Skip to content

Ellen Mirojnick, creatoarea costumelor din serialul Bridgerton (Netflix): “Numai pentru personajele feminine din primele sase episoade am creat 359 de costume.”

Din 25 decembrie, Netflix prezinta un serial de epoca absolut spectaculos prin amploarea productiei si desfasurarea actiunii, Bridgerton. Serialul este produs de compania lui celebrei Shonda Rhimes, Shondaland, si are toate ingredientele care au transformat in mari succese productii ca Anatomia lui Gray sau Scandal: intriga moderna, barfe din inalta societate, actori foarte sexy si costume spectaculoase.

Bridgerton o urmareste pe Daphne Bridgerton (Phoebe Dynevor), fiica cea mare a puternicei familii Bridgerton, care isi face debutul pe piata competitiva a mariajelor din inalta societate londoneza din perioada Regentei. Sperând sa calce pe urmele parintilor ei si sa gaseasca partida potrivita, dar si dragostea adevarata, Daphne pare sa aiba, initial, perspective de neegalat. Dar, pe masura ce fratele ei mai mare incepe sa excluda potentiali pretendenti, incepe sa piarda teren in fata celorlalte pretendente.

Comunitatea e condusa din umbra de Lady Whistledown, o personalitate anonima care publica saptamanal o fituica cu toate barfele din saloanele nobilimii.

Bridgerton este un serial romantic, scandalos si inteligent, care abordeaza teme eterne, precum prietenia de nezdruncinat, caile intortocheate ale vietii de familie si visul unei iubiri care invinge totul. Serialul este inspirat de romanele de mare succes, semnate de Julia Quinn.

Ceea ce va va impresiona de la prima vizionare sunt costumele foarte spectaculoase, grandioase, in culori minunate. Echipa de costume a acestui serial a fost una dintre cele mai mari pentru vreun serial, cu cateva sute de oameni angajati si o fabrica de costume direct pe platourile de filmare.

E ceva fara precedent in materie de costume si chiar daca nu esti specialist intelegi amploarea sutelor de costume produse pentru fiecare episod.

Prin amabilitatea Netflix, va oferim o discutie despre aceste costume cu creatoarea lor Ellen Mirojnick.

Ellen este colaboratoarea apropiata pentru Michael Douglas si s-a ocupat de costumele din majoritatea productiilor la care acesta a lucrat de la Fatal Attraction, Wall Street pana la Basic Instinct. Ea este si cea care a creat costumele pentru Maleficent, Mistress of Evil.

Ne-am gândit la culori precum cea a serbetului si la nuantele de macarons frantuzesti. Acestea sunt doar vorbe, dar, atunci când imaginile reflecta culorile, este extraordinar. Genul acesta de culori insufleteste un serial intr-o maniera neasteptata, asa ca am pornit de la asta.

Care este stilul care defineste perioada Regentei din Anglia, in care se intampla actiunea serialului.

Siluetele seamana cu cele grecesti. In cazul femeilor, am folosit stilul empire, care ingusteaza mult siluetele, accentuând decolteul. Barbatii sunt destul de dandy, ceea ce este intotdeauna amuzant de realizat datorita combinatiilor indraznete de culori, materiale si texturi. Sunt un pic rebeli si chipesi in acelasi timp.

De la ce ati pornit?

Mai intâi am studiat online tablouri, moda vremii si alte imagini si am folosit diverse alte resurse referitoare la acea epoca. De asemenea, am analizat lucruri care amintesc de perioada respectiva din punctul de vedere al zilelor noastre. Astfel mi s-a conturat in minte o imagine care corespunde sentimentului creat de atmosfera acelor timpuri. Lucrez foarte mult bazat pe sentimente si intuitie. Actiunea din serialul Bridgertonincepe in 1813. Nu am inclus si deceniile mai târzii ale anilor 1800. Ne-am limitat la perioada Regentei de dinainte de 1820 si am retinut impresia creata de atmosfera acelor timpuri.

Cum ati abordat paletele de culori pentru cele doua familii?

Totul a fost influentat de catalogul initial, documentare si ceea ce ni s-a parut atragator. Cred ca, in timpul uneia dintre discutiile cu producatoarea Betsy Beers si realizatorul Chris Van Dusen, ne-am gândit la culori precum cea a serbetului si la nuantele de macarons frantuzesti. Acestea sunt doar vorbe, dar, atunci când imaginile reflecta culorile, este extraordinar. Genul acesta de culori insufleteste un serial intr-o maniera neasteptata, asa ca am pornit de la asta. Când a scris despre familia Featherington, Chris a folosit culori acide (verde acid, galben acid si portocaliu acid), iar asta a fost un indiciu foarte clar in legatura cu ceea ce trebuia sa facem. Apoi am analizat totul din punctul de vedere al formelor si al caracterului mai salbatic sau mai blând. Pentru familia Bridgerton, totul s-a invârtit in jurul albastrului Bridgerton si asa am descoperit si nuantele Wedgwood si tavanele sculptate care aratau precum foietajul si torturile de nunta frantuzesti. Toate acestea corespundeau atmosferei din universul Bridgerton si din lumea aristocratiei. Exista un foarte mare contrast intre aceste doua familii, asa ca am cautat aspecte comune si elemente care sa le diferentieze. Totul cu ajutorul culorilor, formelor si podoabelor. Familia Bridgerton este maiestuoasa, cu trasaturi curate, clasice si frumoase. Scenariul in sine ne-a oferit indicatii clare privind costumele pe care urma sa le cream.

