Skip to content

Astazi se incheie seria de evenimente “Asteptandu-l pe Brancusi” cu o instalatie de sperieciori si un performance de percutie. Expozitia de la Timisoara a trecut deja de 30.000 de bilete vandute si ramane deschisa pana pe 28 ianuarie 2024.

Astazi, 19 octombrie, la Timisoara va avea loc ultimul eveniment expozitional al proiectului ”Asteptandu-l pe Brancusi”. Proiectul merge dincolo de o simpla expozitie si propune o etno-instalatie din artefacte populare care au inspirat formele capodoperelor brancusiene.

Lucrarile care vor fi expuse sub forma unei procesiuni sau a unui performance sunt numite “etnomarionete gigantice” sau “alai de Sperieciori. Vor fi insotite de o prestatie la percutie si de alte elemente vizuale.

Instalatia il va avea in frunte pe artistul vizual M.C.Donici la finalul unei serii de evenimente menite sa preceada si sa celebreze venirea lucrarilor lui Constantin Brancusi intr-o expozitie spectaculoasa si foarte semnificativa pentru cultura romaneasca.

Expozitia in aer liber “Asteptandu—l pe Brancusi #20” va fi deschisa la ora 18:00, in Piata Unirii. Alaiul de Sperieciori va porni la ora 19:00, din fata Centrului de Cultura si Arta al Judetului Timis (str. E. Ungureanu nr.1), cu performance de percutie in Piata Libertatii, apoi, pe strada V. Alecsandri si in Piata Unirii, la expozitia de langa monolitul metalic din fata Muzeului de Arta Timisoara. 

”Radacinile artelor vin din culturi traditionale pe care artisti geniali le aduc din arhaic in Avangarda contemporana. Arta spatiului carpatic prin coerenta si unitate, ne poate oferi accesul in universal pe care, prin sinteze originale, Brancusi l-a reusit. il putem intelege pe Brancusi daca ne intelegem traditia profunda”, a declarat dr. arh. Mihai-Corneliu Donici.

Desi nu se stie exact daca Brancusi a fost cu adevarat inspirat din arta romaneasca — specialistii tind sa sustina ca nu ar fi cazul de asa ceva — exista o serie de teme care au premers opera brancusiana si care pot fi corelate in special cu cultura populara.

“Asteptandu-l pe Brancusi” va include obiecte din artefacte vechi, piei, odgoane, sfori, clopote, toace, toate menite sa redea ideea de “substanta veche”, asa cum spune Mihai Donici. Procesiunea este regizata si coregrafiata de Levente Kocsárdi.

Evenimentul este ultimul din seria de 20 de expozitii si performance-uri in aer liber ale proiectului, atelierul de percutie si arte vizuale si performative derulat pe parcursul acestor 5 luni va mai continua timp de o luna, pentru dezvoltarea unei creatii performative complexe si originale.

Proiectul care se afla la final s-a desfasurat pe o perioada de 5 luni si a prezentat in fiecare joi a saptamanii cate o expozitie in aer liber, la monolitul  din Piata Unirii.

Expozitiile au fost concepute evolutiv, piesele expuse fiind, pentru fiecare eveniment, altele, rezultand configuratii plastice mereu diferite. Creat ca o interventie urbana cu mijloace artistice, proiectul a propus o experienta imersiva in interiorul unei mari culturi populare si a mitologiei ei captivante. Performance-ul care insoteste expozitiile este interactiv, publicul spontan fiind invitat sa bata toacele si sa manuiasca ”sperie-ciorile”. 

Expozitiile au avut si rolul de a pregati publicul autohton si pe cel de tranzit cultural pentru receptare contextualizata a expozitiei Brancusi, deschisa acum, la Muzeul de Arta Timisoara. 

Proiectul a fost creat de Asociatia Culturala Arte-Factum si face parte din miile de evenimente din cadrul programului cultural national Timisoara – Capitala Europeana a Culturii in anul 2023.

Mai multe despre expozitia Constantin Brancusi de la Muzeul de Arta din Timisoara puteti descoperi mai jos. 

Organizatorii au anuntat recent ca peste 30.000 de vizitatori au trecut deja pragul institutiei pentru a admira capodoperele brancusiene.

Tinand cont de succesul expozitiei si de cererea de bilete, a fost suplimentat numarul de bilete disponibile pentru fiecare interval orar. Din start expozitia a fost planificata pentru a functiona cu un program zilnic extins, de 10 ore pe zi, fata de programul normal al muzeului, de 8 ore.

Este pentru prima data in ultimii 50 de ani in Romania cand publicul larg poate admira in cadrul aceleiasi expozitii lucrari cu o valoare inestimabila din patrimoniul universal al artistului, precum: Sarutul, Maiastra, Pasarea in vazduh, Muzele (Dra Pogany si Muza adormita), Somnul, Pestele, Capul de copil. Sculpturile sunt expuse alaturi de o selectie atent ghidata de fotografii si fragmente filmate de Constantin Brancusi.

Citește în continuare