Skip to content

Alessandro Michele pleaca din functia de director creativ al casei de moda Gucci. Vestea vine dupa opt ani in care designerul a reinventat brandul si l-a transformat in liderul tendintelor din industria modei. Galerie foto cu cele mai memorabile creatii ale sale.

Kering, compania-mama a casei de moda Gucci, a anuntat in urma cu cateva ore ca Alessandro Michele va parasi brandul, renuntand la rolul sau de director de creatie. Vestea vine la doua zile dupa ce presa de specialitate din Statele Unite a publicat speculatii pe aceasta tema. 

Relativ necunoscut in lumea modei in momentul in care a debutat cu prima colectie Gucci in 2015, Alessandro Michele a reusit un lucru exceptional pe care editorii de moda ale revistelor importante il numesc „Renasterea Gucci”, o comparatie cu perioada Renasterii italiene in timpul careia s-au creat cele mai importante opera de arta din istoria artei.

In timp ce majoritatea caselor de moda europene concureaza pentru a avea cele mai mari inovatoare tinute pentru a obtine incasari uriase, strategia creativa Gucci sub conducerea lui Michele a fost diferita. A creat conceptul de „Gradina Gucci” si a lansat mai multe colectii in care a creat un stil Gucci maximalist, eclectic si extravagant. A fost un concept umbrela pe care l-a dezvoltat pe parcursul mai multor ani si in cadrul caruia au fost create tinute casual, sport, elegante, de gala sau pijamale.

In cei aproape opt ani pe care i-a avut in calitate de director de creatie al casei de moda italiene, Michele a stabilit tendintele din lumea modei.

Dupa ce a absolvit Accademia di Costume e di Moda din Roma la inceputul anilor ’90, Michele a lucrat pentru Les Copains in Bologna si mai tarziu a fost angajat alaturi de Silvia Fenturini Fendi si Karl Lagerfeld la casa de moda Fendi. Acolo a lucrat cu Frida Gianini si a fost promovat ca designer senior al liniilor de marochinarie.

In 2002, Michele a fost angajat de Tom Ford la Gucci, la birourile britanice ale brandului, unde se ocupa de linia de genti. Treptat, a condus sectia de marochinarie si a devenit asistentul Fridei Gianini care era directorul creativ al casei de moda incepand cu 2005.

Dupa ce a fost anuntat in postul de director creativ al casei de moda, Michele nu a oferit interviuri in primele luni deoarece nu era obisnuit sa vorbeasca cu presa. Astfel, a fost nevoie sa treaca prin cursuri de pregatire in relatia cu jurnalistii in care a invatat cum sa raspunda intrebarilor dar si cum sa-si construiasca o imagine publica recognoscibila. 

Similar cu Karl Lagerfeld – a carui imagine era usor de recunoscut dupa parul alb, ochelari de soare si costum negru purtat deseori cu camasa alba si cravata – aparitiile publice ale lui Michele au devenit o semnatura a lui: parul negru, lung pana la umeri, usor buclat la varfuri, degetele incarcate cu inele si un stil vestimentar maximalist dar mai relaxat. Treptat, povestile pe care le spunea in interviuri completau conceptul Gradinii Gucci care a acaparat si muzeul Gucci din Florenta.

Din 2015 pana in 2019, viziunea maximalista a designerului a alimentat cea mai de succes redresare din istoria brandurilor de lux moderne. Dar pentru ultimele colectii, Gucci nu a reusit sa mentina ritmul financiar impus de Kering, compania-mama.

Potrivit jurnalistilor de la WWD, lui Michele i s-a cerut „sa initieze o schimbare puternica de design pentru a aprinde focul sub Gucci, dar se pare ca aceasta cerere nu a fost satisfacuta de designer, a carui estetica excentrica este foarte specifica”. In timp ce creatiile lui au reusit sa cucereasca in special publicul tanar, avandu-i ca ambasadori principali pe Harry Styles, Billie Eilish si Jared Leto, deveniti buni prieteni ai lui Michele, Francois Pinault si-a dorit sa recupereze consumatorul de ultralux.

