Skip to content

F.B.I. a confiscat 25 de lucrari atribuite lui Basquiat dintr-un muzeu american pentru ca le considera falsuri. Raportul F.B.I. arata modul in care apar falsurile pe piata de arta. Sunt implicati zeci de specialisti care au autentificat sau garantat semnatura lui Basquiat.

Vizitatorii care participau vinerea trecuta la o expozitie Jean-Michel Basquiat la Muzeul de Arta din Orlando, Florida au fost evacuati de urgenta din incinta, in timp ce un grup de agenti F.B.I. a intrat in galerii si a inceput sa demonteze lucrarile de pe perete.

Toate cele 25 de lucrari care faceau parte din expozitia „Heroes & Monsters” a Muzeului de Arta din Orlando, au fost confiscate dupa ce autenticitatea lor a fost pusa sub semnul intrebarii, potrivit unui articol publicat in The New York Times. 

Agentii F.B.I. aveau un raport de 41 de pagini care justifica mandatul de perchezitie prezentat reprezentantilor muzeului. In documentele respective, analizate de jurnalistii The New York Times, se mentioneaza ca exista „informatii false legate de presupusa detinere anterioara a picturilor” si „incercari de a vinde picturile folosind o provenienta falsa, iar inregistrarile bancare arata o posibila solicitare de investitii in opere de arta care sunt nu sunt autentice.”

Intr-o declaratie oficiala, o purtatoare de cuvant a muzeului a spus: „Este important de mentionat ca inca nu am fost facuti sa credem ca muzeul a fost sau este subiectul vreunei investigatii. Vom continua sa vedem implicarea noastra doar ca un martor”.

Lucrarile, care sunt in prezent detinute de dealer-ul de arta William Force si de finantatorul sau, Leo Mangan, ar fi fost produse in 1982, cand Basquiat locuia intr-un studio de sub casa lui Larry Gagosian din Los Angeles si le pregatea pentru o expozitie. 

Se pare ca artistul ar fi vandut aceste lucrari in mod direct scenaristului Thad Mumford (a scris M*A*S*H, Good Times, Home Improvement, The Cosby Show si Maude) pentru 5.000 de dolari. Conform informatiilor furnizate de detinatorii lucrarilor, Mumford ar fi pastrat picturile intr-un depozit timp de 30 de ani, pana in 2012, cand intarzierea platii chiriei pentru depozitul respectiv a dus la confiscarea si scoaterea la licitatie a continutului acestuia. 

Cele 25 de lucrari ar fi fost ulterior achizitionate de William Force, care a platit 15.000 de dolari pentru ele. Larry Gagosian a declarat pentru New York Times ca aceasta serie de evenimente este „foarte improbabila”, iar asistentul de studio al lui Basquiat, John Seed, a spus ca nu-si aminteste lucrarile respective. 

Mumford, care a murit in 2018, a semnat o declaratie pe propria raspundere din 2017 in prezenta agentilor F.B.I. in care declara ca „in niciun moment in anii 1980 sau in niciun alt moment vreodata nu m-am intalnit cu Jean-Michel Basquiat si in niciun moment nu am achizitionat sau cumparat picturi ale lui.”

Daca s-ar dovedi autenticitatea ei, colectia Basquiat ar valora aproximativ 100 de milioane de dolari, potrivit Putnam Fine Art and Antique Appraisals, care a evaluat operele de arta pentru proprietari. 

Intre timp, F.B.I. investigheaza operele de arta atat in legatura cu o posibila conspiratie dar si frauda electronica. In plus, vanzarea de arta falsa este o crima federala in SUA.

„Aceste lucrari false exista de ceva timp pe piata si sunt la curent cu ele. La o inspectie vizuala rapida, se observa ca sunt imediat problematice. Este clar pentru oricine care are experienta despre opera lui Basquiat – acumulata din decenii de experienta in manipularea, tratarea, privirea ei si cunoscand artistul – ca acestea nu sunt, fara indoiala, ale artistului.”, a declarat consilierul artistic Todd Levin pentru publicatia Artnet News.

In raportul agentilor F.B.I. se face referire si la „incercari de a vinde picturile folosind o provenienta falsa, iar inregistrarile bancare arata o posibila solicitare de investitii in opere de arta care nu sunt autentice”. 

