Skip to content

Deschisa astazi, expozitia Picasso la Muzeul de Arta Recenta include o pictura vazuta in filmul „Oppenheimer” al lui Christopher Nolan. Tot ce trebuie sa stiti inainte de vizita celui mai important eveniment cultural din capitala din ultimii 50 de ani.

Incepand de astazi, 27 septembrie 2023, la MARe – Muzeul de Arta Recenta Bucuresti puteti vizita cea mai importanta expozitie deschisa in capitala Romaniei in ultimele decenii: ”Efectul Picasso”.

Evenimentul este organizat in parteneriat cu Musée National Picasso-Paris si celebreaza 50 de ani de la disparitia lui Pablo Picasso, printr-un program din care fac parte alte 42 de muzee din opt tari ale lumii. Romania este singura tara din Europa Centrala si de Est cuprinsa in amplul proiect lansat de Franta si Spania.

Expozitia va fi deschisa pana pe 8 ianuarie 2024 si include 46 de lucrari (picturi, desene, gravuri) semnate de Pablo Picasso, fata in fata cu 65 de lucrari (picturi, sculpturi, fotografie, ceramica, graffiti) semnate de 37 de artisti romani contemporani, influentati de opera lui.

Erwin Kessler, directorul muzeului, a declarat in cadrul conferintei de presa care a deschis expozitia ca a existat o intentie clara de a aduce unul dintre cele mai mari nume din istoria artei la Bucuresti. Insa nu s-a dorit o simpla expunere a operelor acestuia, in schimb s-a optat pentru o punere in dialog cu arta si artistii romani, un dialog care este vizibil in parcursul expozitional, lucrarile lui Picasso fiind intercalate cu creatii locale. 

Pe alocuri, este nevoie de lectura etichetei de sala care descrie lucrarea pentru a intelege daca este vorba despre Picasso sau despre un artist roman iar acest lucru se datoreaza diferitelor stiluri si experimente pe care geniul spaniol le-a abordat de-a lungul carierei sale. Cu o exceptie, operele expuse la Bucuresti nu se numara neaparat printre cele mai recognoscibile din patrimoniul lui Picasso.

Printre artistii romani expusi se numara Ion Grigorescu, Mircea Cantor, Stefan Bertalan, Alma Redlinger, Neculai Paduraru, Vasile Gorduz, Florin Mitroi, Victor Man, Silvia Radu si Dumitru Gorzo.

Expozitia este impartita in doua teme dedicate celor doua perioade din cariera lui Picasso: roz si albastru, si ocupa intregul spatiu al muzeului, fiind cel mai mare eveniment din Romania dedicat lui Picasso pana acum. Anterior, in 1968, au fost expuse la Muzeul National de Arta al Romaniei gravurile geniului spaniol insa prezentarea de fata este prima ocazie in care sunt imprumutate picturi si desene din colectia Muzeului Picasso din Paris. 

Cea mai importanta lucrare expusa la Bucuresti are o poveste impresionanta, fiind vazuta in vara aceasta pe marile ecrane de zeci de milioane de spectatori in blockbusterul „Oppenheimer”.

Posterul expozitiei prezinta o imagine a picturii „Femeie stand cu bratele incrucisate” care o reprezinta de fapt pe una dintre muzele lui Picasso, Marie-Thérèse Walter. Lucrarea apartine Muzeului Picasso din Paris iar cea mai recenta aparitie a fost in filmul „Oppenheimer” al lui Christopher Nolan, un lungmetraj cu incasari record din box office care este considerat principalul favorit pentru trofeul Cel mai bun film al anului la premiile Oscar 2024.

In „Oppenheimer”, Nolan il arata pe savantul J. Robert Oppenheimer, jucat de Cillian Murphy, cand il intalneste pe omul de stiinta Niels Boher, care a creat un model atomic aflat in uz pana azi.

Bohr il intreaba pe Oppenheimer daca aude muzica, referindu-se la sunetele imaginare ale particulelor invizibile. Ulterior, camera de filmat coboara din nori si intra intr-un muzeu unde Oppenheimer admira pictura expusa la MARe: „Femeie stand cu bratele incrucisate”. Pictura din 1937 este una dintre multele imagini pe care Picasso le-a pictat cu Marie-Thérèse Walter, avand o relatie romantica si sexuala cu aceasta cand el avea 45 de ani, iar ea 17 ani, incepand cu 1927.

Imaginea lui Picasso — in mod notabil abstractizata, cu un ochi alunecat in jos, cu un san deformand forma unei maini si cu un umar care lipseste in intregime — este inclusa intr-un montaj de taieturi rapide care reprezinta modul in care viata care se indreapta spre abstractizare. Ideea este sa contureze modul in care Oppenheimer a inceput sa conceapa bomba nucleara care urma sa schimbe lumea si tot ceea ce se stia despre viata.

Desi acest lucru nu apare in film, din cartea pe care a fost bazat scenariul lui Nolan — „American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer” a lui Kai Bird si Martin J. Sherwin — se stie ca parintii lui Oppenheimer au pastrat o colectie de arta in casa copilariei sale. Alaturi de lucrari de Rembrandt van Rijn, Édouard Vuillard, Pierre-Auguste Renoir si Vincent van Gogh exista o pictura din perioada albastra a lui Picasso, „Mama si copilul” (1901).

Prezentarea ofera o oportunitate unica de a vedea opera lui Picasso fara a plati costurile uriase care ar fi necesare pentru a admira picturile sau gravurile la Muzeul Picasso din Paris.

Pretul unui bilet intreg este de 100 de lei, grupurile care achizitioneaza cel putin 5 bilete vor plati 70 de lei per bilet iar elevii, studentii si pensionari au reducere de 50% si vor plati 50 de lei per bilet.

Pentru copii, adolescenti si pentru cei tineri este o ocazie minunata de a-si educa simtul vizual si de a cunoaste unul dintre artistii importanti care au definit arta moderna asa cum o stim astazi. Astfel de expozitii ofera sansa de a te forma diferit, de a aprecia si simti tot ceea ce transmite o pictura de Picasso cand te afli in fata ei. Textele care insotesc expozitia explica intr-un limbaj accesibil contextul in care a creat geniul spaniol dar si diferitele reactii ale artistilor romani, cel mai notabil fiind Mircea Cantor.

Expozitia este cu atat mai importanta cu cat este o initiativa privata — iar Muzeul de Arta Recenta este un muzeu privat — chiar daca a avut parte de o anume sustinere financiara din partea Ministerului Culturii si a Primariei Capitalei. In plus, capitala Romaniei intra prin acest demers de mare anvergura in circuitul tarilor europene care sarbatoresc anul Picasso.

Intreaga initiativa a presupus o desfasurare financiara si logistica impresionanta, fiind cheltuiti peste 1,1 milion de euro din fonduri care provin predominant din mediul privat.

La fel cum se intampla si in cazul expozitiilor Victor Brauner si Constantin Brancusi de la Timisoara dar si in situatia operelor de arta de la Victoria & Albert Museum si National Portrait Gallery expuse la Art Safari, imprumutul unor opere de arta cu importanta pentru patrimoniul national si international presupune costuri uriase de asigurare, un sistem de transport delicat, securitate sporita si o birocratie care poate parea pe alocuri covarsitoare pentru sistemul cultural romanesc care se afla la primele astfel de interactiuni. In cazul expozitiei Picasso, valoarea asigurarii operelor imprumutate a fost estimata la peste 135 de milioane de euro.

Pe langa acestea se numara o serie de masuri impuse de specialistii de la Musee National Picasso din Paris legate de modul in care trebuie expuse lucrarile. Au fost create conditii diferite de iluminare in functie de cerinta fiecarei opere de arta (in conformitate cu normele muzeale internationale), astfel gravurile lui Picasso sunt prezentate in penumbra, lumina fiind diminuata dramatic pentru a pastra lucrarile la o calitate buna si pentru viitor.

Astfel de informatii nu ar trebui sa influenteze cu mult experienta culturala insa in cazul Romaniei, este un demers care merita apreciat, in special pentru ca a fost sustinut de mediul privat — sponsorii care se regasesc pe posterul expozitiei si care merita apreciati — care a inceput sa inteleaga importanta investitiilor majore in arta si educatie prin arta. 

Anul 2023 poate fi considerat deja unul dintre cei mai buni ani pe care i-a avut Romania in materie de experiente culturale. Pe langa expozitiile de la Timisoara, Art Safari si Picasso, ARCUB a anuntat in cadrul conferintei de la MARe ca urmeaza la finalul acestui an sa deschida un vernisaj cu operele lui Salvador Dali. 

„Efectul Picasso” include mai multe evenimente conexe expozitiei: conferinte, dezbateri, proiectii de film si ateliere educative.

Printre evenimentele conexe se numara doua proiectii de filme despre Picasso la Cinema Elvira Popesco si la ArCub dar si o dezbatere despre Francoise Gilot si Dora Maar, doua dintre iubirile si muzele lui Picasso, alaturi de o discutie dedicata artei murale care ii va include pe patru dintre cei mai cunoscuti muralisti romani: Radu Pandele, Pisica Patrata, Kerozen si IRLO. Cei patru au creat o opera comuna care pune in evidenta stilul fiecaruia dintre ei si  care poate fi gasita pe terasa muzeului.

Pe durata expozitiei, MARe/Muzeul de Arta Recenta va sustine o serie de cursuri pentru copii, in cadrul programului sau consacrat, MARe de Mic, calibrate la temele, subiectele, tehnicile, imaginile si experientele provocate de expozitia Efectul Picasso.

De asemenea, in cursul lunii ianuarie, Muzeul de Arta recenta va organiza un simpozion international de doua zile, dedicat lui Picasso si influentei sale asupra artei (est) europene dupa cel de-al doilea razboi mondial. Vor participa istorici de arta din Romania, Franta, Germania si Cehia.

Expozitia va fi insotita de un impresionant catalog bilingv, in care vor fi reproduse (full color) lucrarile expuse (peste 100 de ilustratii de mari dimensiuni), analizate in doua texte introductive, semnate de istorici de arta romani si francezi.

Biletele sunt puse in vanzare si pot fi achizitionate de pe site-ul mare.ro. Primele trei zile sunt deja sold-out. Muzeul poate fi gasit in zona de nord a Bucurestiului la adresa din Bulevardul Primaverii, nr. 15.


Citește în continuare