„Pe parcurs am descoperit ca, la angajare, trebuie sa intrebam intotdeauna oamenii: „Câte rochii poti sa faci? Poti sa faci zece rochii de bal? Poti sa faci zece rochii de zi? Poti sa faci douazeci de costume de plimbare?”

Sunt foarte multe personaje in acest serial. Cat de greu a fost sa creati, administrati atat de multe costume?

Acesta este cel mai amplu serial la care am lucrat. Este echivalentul a trei lungmetraje extraordinar de lungi. Numarul de costume este enorm si a fost nevoie sa fie cumva defalcat. Este intotdeauna dificil pâna in momentul in care distributia este completa, pentru ca abia atunci poti face asocieri. De exemplu, Daphne nu inseamna mare lucru pâna când Phoebe nu se afla in incapere. Sunt genul de creatoare care se concentreaza asupra profilului, in asa fel incât, daca cineva inchide ochii si se gândeste la Daphne, nu se gândeste neaparat la o eventuala fundita din decolteul ei, ci se gândeste la personaj in ansamblul sau.

In film personajele participa la foarte multe baluri, cu tinute si costume specifice. Cum ati abordat scenele respective?

A fost, intr-adevar, o mare provocare, dar, in acelasi timp, si o mare bucurie. Amploarea serialului – si nu pot sublinia suficient acest lucru – a fost coplesitoare. Dureaza foarte de multe ore sa creezi atâtea rochii si atâtea costume de seara. La inceput totul depinde de identificarea materialelor. Trebuie sa producem noi materialul? Trebuie sa impodobim materialul? Trebuie sa concepem un material? Ce anume trebuie sa facem pentru a obtine cea mai mare diversitate si cea mai buna calitate pentru ceea ce incercam sa intruchipam? Cum dorim sa infatisam aceste fete care ies pentru prima data in societate? Totul a fost o chestiune de echilibru, dar a fost vorba despre o sarcina uriasa si un efort considerabil. Abordarea designului, realizarii, croitului, podoabelor, a cautatului de palarii, forme si tipuri de accesorii presupune un mod de gândire care este total diferit de cel necesar pentru a decide ce anume trebuie inclus.

Cate costume ati creat?

Numai pentru personajele feminine din primele sase episoade am creat 359 de costume! La inceput a fost coplesitor. Ulterior am gasit o cale sa reusim, folosind croitori diferiti pentru a crea lucruri diferite, dar a fost un numar enorm de costume. Numai pentru primul episod am avut de facut 100 de costume feminine de baza. In toti anii in care am lucrat in acest domeniu n-am mai intâlnit o asemenea amploare, dar sunt mândra sa spun ca aceasta echipa este extraordinara si a depasit orice asteptari. Stacheta este acum atât de sus incât nu cred ca cineva o mai poate atinge.

Ati avut o fabrica de costume in platou. Era singura cale sa faceti fata productiei unui numar atat de mare de costume.

Absolut. Faptul ca am avut la dispozitie atât de multe facilitati proprii a fost un foarte bun inceput. Pe parcurs am descoperit ca, la angajare, trebuie sa intrebam intotdeauna oamenii: „Câte rochii poti sa faci? Poti sa faci zece rochii de bal? Poti sa faci zece rochii de zi? Poti sa faci douazeci de costume de plimbare?” Având proprii croitori, fiecare a putut lucra la personajele care i s-au potrivit mai bine, iar acest lucru a fost un mare lux, care a dus la rezultate extraordinare. Asa ca fiecare si-a gasit nisa.

Exista vreun costum pe care sunteti nerabdatoare sa-l vedeti pe ecran?

Toate sunt precum copiii nostri si toate sunt speciale. De câte ori ma gândesc la unul dintre ele si mi se pare ca-l iubesc cel mai mult, gasesc altceva care imi place si mai mult. Ador costumele reginei. Ador costumele baietilor. Ador catifeaua, materialele si opulenta lor. De asemenea, iubesc imprimeurile salbatice pe care le poarta doamna Featherington precum si indrazneala acestui personaj. Asa ca, dupa cum vedeti, nu stiu ce imi place cel mai mult!

Citește în continuare