Skip to content

Ce alimente de sezon ne ajuta sa fim mai sanatosi, cu mai multa energie si sa scapam de astenia de toamna

  • envelope icon

Ne apropiem de sfarsitul anului, suntem obositi si avem multe proiecte de incheiat. Nici frigul de toamna nu ne ajuta foarte mult, la fel lipsa soarelui.

Avem o stare continua de oboseala si, adesea, de proasta dispozitie, natural numita “astenie e toamna”, dar exista o multime de remedii prin care compensam toate aceste lucruri. Unul dintre ele este alimentatia inteligenta, axata in aceasta perioada pe alimente care aduc mai multa energie in corp.

Exista alimente care dau un boost de energie de moment, dar care – de fapt – mananca din energia corpului

Ciocolata, zaharul din cafea sau din Coca-Cola ne dau un boost de energie in cateva minute, dar la fel de repede ne intoarcem la nivelul scazut de energie si la oboseala, cu ceva efecte secundare la nivelul sistemului nervos. Putem insa lua cantitati foarte mari de zahar din struguri, morcovi ( o salata din trei morcovi mari, rasi, cu ulei de masline si frunze de menta e delicioasa si da energie mai mult decat o ciocolata intreaga), banana sau din smochine – uscate sau proaspete. (3 smochine uscate au zahar cam cat o jumatate de ciocolata si aduc in corp multe alte vitamine – A, C, B1 si B2, calciu, magneziu, fosfor, mangan, potasiu.)

Diferenta intre aceste fructe sau legume care aduc zaharuri in corp si zahar este data de modul in care se “dizolva” in corp: zaharul “explodeaza” si face necazuri in jur, legumele si fructele au o digestie treptata, aduc treptat energie in corp si sunt mult mai eficiente pe termen lung.

Un pranz cu putine calorii nu e chiar o idee inteligenta pentru energia corpului pe termen lung, dar nici pentru sanatatea creierului, prin urmare buna noastra dispozitie

Sigur ca salata la pranz e cool si pare sanatoasa, dar in esenta daca mancam doar salata iceberg si ceva morcovi cu un sos nu facem prea bine. In primul rand au o masa calorica undeva la 200 calorii ceea ce e foarte putin pentru corpul nostru la mijlocul zilei (cand ar trebui sa mancam 4-600 calorii in functie de inaltime, varsta si cat sport facem), asa ca pe la ora 16.00 o sa fim obositi si corpul isi va cauta sa consume energie din resurse, ducand la si o mai mare oboseala.

Daca insa adaugam la salata naut, edamame, cateva cubulete de pui, linte sau quinoa, avem o salata care ne va aduce mult mai multi nutrienti si energie. Atentie insa la sosurile pe care le folositi pentru salata – multe dintre ele au zahar si mananca din energia noastra, asa ca e cel mai simplu sa faceti un sos din ulei de masline si otet balsamic.

Intolerantele la lapte sau gluten pot produce stari de oboseala si de disconfort

Exista studii care arata ca mai mult de 30% dintre cei care acuza oboseala cronica, fara sa fi avut activitate fizica sau intelectuala deosebita pe termen mai lung, au de fapt o intoleranta alimentara. Corpul se lupta cu nutrientii fata de care are intoleranta si consuma mai multa energie decat e obisnuit.

Laptele si produsele pe baza de lapte sunt o sursa importanta de intoleranta, la fel si glutenul. Daca banuiti ca va aflati in aceasta situatie, cereti medicului de familie sa va trimita sa faceti cateva teste specializate. Exista pe piata produse care sunt fara gluten sau lactoza, cum sunt si produse care pot inlocui cu totul laptele animal. Nu luati insa decizia de a le inlocui pana nu ati vorbit cu un medic, nutrientii din cereale sau lapte sunt importanti pentru organism.

Replica “mananci calule ovaz” nu e doar folclor, ci si o recunoastere a proprietatilor speciale ale acestei cereale.

Ovazul ajuta la mentinea constanta a nivelului de glucoza din sange, ceea ce duce la o mai buna concetrare si atentie. E plin de substante nutritive si il gasiti in biscuiti, in cerealele de dimineata, plus in turtitele din restaurantele cu specific oriental.

Alte alimente care aduc multa energie in corp sunt legumele verzi – broccoli, sparanghelul si spanacul, la fel semintele de toate tipurile ajuta la regenerarea organismului si sunt o sursa foarte mare de minerale, proteine, enzime si fibre.

Patrunjelul pe care cei mai multi copii nu-l iubesc este o sursa foarte buna de energie – are cantitati foarte mari de vitamina B12 si contine vitamina C mai mult decat oricare dintre citricele pe care le mancam uzual.

Ouale sunt bogate in proteine si, deloc intamplator, sunt alimente care nu lipsesc din alimentatia sportivilor.

Shakshuka with eggs, tomato, and parsley in a cast iron pan.

Un ou fiert este o sursa foarte rapida de energie; contine biotina – care ajuta la producerea energiei, dar si colina care ajuta la imbunatatirea functiilor neurologice, insa nu trebuie consumate mai mult de trei zilnic pentru a nu afecta nivelul de colesterol din sange.

Varza murata e un alt aliment care aduce foarte multa energie si ajuta la cresterea imunitatii. Prin fermentare, varza produce flavonoide – care ajuta la elasticitatea vaselor de sange. Varza murata are un continut foarte mare de vitamina C, dar si fibre care ajuta la senzatia de satietate, precum si fier si zinc.

Mancaruri pe baza acestor alimente gasiti in restaurantele cu specific turcesc, grecesc, italian, libanez, marocan. Aveti insa grija la posibilele intolerante la lapte si produse de lapte prezente in mancarurile italiene sau grecesti.

  • envelope icon

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *