i devine casa. La Giverny redescopera placerea de a picta lucruri familiare, ca interiorul casei si imprejurimile, dezvoltand inclusiv o pasiune pentru decoratiunile interioare: artistul aduce culorile pe care le vede afara in casa, creand niste spatii absolut incredibile pentru secolul respectiv.

Din 1890, cand a cumparat aceasta casa si a inceput sa transforme mlastinile de pe mosie in iazuri, lacuri si gradini japoneze, si pana la moartea sa din 1926, artistul a angajat sapte gradinari pe care i-a coordonat sa creeze peisajele care pot fi admirate in tablourile sale.

Unul dintre cele mai faimoase citate ale lui Monet este: „Trebuie sa am flori, mereu si mereu. Urmaresc natura fara a o intelege, probabil le sunt dator florilor pentru ca am devenit un pictor.”

Claude Monet a devenit, in mod neintentionat, parintele Impresionismului francez. Scriitorul Louis Leroy s-a folosit de numele tabloului „Impression, solei levant” expus de Monet in 1874 pentru a satiriza nou val de artisti francezi independenti. Articolul care ii mentiona pe „impresionisti” a fost publicat in ziarul Le Charivari, sintagma a ramas lipita ca o eticheta pe care acestia au purtat-o cu mandrie.

Citește în continuare