Skip to content

In Spania, o noua lege stabileste ca jucariile nu trebuie sa fie concepute si promovate in functie de sexul copiilor. Masura face parte dintr-o tendinta de evitare a stereotipurilor si prejudecatilor de gen prin inlocuirea produselor pentru fete sau baieti cu produse unisex.

Autoritatile spaniole au votat recent pentru desfiintarea prejudecatilor de gen in privinta productiei si comertului jucariilor destinate copiilor. De la 1 decembrie a intrat in vigoare o noua lege cu privire la modul in care ar trebui sa fie concepute acestea.

Desi pare un dat faptul ca rozul este doar pentru fete, iar albastrul doar pentru baieti, este o simpla conventie sociala care este treptat desfiintata si inlocuita cu un nou punct de vedere. Un prim pas luat de guvernul spaniol este sa impiedice industria jucariilor sa stereotipeze tipurile de jucarii in functie de sex. 

In cadrul unor directii  convenite cu Ministerul Consumatorilor, guvernul a adoptat un cod de etica care incurajeaza magazinele de jucarii si producatorii sa „evite prejudecatile de gen” atunci cand comercializeaza jucarii.

Toy Planet, un lant spaniol de magazine pentru copii cu sediul in apropiere de Valencia, a adoptat aceasta strategie in ultimul deceniu in reclamele pentru jucariile comercializate sub marca proprie a companiei.

In catalogul brandului apare o fetita cu un pistol de jucarie, care poarta o vesta de politie, o alta fata loveste un sac de box in timp ce un baiat impinge un carucior.

„Jucariile joaca un rol foarte important in modul in care ne formam ca adulti. Asa ca haideti sa nu fim noi cei care creeaza prejudecati de la o varsta atat de frageda. Daca vrem sa vedem un viitor in care un baiat ar putea deveni moasa sau o fata ar putea deveni mecanic, este important acest aspect.”, a declarat directorul Toy Planet, Ignacio Gaspar, pentru AFP.

In 2012, cand Toy Planet a promovat primele imagini care respecta noua directie ideologica raspandita la nivel european, utilizatorii de pe retelele de socializare au criticat intens campania publicitara. Insa acest lucru nu i-a convins pe directorii companiei sa isi schimbe directia si au mers mai departe: au realizat fotografii cu baieti care se jucau cu papusi si fetite care foloseau banci cu instrumente mecanice de jucarie.

„Oamenii credeau ca acest lucru va face baietii sa fie mai efeminati iar pe fete sa fie mai baietoase”, a declarat Gaspar.

Foto: Profimedia

Considerat un pionier in initiativele feministe, guvernul condus de premierul Pedro Sanchez a promovat mai multe programe pentru a combate violenta de gen, precum si pentru a promova egalitatea si drepturile femeilor.

Conform noului cod de etica, reclamele nu mai pot spune ca o jucarie este pentru un anumit sex sau sa desemneze rozul pentru fete si albastru pentru baieti, deoarece se considera ca acest lucru perpetueaza stereotipuri de gen invechite.

Planul a fost elaborat si semnat si de Asociatia Spaniola a Producatorilor de Jucarii – care reprezinta 90% din industria din Spania – insa domeniul de aplicare ramane limitat, deoarece nu afecteaza ambalajele, publicitatea stradala sau cataloagele magazinelor de jucarii.

Nu exista sanctiuni pentru cei care nu se conformeaza, insa companiile ar putea fi afectate la nivel de reputatie (de „cultura cancel”).

In ultimii ani, societatea se afla constant intr-o repozitionare ideologica iar produsele destinate copiilor – de la papusa la Barbie la desele animate Disney – sunt regandite pentru a fi cat mai incluzive si a elimina stereotipurile ce tin de gen, rasa, religie sau orientare sexuala.

Citește în continuare