Inaintea anilor ‘2000, designerii angajati sa conduca marile case de moda europene stateau in posturile lor vreme de cateva decenii, scopul fiind de a construi un stil clar al brandului de care se ocupa. 

In ultimul deceniu, industria modei a devenit din ce in ce mai fragila iar in fiecare luna exista cel putin 1-2 designeri importanti care sunt concediati sau isi dau demisia. Desi declaratiile de presa sunt un exemplu de diplomatie si se concentreaza pe lucruri pozitive, motivele din spatele acestor decizii – dezvaluite de specialistii in moda – sunt mereu aceleasi: rezultatele financiare.

François-Henri Pinault, presedinte si director general al conglomeratului Kering, a declarat: „Am fost foarte incantat de acest lucru. Drumul pe care Gucci si Alessandro l-au parcurs impreuna in ultimii ani este unic si va ramane ca un moment remarcabil in istoria casei de moda. Ii sunt recunoscator lui Alessandro pentru ca a adus atat de mult din el insusi in aceasta aventura. Pasiunea, imaginatia, ingeniozitatea si cultura sa au pus Gucci in centrul scenei, acolo unde ii este locul. Ii doresc un urmator capitol minunat in calatoria sa creativa.”

La randul lui, Michele a declarat: „Exista momente in care drumurile se despart din cauza perspectivelor diferite pe care le poate avea fiecare dintre noi. Astazi se incheie pentru mine o calatorie extraordinara, care a durat mai mult de 20 de ani, in cadrul unei companii careia i-am dedicat neobosit toata dragostea si pasiunea mea creativa. In aceasta lunga perioada, Gucci a fost casa mea, familia mea adoptiva. Acestei familii extinse, tuturor persoanelor care au avut grija de ea si au sprijinit-o, le adresez cele mai sincere multumiri, cea mai mare si mai sincera imbratisare. Impreuna cu ei mi-am dorit, am visat, mi-am imaginat. Fara ei, nimic din ceea ce am construit nu ar fi fost posibil. Lor li se indreapta cea mai sincera urare a mea: sa continuati sa va cultivati visele, acea materie subtila si intangibila care face ca viata sa merite sa fie traita. Fie ca voi sa continuati sa va hraniti cu imagini poetice si incluzive, ramanand fideli valorilor voastre. Fie ca voi sa traiti mereu dupa pasiunile voastre, impinsi de vantul libertatii.”

Realizarile lui Michele au fost incluse si in retrospectiva Urban.ro a celor mai memorabile momente care au redefinit moda in deceniul 2010-2020.

Pozitia lui Michele nu era una neaparat dorita in anul 2014, Gucci era o casa de moda veche si destul de prafuita. In schimb astazi este unul dintre cele mai influente joburi din industria modei. 

Nu se stie momentan cine il va inlocui pe Michele dar va fi nevoie de un profesionist cu o experienta vasta in dezvoltarea a zeci de colectii in paralel. In ultimii ani, Gucci a lansat aproape lunar colectii-capsula, colaborari cu Adidas si diverse activari speciale menite sa mentina constant brandul in atentia publicului de toate varstele.

Momentan, reprezentantii Gucci au declarat ca „biroul de design al companiei va continua sa duca mai departe directia casei pana cand va fi anuntat un nou director de creatie”.

In 2021, veniturile Gucci au totalizat 9,73 miliarde de euro, mai putin decat obiectivul declarat de 10 miliarde de euro al lui Francois Pinault, CEO-ul Kering. Luna trecut, brandul a raportat performante inferioare fata de celelalte marci ale grupului Kering si fata de obiectivele stabilite. In al treilea trimestru al anului in curs, veniturile marcii italiene au totalizat 2,6 miliarde de euro, in crestere cu 9% fata de trimestrul anterior, dupa o crestere de 4% in al doilea trimestru fata de primul. Comparativ, vanzarile Louis Vuitton au crescut cu 20%.

Mai jos puteti face o calatorie prin ultimele colectii si momente spectaculoase create de Michele la Gucci din 2019 si pana astazi.

Citește în continuare