Aceste incercari se refera la autentificarea a 16 dintre lucrari de catre Jordana Moore Saggese, profesor asociat de arta la Universitatea din Maryland si autoarea unei carti despre Basquiat dar si o analiza din 2017 a semnaturii lui Basquiat de catre expertul in grafologie James Blanco. Ulterior, Saggese a incercat sa se distanteze de lucrari, potrivit New York Times, spunand ca proprietarii au denaturat descoperirile ei si au eliminat pagini din raportul ei care spuneau ca 9 dintre lucrari nu puteau fi atribuite lui Basquiat.

Din acest motiv se considera ca ar fi aparut expozitia de la Muzeul de Arta din Orlando deoarece o astfel de expunere la un muzeu public important ar fi dat lucrarilor o legitimitate suplimentara. Cand Levin a auzit despre expozitia din Florida, a incercat sa ia legatura cu directorul muzeului, Aaron de Groft, si cu consiliul de administratie, dar nu a primit niciun raspuns. Lipsa de reactie l-a determinat sa contacteze agentii F.B.I..

Tipul de litere care apareau pe cutia de carton al curierului FedEx care a fost utilizata pentru transporta o lucrare, poate fi datata la cativa ani dupa moartea lui Basquiat. 

Analiza a fost realizata de Lindon Leader, expertul in design grafic care a creat sigla FedEx si a recunoscut caracterul „Univers 67 Bold Condensed” pe reversul picturii, spunand ca a tipologia respectiva de litere a fost utilizata pentru ambalajul companiei de transport maritim numai dupa 1994 – Basquiat a decedat in 1988.

Todd Levin considera ca dupa aparitia acestor probe, expozitia ar fi trebuit inchisa imediat, fiind implicati zeci de experti, curatori, manageri culturali si specialisti care ar fi decis sa ignore lipsa autenticitatii lucrarilor.

In schimb, expozitia a ramas deschisa si urma sa se finalizeze pe 30 iunie, ulterior fiind programata o alta expunere in Italia: „O expozitie ca aceasta, cu lucrari presupus necunoscute, nevazute ale lui Basquiat, ar fi un castig financiar extraordinar pentru orice muzeu. Faptul ca nu a existat nicio institutie din SUA care sa fi solicitat si aranjat sa calatoreasca in acest spectacol inainte de F.B.I. ancheta spune multe.” a declarat Levin pentru Artnet News.

In urma cu un an, in iulie 2021, Angel Pereda, cunoscut ca Angel Luis Pereda Eguiluz, a fost arestat de catre FBI dupa ce a incercat in mod repetat sa vanda lucrarile false care purtau semnatura lui Keith Haring sau Jean-Michel Basquiat. 

La 27 de ani cand a decedat in urma unei supradoze de heroina, Basquiat devenise o figura mitica in acelasi mod in care Banksy este cunoscut astazi. 

Basquiat s-a remarcat in 1978 ca artist de graffiti, parte din duo-ul SAMO care eticheta propriul nume si sloganuri criptice in centrul Manhattanului. Dupa lucrari create in cadrul grupului Breakout, colaborari cu Andy Warhol si titlul de cel mai tanar artist expus la Documenta 7, Basquiat a fost prezentat pe coperta revistei New York Times drept simbol al scenei de arta contemporane a vremurilor.

Una dintre cele mai spectaculoase lucrari vandute anul trecut pe piata de arta a fost un autoportret al lui Basquiat care a fost inspirat de un laitmotiv al mortii care l-a pasionat inca din primii ani de viata.

In timp ce se afla in spital in urma unui accident de masina din copilarie, mama lui Basquiat ii daduse o copie a lui „Anatomia lui Gray”. Cartea l-a ajutat sa-si inteleaga corpul pe masura ce se vindeca si a devenit o cheie in dezlegarea misterelor din spatele operelor sale. Multe dintre figurile sale isi dezvaluie craniile, muschii si functionarea interna ca si cum ar fi vazute printr-o radiografie a unor eroi dezintegrati.

Recent, lucrarile lui Basquiat au atins preturi record iar artistul este unul dintre cei mai cautati de catre colectionarii de arta. Mai multe detalii despre autoportretul vandut anul trecut la Christie’s si alte vanzari spectaculoase, puteti afla mai jos.

Citește în continuare