Skip to content

Mattel a lansat prima papusa Barbie care reprezinta o fetita cu sindromul Down. Este unul din numeroasele modele de papusi noi care combat stigmatizarea dizabilitatilor fizice.

Compania Mattel a prezentat prima versiune a papusii Barbie care reprezinta o persoana cu sindromul Down. Noua papusa face parte din linia „Barbie Fashionistas” care isi propune sa ofere copiilor reprezentari mai diverse ale frumusetii si sa combata stigmatizarea legata de dizabilitatile fizice.

Directorii Mattel au declarat ca papusa are rolul de a ajuta cat mai multi copii sa se regaseasca in Barbie, de aceea noile modele lansate in ultimii ani sunt indreptate spre minoritati si femei defavorizate de standardele sociale multa prea severe.

Lisa McKnight, vicepresedinte executiv Mattel, a declarat intr-un comunicat de presa ca papusa „ar putea construi un sentiment mai mare de empatie in randul copiilor. Suntem mandri sa introducem o papusa Barbie cu sindromul Down pentru a reflecta mai bine lumea din jurul nostru si pentru a continua angajamentul nostru de a sarbatori incluziunea prin joc.”

Papusa a fost creata in parteneriat cu Societatea Nationala pentru Sindromul Down (NDSS) din SUA iar lansarea acesteia a fost laudata de organizatii caritabile importante. 

„Copiii din comunitatea noastra se vor putea juca cu o papusa care ii reprezinta.”, a declarat Carol Boys, directoarea executiva a Asociatiei Sindromului Down din Marea Britanie, in timp ce Ellie Goldstein, un model britanic cu sindromul Down care a aparut intr-o campanie cu noua Barbie, a adaugat ca „Diversitatea este importanta pentru mine, deoarece oamenii trebuie sa vada mai multi oameni ca mine in lume si sa nu fie ascunsi.”

Mattel a declarat ca a consultat profesionisti din domeniul medical pentru a informa procesul de design, introducand o noua sculptura a fetei si a corpului, potrivita pentru fetitele cu sindromul Down. Astfel, noua papusa are trunchiul mai lung si este mai mica de inaltime, avand si alte atribute fizice asociate in mod obisnuit persoanelor afectate de aceasta problema.

Printre accesoriile cheie ale papusii se numara un colier cu pandantiv roz cu trei sageti orientate in sus care reprezinta cele trei copii ale cromozomului 21, materialul genetic care cauzeaza caracteristicile asociate acestei afectiuni. De asemenea,  modelul rochiei cu maneca bufanta a papusii prezinta fluturi si culorile galben si albastru, simboluri asociate cu constientizarea sindromului Down. 

In plus, noua Barbie poarta un suport ortopedic roz pentru glezne, care se asorteaza cu rochia ei, iar adidasii ei au un fermoar pentru a reprezenta copiii cu sindrom Down, o parte dintre acestia folosesc orteze pentru a-si sustine picioarele si gleznele.

Papusa este disponibila deja pentru pre-comanda pe site-ul Mattel si va intra in curand si in magazinele de jucarii.

Papusa face parte din linia Barbie Fashionistas, care a fost lansata in 2022 si care cuprinde, de asemenea, o Barbie cu un picior protetic, o papusa care foloseste un scaun cu rotile si papusi de sex masculin care sunt mai subtiri si mai putin musculoase.

Mattel a descris aceasta colectie ca fiind „cea mai diversa si incluziva linie de papusi, oferind o varietate de tonuri de piele, culori ale ochilor, culori si texturi de par, tipuri de corp, dizabilitati si stiluri, pentru a inspira si mai multe povesti”.

Pe langa linia Fashionistas, Mattel a lansat o serie de papusi dedicate femeilor care au scris istorie in domeniul stiintei dar si fetitelor care poarta hijab dupa modelul lui Ibtihaj Muhammad, prima jucatoare de scrima care a concurat si castigat o medalie olimpica purtand hijabul. 

Mattel a adoptat recent o abordare mai incluziva a brandului Barbie care aniverseaza 64 de ani. Dar compania s-a confruntat mult timp cu critici  severe legate de modelele nerealiste pe care le ofera in ceea ce priveste reprezentarile feminine.

Treptat, Mattel s-a reorientat pentru a se adapta la discursul public actual si la nevoile parintilor americani si occidentali. Astfel, 2016, pe masura ce se confrunta cu o scadere a vanzarilor Barbie, compania a introdus 4 tipuri de corp diferite, 7 nuante de piele, 22 de culori de ochi si 24 de coafuri diferite.

Citește în continuare